تبیان، دستیار زندگی
در همین حال، دریاسالار مایك مولن، رئیس ستاد نیروهاى مسلح آمریكا، بار دیگر هشدار داد كه جمهورى اسلامى ایران، در پى دستیابى به سلاح اتمى است و براى جلوگیرى از چنین خطرى، تنها روزنه كوچك و باریكى وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هسته ای شدن به مصلحت ایران سرکش! نیست
کلینتون

سرویس بین الملل «تابناک» ـ هیلاری كلینتون، وزیر امور خارجه آمریكا در كنگره این كشور گفت: من به خوبی درك می كنم كه به مصلحت ایران نیست كه انرژی هسته ای و سلاح اتمی داشته باشد یا از آن استفاده كند، زیرا امنیت ایران صدمه خواهد خورد و مسابقه هسته ای در خاورمیانه راه خواهد افتاد.

به گزارش «الزمان» چاپ لندن، هیلاری در ادامه اظهار داشت: این بهترین دلیل است كه نباید ایرانی ها به سوی انرژی هسته ای بروند، زیرا امنیت خود را از دست خواهند داد.

كلینتون بار دیگر تأكید كرد: سیاست آمریكا در مقابل ایران سركش! سیاست مذاكره است.

در همین حال دریاسالار «مایك مولن»، رئیس ستاد نیروهاى مسلح آمریكا بار دیگر هشدار داد كه جمهورى اسلامى ایران، در پى دستیابى به سلاح اتمى است و براى جلوگیرى از چنین خطرى، تنها روزنه كوچك و باریكى وجود دارد.

عالى ترین مقام ارتش آمریكا كه در گفت و گو با شبکه تلویزیونى «اى.بى.سى» سخن مى گفت، ابراز عقیده كرد كه هدف  ایران از فعالیت هاى اتمى، به دست آوردن سلاح هسته اى است، سلاح هایى كه امنیت منطقه را به مخاطره مى افكند.

مشاور ارشد نظامى باراك اوباما، رئیس جمهور آمریكا، در این گفت و گوى تلویزیونى، با ابراز نگرانى در مورد ایران و آگاهى نداشتن سازمان هاى اطلاعاتى آمریكا از جزییات برنامه هاى اتمى جمهورى اسلامى ایران گفت: ایالات متحده و متحدانش باید براى واداشتن تهران به گفت و گو به تلاش خود ادامه دهند.

با این حال، وى هشدار داد كه براى جلوگیرى از هدف رهبران ایران براى دستیابى به توانایى هاى تسلیحات اتمى، تنها روزنه كوچك و باریكى هست و براى مقابله با این برنامه تمام گزینه ها روى میز است.

به خوبی درك می كنم كه به مصلحت ایران نیست كه انرژی هسته ای و سلاح اتمی داشته باشد یا از آن استفاده كند، زیرا امنیت ایران صدمه خواهد خورد

در چهار روز اخیر، این دومین هشدار دریاسالار مولن درباره خطرهاى ناشى از فعالیت هاى اتمى جمهورى اسلامى بود.

وى روز پنجشنبه گذشته نیز در برابر كمیته روابط خارجى سناى آمریكا، نسبت به پیامدهاى مسلح شدن جمهورى اسلامى به سلاح هسته اى اخطار كرده و گفته بود كه واقعیت یافتن چنین احتمال و امكانى، فجیع و مصیبت بار خواهد بود و قدرت هاى جهانى باید به اتفاق، جلوى وقوع آن را سد كنند.

اظهارات رئیس ستاد مشترك ارتش آمریكا در حالى بیان مى شود كه پیشتر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریكا، قریب الوقوع بودن دستیابى ایران به سلاح هسته اى را رد كرده بود.

آقاى گیتس همچنین اعلام كرده است كه گزینه نظامى، فعالیت هاى اتمى ایران را زیر زمینى خواهد كرد.

دولت جدید آمریكا مى گوید كه در برخورد با ایران از سیاست دیپلماسى مستقیم و گفت و گو با رهبران ایران بهره خواهد گرفت و در صورتى كه ایران به ابتكارها براى حل و فصل برنامه اتمى خود پاسخ مثبت ندهد، تحریم ها علیه تهران را تشدید خواهد كرد.

باراك اوباما هفته پیش اعلام كرد كه گفت وگوها با ایران پس از انتخابات ریاست جمهورى آغاز مى شود و در پایان سال، رویكرد ایران در قبال سیاست تعامل با آمریكا ارزیابى مى شود.

با بررسی موضعگیری های انجام شده در چند روز اخیر از سوی مقامات ارشد ایالات متحده، می توان به خوبی دید که آمریکایی ها یا صبر و تحمل لازم برای تغییر نظر ایران را ندارند و یا اینکه به سیاست ارعاب برای وادار ساختن ایران به مذاکره روی آورده اند.

به نظر می رسد ایالات متحده اگر در پی تغییر رفتار ایران است، ضمن صبوری بیشتر باید با تداوم رفتار مبتنی بر احترام به ایران و جبران گذشته چشم انداز امیدوار کننده تری را پیش روی این رابطه ترسیم نماید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور