تبیان، دستیار زندگی
تلاش خواهیم کرد تا اخلاق، صداقت و پاکی را در ورزش با خروج مسائل سیاسی و تبلیغی نهادینه کنیم. در این صورت فضا برای ایثار و فداکاری آماده می‌شود. ما نمی‌توانیم از ورزش به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کنیم و انتظار داشته باشیم تا الگوی موفقی بوجود آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منشور برنامه های ورزشی رضایی تبیین شد
محسن رضایی

محسن رضایی، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران در مصاحبه‌ای به تشریح برنامه‌های خود پیرامون ساماندهی ورزش کشور پرداخت.

به گزارش ایرنا، در این مصاحبه که عصر سه‌شنبه با رادیو ورزش انجام شد، رضایی گفت: مدیریت در ورزش مقوله‌ای مهم است و نباید گذاشت تا مساله صداقت و پاکی مدیران خدشه دار شود.

وی در ادامه افزود: ما نباید بگذاریم تا در مدیریت ورزش و مسائل پیرامون آن خللی وارد شود. دولت ما باید تحمل پذیری، نقدپذیری و وقت گذاری در امر ورزش را ارتقاء دهد. ما نیاز به یک تحول جدی در امر ورزش داریم که مستلزم برنامه ریزی است. ما نباید بگذاریم که علائق ورزش دوستان و جوانان خدشه دار شود. مثلا ممکن است برنامه‌ای مورد علاقه دولت نباشد، اما جوانان و علاقه مندان به ورزش خواهان آن باشند، زیرا آنها بر اساس تجربه خود حرف می‌زنند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از الگوی موفق ورزشی در جهت تقویت سجایای اخلاقی و مبارزه با ابزار تهاجم فرهنگی استفاده کرد، گفت: ورزش در امور فرهنگی، اخلاقی و سلامت جامعه موثر است.

اگر ما بخواهیم از این خصوصیات در ورزش استفاده کنیم، باید در «الگوی ورزشی» خود تجدید نظر کنیم، از این رو در صورت پیروزی تلاش خواهم کرد تا با رفع نواقص الگوی «طرح جامع ورزش» که کلیت آن در زمان محمد خاتمی تدوین شد، یک الگوی ورزشی با ارزشی ایجاد نماییم که ابعاد «فنی»، «مدیریتی»، «اخلاقی» و «فرهنگی» آن را با توجه به این سه نگاه تدوین و اجرا کنیم. تاکید می‌کنم که مسائل فنی را باید خیلی جدی گرفت. باید ورزش کشور را ابعاد فنی و تاکتیکی با ورزش جهان که هر روز پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای می‌کند، همگام ساخت.

در بعد مدیریت باید به مدیریت‌های عالی ورزشی، اجرایی، باشگاهی و تیمی و انتخاب مربیان توجه لازم مبذول گردد. من دستور خواهم داد تا مطالعه عمیقی از کلیه تجارب و دانش ورزشی دنیا در همه رشته‌های ورزشی به عمل آید، تا بتوانیم در امر ورزش کشور از آن استفاده کنیم.

من جلسات متعددی با اصحاب ورزش خواهم گذاشت تا از تجارب آنان در بهینه سازی ورزش کشور استفاده جدی به عمل آید. در این راستا از مشاورینی از رشته‌های مختلف ورزشی در سطوح داوری، متخصصین و مدیرانی که در باشگاه‌ها تجربه دارند، استفاده خواهم کرد و مشاورین من از اقشار دیگر نخواهند بود.

مدیریت در ورزش مقوله‌ای مهم است و نباید گذاشت تا مساله صداقت و پاکی مدیران خدشه دار شود

ما تلاش خواهیم کرد تا اخلاق، صداقت و پاکی را در ورزش با خروج مسائل سیاسی و تبلیغی نهادینه کنیم. در این صورت فضا برای ایثار و فداکاری آماده می‌شود. ما نمی‌توانیم از ورزش به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کنیم و انتظار داشته باشیم تا الگوی موفقی بوجود آید.

ما ابتدا باید صحنه ورزش را از مسائل سیاسی و تبلیغی خارج کنیم و بعد به مسائل اخلاقی بپردازیم. خوشبختانه من و دوستانم با فرهنگ سازی محیط‌های جمعی خیلی آشنا هستیم، زیرا در دوران دفاع مقدس توانستیم یک محیط سخت و خشن را تبدیل به یک محیط انسانی و عاطفی و حتی عارفانه کنیم. من معتقدم که در ورزش می‌توان این کار را انجام داد.

