تبیان، دستیار زندگی
بیکاری بزرگترین چالش دولت دهم خواهد بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین چالش دولت دهم
بیکاری

با افزایش ورود متولدین دهه شصت به بازار کار تا سال 92 نرخ بیکاری حداقل به 15 درصد و تعداد شاغلین نیز از 25 میلیون نفر فعلی به 27 میلیون و 700 هزار نفر خواهد رسید.

آخرین نرخ بیکاری که توسط مرکز آمار ایران اعلام شد مربوط به فصل بهار سالجاری با 1/11 درصد است به نحوی که نسبت به نرخ بیکاری زمستان سال گذشته 4/1 درصد کاهش را نشان می دهد.

بررسی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله ( گروه سنی دارای نرخ بیکاری بالا) حاکی است در بهار سالجاری 4/20 درصد از فعالان این گروه سنی بیکار بوده اند که نسبت به بهار سال گذشته این نرخ 8/1 درصد افزایش یافته است.

متاسفانه در شرایط فعلی، بازار کار کشور با چالش بزرگ بیکاری مواجه است به نحوی که در سنین مختلف، کارجویان برای پیدا کردن شغل مناسب مشکلات فراوانی را تجربه می کنند. افراد برای پیدا کردن شغل ساده و ارتزاق نیز با مشکلات متعددی مواجه هستند و از سویی نیز برخی بنگاههای اقتصادی با خطر از بین رفتن پایداری و تعطیلی مواجه هستند.

وطن پرور با بیان این نکته که کارخانجات با انبوهی از کالاهای تولید شده و مانده در انبارها مواجه شده اند، افزود: عدم امنیت نسبت به آینده و کاهش سطح درآمدها با بالا رفتن هزینه ها، قدرت خرید را کاهش داده است.

افزایش ورود متولدین دهه شصت به بازار کار تا سال 92 نرخ بیکاری حداقل به 15 درصد و تعداد شاغلین نیز از 25 میلیون نفر فعلی به 27 میلیون و 700 هزار نفر خواهد رسید

افزایش مشاغل کاذب/ جوانان چیپس فروش!

جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی پس از اتمام تحصیلات خود نمی دانند که برای جستجوی شغل مناسب به کجا باید بروند و نهایتا درصد بسیار زیادی از آنان پس از ناامیدی در پیدا کردن شغل به مشاغل کاذب، دستفروشی و دلالی روی می آورند. با وجود اینکه خط فقر در کشور بالای 850 هزار تومان است می بینیم بسیاری از جوانان بیکار هستند و یا با دریافتی های بسیار کم و ساعات کار طولانی فعالیت می کنند.برای ایجاد فضای مناسب کسب و کار و رقابت سالم، دولت باید یک برنامه ریزی درست و مدون اجرا کند.

اکونومیست: افزایش نرخ بیکاری به 9/12 درصد

اکونومیست در تازه ترین گزارش خود از افزایش نرخ بیکاری ایران به 9/12 درصد در سالجاری و وجود 25 میلیون نفر شاغل خبر داد، نیروی کار ایران در سال گذشته را 24 میلیون و 300 هزار نفر و نرخ بیکاری را 5/12 درصد اعلام کرد.

براساس این گزارش، انتظار می رود طی دو سال آینده (90 و89) نیروی کار ایران به ترتیب معادل 25 میلیون و 700 هزار نفر و 26 میلیون و 400 هزار نفر شود که این شاخص برای نرخ بیکاری معادل 2/13درصد و 1/14 درصد خواهد بود.

بر همین اساس در سال 91 شمار افراد شاغل ایران به 27 میلیون نفر بالغ می شود که این میزان برای سال 92 معادل 27 میلیون و 700 هزار نفر پیش بینی شده است. اکونومیست نرخ بیکاری در سال 91 را برابر با 15 درصد اعلام و بیان کرد: این نرخ در سال 92 نیز به همین میزان خواهد بود.

استان لرستان با 19.5 درصد و استان خراسان شمالی با 4.2 درصد، کمترین میزان بیکاری را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده اند.

لرستان اول و خراسان شمالی آخر شد

روابط عمومی وزارت كار و امور اجتماعی اعلام کرد نتایج "طرح آمارگیری نیروی کار -بهار 1388" نشان می‌دهد، نرخ بیکاری در 15 استان کشور تک رقمی است و استان خراسان شمالی با نرخ بیکاری 4.2 درصد، کمترین میزان بیکاری را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش استان لرستان با 19.5 درصد دارای بالاترین نرخ بیکاری در کشور است. نرخ بیکاری در این استان در زمستان سال گذشته 18.2 درصد گزارش شده بود.

استان چهار محال بختیاری با نرخ بیکاری 16.8 درصد ، استان فارس با نرخ بیکاری 15.3 درصد و استان سیستان و بلوچستان با نرخ بیکاری 13.8 درصد بعد از استان لرستان در مرتبه های دوم تا چهارم بالاترین نرخ بیکاری در کشور قرار دارند.

کاهش نرخ بیکاری در کشور مستلزم توسعه پایدار و موزون است و این امر تنها در صورت فراهم شدن شرایط توسعه در نقاط مختلف کشور میسر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر و ایلنا

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور