تبیان، دستیار زندگی
شیعیان و اهل سنت پاكستان حمایت مالی و تسلیحاتی برخی كشورهای عربی از جمله عربستان را عامل اصلی شهادت 2000 شیعه از سال 2007 تاكنون می‌دانند كه خشونت علیه شیعیان این كشور را شدت بخشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

2000 شهید و 780 زخمی نماد مظلومیت شیعیان پاكستان
شیعیان پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام آباد، در روزهای اخیر گروه تروریستی طالبان شیعیان فراوانی را در شمال غربی پاكستان، بویژه در شهرستان دیره اسماعیل خان و منطقه كرم ایجنسی، به شهادت رسانده كه روز به روز بر تعداد شهدا افزوده می شود.

گروه تروریستی طالبان با سوء استفاده از ناكار آمدی دولت پاكستان و بی‌توجهی به مسائل شیعیان، به كشتار شیعیان مظلوم بویژه در مناطق شیعه نشین كرم ایجنسی و دیره اسماعیل خان ادامه می دهد.

در اوایل ماه فوریه بر اثر انفجار بمب در دیره غازی خان در مركز ایالت پنجاب، حدود 35 شیعه شهید و 50 تن دیگر زخمی شدند.

در اوایل ماه آوریل هم بر اثر حمله انتحاری به تجمع شیعیان در مسجد چكوال، در 90 كیلومتری جنوب شرقی اسلام آباد در ایالت پنجاب، 30 شیعه شهید و صدها نفر زخمی شدند.

در اواسط ماه فوریه در پی بمب گذاری در یك مجلس عزای سیدالشهدا علیه السلام در دیره اسماعیل خان در شمال غربی پاكستان، حدود 35 شیعه شهید و 65 نفر دیگر مجروح شدند.

اتفاقات اخیر بعد از حمله آمریكا به افغانستان در سال 2001 شكل گرفت كه طی آن گروه‌های افراطی طالبان و القائده شروع به طرح برنامه هایی برای از بین بردن شیعیان و محو كردن آنها از پاكستان كردند.

در همین حال ایالت متحده آمریكا و هم پیمانان غربی‌اش تاكنون كشتار مسلمانان را محكوم نكرده و مهر سكوت بر لب زده‏اند

شیعیان پاكستان عاملان این حملات و كشتارها را، حمایت مالی و تسلیحاتی برخی از كشورهای عربی از جمله عربستان سعودی می‌دانند كه در پی آن خشونت علیه شیعیان شدت گرفته است؛ اتهامی كه عربستان سعودی تا به حال آن را انكار نكرده است.

به گفته شیعیان و اهل سنت، اگر كمك‏های كشورهای نفت‏خیز عربی به این گروه‏های تروریستی نبود، آنان توان انجام هیچ كاری را علیه اسلام و مسلمانان نداشتند.

در همین حال ایالت متحده آمریكا و هم پیمانان غربی‌اش تاكنون كشتار مسلمانان را محكوم نكرده و مهر سكوت بر لب زده‏اند.

این در حالی است كه اخیراً گروه‏های تروریستی طالبان كه همان وهابی‏های افراطی هستند، هر روزه در مناطق پاراچنار، هنگو و كُرُم در حال كشتار فجیع شیعیان و غارت آنها هستند.

گزارش‏ها حاكی از آن است كه بیش 2000 شیعه در پاكستان، از سال 2007 تا كنون به شهادت رسیده‏اند.

كویته در شمال غربی بلوچستان، نیز شاهد خشونت علیه شیعیان در ماه های اخیر بوده است.

طبق اظهارات خود اهل‏سنت، رها كردن شیعیان در دستان طالبان و هم پیمانان آنها، توطئه علیه كشور و تمامی مسلمانان پاكستان است.

اخیراً گروهی از فعالان صلح، در حال تنظیم دادخواستی برای محكوم كردن كشتار شیعیان در پاكستان هستند.

شیعیان كه حدود یك سوم جمعیت 160 میلیونی پاكستان را تشكیل می‏دهند، در پی اقدامات خشونت آمیز اخیر، صدها كشته و زخمی داده‏اند با این حال آیا كسی در جهان فریاد استغاثه شیعیان مظلوم پاكستان را می‏شنود؟

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور