تبیان، دستیار زندگی
تغییر ساعت کار در پایتخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر ساعت کار در پایتخت

ساعت

براساس این مصوبه ساعت كار مراكز نظامی و صنعتی به تشخیص ارگان‌های مربوطه 6 تا 6:30 آغاز و بین ساعت 13 تا 13:30 برای گروه‌های نظامی و 14 تا 14:30 برای گروه‌های صنعتی پایان می‌یابد، ساعت كار بانك‌ها از ساعت 7 تا 15، ساعت كار ادارات دولتی 7:30 تا 15:30، ساعت آغاز به كار مدارس و دانشگاه‌ها 8 تا 8:30 و ساعت پایان كار 13 تا 15 خواهد بود. همچنین ساعت كار صنوف نیز از ساعت 9:30 تا 16 تعیین شده است.

ترافیك كلافه‌كننده صبحگاهی پایتخت، سرانجام مسئولان را مجاب كرد تا پیشنهاد شهرداری را برای تغییر ساعت كار مشاغل مختلف بپذیرند

دبیر شورای‌عالی ترافیك شهرهای كشور از تصویب نهایی طرح تغییر ساعت كاری سازمان‌ها، ادارات دولتی، بانك‌ها و مراكز آموزشی، نظامی و صنعتی در آخرین جلسه این شورا خبر داد و گفت: بر این اساس از دوم آبان ماه سال‌جاری به‌مدت یك‌ماه طرح آزمایشی تغییر ساعت شروع به كار گروه‌های شغلی در شهر تهران اجرا می‌شود.

لطفی‌زاده با تاكید بر اینكه كلیه دستگاه‌های مرتبط در جلسه شورای‌عالی ترافیك حاضر بوده و این مصوبه به اتفاق آرا به تصویب رسیده است، افزود: این طرح برای شناسایی منافع و مضرات ارزیابی مشكلات و نقاط قوت و مسائل مهم مرتبط با اجرای طولانی مدت آن به‌مدت یكماه به‌صورت آزمایشی در شهر تهران اجرا خواهد شد.

بر این اساس از دوم آبان ماه سال‌جاری به‌مدت یك‌ماه طرح آزمایشی تغییر ساعت شروع به كار گروه‌های شغلی در شهر تهران اجرا می‌شود

وی افزود: براساس این مصوبه شهرداری تهران موظف است در زمان اجرای آزمایشی این طرح، نظرسنجی را از مردم تهران در مورد مسائل و مشكلات به‌وجود آمده، بهبود ترافیك و در عین حال رضایتمندی مردم داشته باشد.

لطفی‌زاده گفت: ساعت آغاز به كار مدارس ابتدایی در ساعت 8:30 صبح و دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها نیز در ساعت 8 تعیین شده است تا به این ترتیب كودكان دوره‌های ابتدایی زمان بیشتری را برای استراحت داشته باشند.

دبیر شورای‌عالی ترافیك شهرهای كشور با تاكید بر اینكه موضوع اطلاع‌رسانی در مورد شروع این طرح بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده تا به‌موقع و به‌صورت گسترده در شهر تهران این آمادگی را فراهم كند، خاطرنشان كرد: برای هر یك از دستگاه‌های مرتبط از جمله آموزش و پرورش و آموزش عالی و راهنمایی و رانندگی وظایفی مشخص شده است كه باید هماهنگ با یكدیگر و به‌موقع انجام شود اما در عین حال به‌دلیل تازگی این طرح، ممكن است مشكلات شناخته‌نشده‌ای وجود داشته باشد كه در جریان اجرا با آن مواجه شویم.

لطفی‌زاده با بیان اینكه قطعا در جریان اجرای این طرح تعداد سفرها كاهش نمی‌یابد، گفت: تلاش می‌شود در جریان اجرای این طرح توزیع مناسبی را در ساعات شروع و پایان كار شهروندان تهرانی داشته باشیم.

روان‌سازی 15 درصدی ترافیك

هاشمی

پیش‌تر تشكری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران در مورد تغییر ساعات كاری ادارات و مراكز آموزشی گفته بود در راستای مدیریت تقاضای سفر و كاهش تراكم ترافیك در ساعات اوج ترافیك پیشنهاد تغییر ساعات كاری ادارات و مراكز آموزشی را مطرح كردیم كه مطالعات این طرح نیز به شورای‌عالی ترافیك، شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی ارائه شده است و امیدواریم با تصویب این طرح، بتوانیم ساعات اوج ترافیك را از یك ساعت به 5/3 ساعت توزیع كرده و شاهد كاهش تراكم ترافیك در ساعاتی محدود از روز باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با تاكید براینكه با تغییر ساعات كاری ادارات و مراكز آموزشی و توزیع زمان سفرها می‌توانیم نسبت به گذشته شاهد 15 درصد بهبودی و روانی ترافیك باشیم، گفت: در پیشنهادهای ارائه شده براساس مطالعات صورت گرفته ساعت 6 برای شروع به كار كارخانجات و مراكز نظامی، ساعت 7 برای شروع به كار ادارات و مراكز دولتی، ساعت 8 برای آغاز به كار مدارس و مراكز آموزشی درنظر گرفته شده است.

سرهنگ محسن مهرآیی گفته است كه تغییر ساعات ادارات و مدارس باعث ایجاد ظرفیت‌سازی‌ در معابر و توزیع زمان ترافیك می‌شود

توزیع مناسب ترافیك

علاوه بر مدیران شهرداری، یكی دیگر از موافقان تغییر ساعات كار، راهنمایی و رانندگی است. سرهنگ محسن مهرآیی گفته است كه تغییر ساعات ادارات و مدارس باعث ایجاد ظرفیت‌سازی‌ در معابر و توزیع زمان ترافیك می‌شود.

رئیس پلیس ترافیك شهری با اشاره به لزوم تغییر ساعات كار ادارات و مدارس برای توزیع افزایش 30 درصدی ترافیك در پاییز، گفت: تغییر ساعات ادارات و مدارس باعث ایجاد ظرفیت‌سازی‌ در معابر و توزیع زمان ترافیك می‌شود. هم‌اكنون معابر تهران دارای محدودیت ترافیكی بوده و تغییر ساعات ادارات و مدارس باعث كاهش حجم ترافیك و ظرفیت‌سازی‌ در معابر می‌شود

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده