تبیان، دستیار زندگی
10 مکان جدید برای غنی سازی اورانیوم در ایران تعیین شده است اما این بدان معنا نیست که ما ساخت و ساز را در این 10 مکان آغاز می کنیم زیرا این امر در رابطه با آینده است و ما در احداث مکان های جدید عجله ای نداریم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مذاکره با آمریکا برای ساخت نیروگاه

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی

بخش سیاسی-علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه ای مفصل با شبکه العالم در باره مسائل هسته ایران توضیحاتی داد.

مهمترین مطالب مطرح شده در این گفت و گو رابه شرح زیر می خوانید:

* طراحی نیروگاه بوشهر به گونه ای است که اگر یک فروند هواپیمای مسافربری به کره خارجی برخورد کند نیروگاه می تواند از خود محافظت کند.

* فرض کنیم که بخواهند به آن حمله کنند و آن را با بمب های چندین تنی بمباران کنند. طبیعتا فاجعه ای روی خواهد داد و انتشار تشعشعات از مرزها عبور خواهد کرد و صدها کیلومتر منتشر خواهد شد.ما اطمینان داریم که این مساله هیچگاه روی نخواهد داد.

* تا کنون 25 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده ایم و ظرف مدت یک سال به سوخت کامل راکتور تهران دست خواهیم یافت.

* ایران به فعالیت غنی سازی خود در زمینه تولید سوخت برای راکتور تهران که کاربردی پزشکی و درمانی دارد همچنان ادامه می دهد.

* درخصوص مذاکرات آینده بین ایران و گروه وین (آمریکا، فرانسه، روسیه و آژانس بین المللی انرژی اتمی)  تا این لحظه هیچ پاسخ رسمی دریافت نکرده ایم. واکنش هایی در رسانه ها است اما این واکنش ها بیانگر واکنش های رسمی نیست.

اگر آمریکایی ها آماده باشند که با ایران وارد ایجاد شرکت های مشترک برای ساخت نیروگاه های اتمی و ایجاد کنسرسیوم برای تولید سوخت شوند ما آماده مذاکره با آنها هستیم و وارد شراکت با آنها می شویم

* آنها آماده ورود به مذاکرات هستند و ما نیز اعلام کرده ایم که آماده ورود به مذاکرات حتی همین امروز هستیم، اما بدون پیش شرط و براساس بیانیه تهران؛ از این رو منتظر خواهیم ماند اما این بدان معنا نیست که صرفا منتظر بمانیم و کاری صورت ندهیم بلکه همزمان به تولید عملیات سوخت در ایران ادامه می دهیم.

* یک سال پیش به آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور تهیه سوخت برای راکتور تهران نامه نوشتیم اما دولت هایی که آمادگی تولید این سوخت را داشتند شروط غیرقابل قبولی را مطرح کردند.

* فکر می کنیم که گروه وین وارد مذاکرات شود. این راهی برای خروج از بن بست با حفظ آبرو برای غرب و به نفع هر دوطرف خواهد بود.

تأسیسات هسته ای بوشهر

* قبلا اعلام کردیم که قصد نداریم همه اورانیوم خود را به 20 درصد تبدیل کنیم زیرا ما احتیاجی به این مقدار نداریم فقط آن را برای راکتور تحقیقاتی تهران می خواهیم.

* شاید راکتور دیگری نظیر راکتور تهران که طراحی آن را از چند ماه پیش آغاز کرده ایم و مکان آن را هنوز مشخص نکرده ایم تا بتوانیم رادیو دارو برای بیماران بویژه بیماران سرطانی تولید کنیم .

*ما نمی خواهیم همه اورانیوم موجود در ایران را به 20 درصد تبدیل کنیم و ما اقدام به تولید سوخت 20 درصد به میزانی که لازم داریم خواهیم کرد نه بیشتر از آن.

* اگر آمریکایی ها آماده باشند که با ایران وارد ایجاد شرکت های مشترک برای ساخت نیروگاه های اتمی و ایجاد کنسرسیوم برای تولید سوخت شوند ما آماده مذاکره با آنها هستیم و وارد شراکت با آنها می شویم و آن را قبلا اعلام کرده ایم اما مذاکرات سیاسی چیز دیگری است و به تصمیم گیران در امور سیاسی بازمی گردد.

*ما وارد تولید نسل جدیدی از سانتریفیوژها شده ایم که هم اکنون در مرحله آزمایش و نه تولید است.

* پیشنهادات زیادی وجود دارد که به روسیه ارایه کردیم از جمله پیشنهاد ایجاد شرکتی برای راه اندازی بوشهر بود وبا وجود اینکه ما تجارب و مهارت داریم اما ترجیح می دهیم که شرکتی مشترک را ایجاد کنیم تا از تجارب و مهارت های روس ها استفاده کنیم؛ و روسها به طور اصولی با تاسیس شرکت اول موافقت کردند.

*توافقنامه ای با روس ها برای تضمین تامین سوخت بوشهر برای 10 سال داریم و ما علاوه بر این وارد مذاکرات مقدماتی و اصولی با روس ها به منظور تولید سوخت به طور مشترک شدیم زیرا ما امکاناتی در ایران و روسها هم امکانات گسترده ای دارند.

10 مکان جدید برای غنی سازی اورانیوم در ایران  تعیین شده است اما این بدان معنا نیست که ما ساخت و ساز را در این 10 مکان آغاز می کنیم زیرا این امر در رابطه با آینده است و ما در احداث مکان های جدید عجله ای نداریم

* ما در صدد هستیم سوخت را زیر نظر روس ها و تحت لیسانس روسیه تولید کنیم و در همین ارتباط بخشی از سوخت می تواند در اراضی روسیه و بخشی از آن در ایران تولید شود .

* تا این لحظه پاسخ روس ها به پیشنهاد ایران مثبت بوده اما هرگونه پاسخ جامع و کامل به مذاکرات آتی و مطالعه بیشتر نیازمند است و منتظریم تا به حمد خداوند نشانه های مثبتی که از طرف روس ها وجود دارد منجر به امضای توافقنامه شود.

* 10 مکان جدید برای غنی سازی اورانیوم در ایران  تعیین شده است اما این بدان معنا نیست که ما ساخت و ساز را در این 10 مکان آغاز می کنیم زیرا این امر در رابطه با آینده است و ما در احداث مکان های جدید عجله ای نداریم. در عین حال ممکن است که براساس دیدگاه رییس جمهوری و دستورات وی سال آینده ساخت یکی از این مکان ها را آغاز کنیم یعنی ممکن است این کار صورت گیرد اما فرض اول این است که ما عجله ای در این باره نداریم.

منبع:خبرآنلاین

تنظیم:س.آقازاده