تبیان، دستیار زندگی
اسرائیل، آب را به روی فلسطینیان بسته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسرائیل، آب را به روی فلسطینیان بسته است

سازمان عفو بین‌‌الملل در گزارشی اعلام كرد كه اسرائیل فلسطینیان را از حداقل آب پاك و مطمئن برای نیازهای اولیه‌شان محروم كرده‌است.

اسرائیل

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این گزارش آمده است: محدودیت‌های آبی اسرائیل برای مردم فلسطین هم در كرانه باختری اعمال می‌شود و هم در غزه. این محدودیت‌ها در غزه، مردم را با بحران آب رو‌به‌رو كرده‌است.

مقامات اسرائیلی طبق معمول در واكنش به چنین گزارش‌های بین‌المللی، آن را مخدوش خوانده و ادعا كرده‌اند كه فلسطینیان بیشتر از اندازه‌ای كه در توافقنامه صلح دهه 1990 توافق شده‌بود، به آب دسترسی دارند!

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش 112 صفحه‌ای خود در این باره گفته‌است، هر فلسطینی به‌طور متوسط روزانه باید 70 لیتر آب مصرف كند و این در حالی است كه مصرف روزانه هر اسرائیلی 300 لیتر آب تعیین شده. به این ترتیب استفاده هر اسرائیلی از آب بیش از 4 برابر یك فلسطینی است.

اما همین تناسب غیرمنصفانه هم رعایت نمی‌شود.  با این حال اكنون هر فلسطینی در كرانه باختری روزانه حتی به 20 لیتر آب هم دسترسی ندارد. در كرانه باختری، مردم از دسترسی به چاه‌های آب منع می‌شوند و تانكرهای آب هم از دسترس آنها دور شده‌است.

محدودیت‌های آبی اسرائیل برای مردم فلسطین هم در كرانه باختری اعمال می‌شود و هم در غزه. این محدودیت‌ها در غزه، مردم را با بحران آب رو‌به‌رو كرده‌است

اما در مجاورت خانه‌های فلسطینی و اندكی دورتر در شهرك‌های یهودی نشین، یهودیان استخرهای خود را پر از آب می‌كنند و باغ‌های سبزشان را با آب نامحدود آبیاری می‌كنند.

در غزه، اسرائیلی‌ها اجازه ورود مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ترمیم سیستم آب و فاضلاب را نمی‌دهند. 80 درصد آب سفره‌های زیرزمینی مناطق فلسطینی نشین هم توسط اسرائیلی‌ها مصرف می‌شود.

عفو بین‌الملل با تاكید بر اینكه دسترسی به آب پاكیزه از نیازهای اولیه هر انسانی است، خواستار آن شده كه اسرائیل به این سیاست تبعیض آمیز خود پایان دهد. 6 ماه پیش بانك جهانی نیز در گزارش مشابهی به این موضوع اشاره كرده و گفته‌بود كه استفاده از منابع آبی در سرزمین‌های فلسطینی‌نشین و سرزمین‌های اشغالی فلسطین منصفانه نیست.

در آن گزارش آمده بود كه مقامات اسرائیلی به فلسطینیان اجازه حفر چاه‌های جدید را نمی‌دهند. تانكرهای آب هم در مسیر‌های رفت‌وآمد از كرانه باختری با محدودیت و ممنوعیت‌های گسترده نظامیان صهیونیست رو‌به‌رو می‌شوند.

در كرانه باختری بین 180 تا 200 هزار فلسطینی به آب لوله‌كشی دسترسی ندارند. در غزه، حملات 22 روزه سال گذشته نظامیان صهیونیست به تاسیسات آب و فاضلاب، آسیب جدی وارد كرد و شبكه‌های آب را تخریب كرده‌است. كارشناسان سازمان ملل هم می‌گویند: منابع آبی زیرزمینی كه جمعیت 5/1 میلیون نفری غزه را تامین می‌كند در حال از بین رفتن است.

ماه‌ها تحریم غزه از سوی رژیم صهیونیستی شرایط اقتصادی مردم آن را به‌شدت وخیم كرده‌است. بسیاری از مردم غزه با روزی كمتر از یك دلار زندگی می‌كنند. در این شرایط وخیم و ناگوار، آنها مجبورند پول زیادی برای خرید آب پاكیزه و آشامیدنی خرج كنند.

منبع: همشهری آنلاین

تنظیم برای تبیان: عطالله باباپور