وی افزود: ‌چند وقت پیش که در قم بودم، برای علمای این شهر یک مثالی زدم که از آن می‌توانیم در فرهنگ سازی استفاده کنیم. به بازی ایران و استرالیا اشاره کردم، زمانی که ایران گل اول را زد من خیلی خوشحال شدم. چهل پنجاه میلیون نفر مردم پشت صحنه تلویزیون نشسته بودند و وقتی برادر عزیزمان گل دوم را زد، انفجاری از عاطفه در ایران صورت گرفت. گزارشگر شروع کرد گل گل گفتن، با هیجان که اگر به وی آموزش داده می‌شد، می‌توانست الله اکبر الله اکبر بگوید.

این مساله می‌توانست یک تاثیر عمیق عاطفی بگذارد که تاثیر آن چندین برابر منابر روحانیون بود. جوانان ما همه آمادگی دارند که حوزه ورزش را از فرهنگ و اخلاق پر کنند. دولت نیز باید کمک کند به ورزشکاران و از نقد بی مورد از ظاهر آنان پرهیز کند. زیرا این گونه نقدها منصفانه نیست، چون ورزشکار دلش برای ایران می‌تپد.

در بازیهای ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی می‌توان از اشعار حماسی فردوسی در شاهنامه که ایران با دشمنانش در مبارزه استفاده می‌کرد، استفاده شود. نظیر همین کاری که حسین رضا زاده با ابوالفضل گفتن خود برای ورزش ملی ما استفاده می‌کرد.این مسائل می‌تواند از بعد ملی و اسلامی و ایرانی ما را مطرح کند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که شما چه تدابیری برای ورزش به عنوان عاملی برای شادی و حفظ غرور ملی اتخاذ می‌نمایید ؟ گفت: قهرمانی ورزشکاران به تعبیر مقام معظم رهبری همانند عظمت کوه دماوند است که به نظر من پایه و بدنه این کوه را ورزش پایه‌ای، همگانی و حرفه‌ای تشکیل می‌دهد.

به نظر من اگر این قله موفق و مرتفع نباشد، ما نمی‌توانیم سکوهای آسیا را فتح کنیم و زحماتمان به نتیجه نخواهد رسید. قله ورزش کشورمان را قهرمانان و پرچم داران آن که مایه عظمت و افتخار ایران هستند، تشکیل می‌دهند، از این رو اعتقاد دارم که فدراسیونها باید از این وضعیت خارج شوند و وقت جدی در مقوله ورزش بگذارند.بعضا مشاهده می‌شود که روسای فدراسیونها مشاغل متعددی دارند که باید به این مساله توجه شود.

محسن رضایی

ما باید به مشکلات مادی و معنوی 40 فدراسیون کشور توجه جدی کنیم و روسای آن را در حد یک وزیر در جامعه به رسمیت بشناسیم. ما باید تلاش کنیم تا فدراسیونها استقلال خود را حفظ کنند.

در حال حاضر کمیته بین‌المللی المپیک، سازمان ملل و سازمان‌های مرتبط با امور ورزشی به یک جمع بندی و نتایجی رسیده‌اندکه بر پایه آن استقلال فدراسیونها از دولت مهم است.

مساله بعدی این است که در دولت من در صورت پیروزی مساله قهرمانی به طور جدی دنبال خواهد شد و مطمئن هستم که سکوهای جدیدی را در آسیا فتح خواهیم کرد. بروز عملکرد سلیقه‌ای موجب نابسامانی در ورزش خواهد شد که باید با جلسات متعدد با وزیر آموزش و پرورش، بخش خصوصی و سازمان تربیت بدنی و بهره گیری از تجارب صاحبنظران در ورزش کشور هماهنگی به وجود آید.

رضایی نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشور ما ورزش در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد، زیرا پاسخگو نیست. ما با تشکیل «وزارت ورزش» تلاش خواهیم کرد به مجلس که نمایندگان مردم هستند، پاسخگو باشیم.

این وزارتخانه مکلف خواهد شد ورزش کشور را هدایت کند.تلاش خواهیم کرد تا کلیه امور تصدی گری را به باشگاه‌ها محول کنیم و گروههایی تشکیل خواهیم داد که ورزش حرفه‌ای را از بالا تا پائین و در تمام سطوح ساماندهی کنند که با این کار در واقع یک سرمایه گذاری در زیر ساختها انجام داده ایم.

رضایی در پاسخ به این پرسش که از چه منظری به ورزش می‌نگرد، گفت: ورزش یک پدیده اجتماعی است. تک بعدی نیست،‌یک بعد آن فرهنگ است که هویت سازی می‌کند و ابعاد دیگر آن در ساخت اخلاق و حفظ ارزشهای ایرانی و اسلامی موثر است.

یک پدیده اجتماعی دارای بعد اقتصادی نیز هست که بر اساس آن ورزش تولید ثروت خواهد کرد. ورزش حتی ابعاد سیاسی هم دارد.مثلا زمانی که ورزشکاران ما در مقابل ورزشکاران اسرائیلی قرار می‌گیرند، از منافع و استراژیهای خود کوتاه نمی‌آیند. یا نظیر جعل نام خلیج فارس به نامهای دیگر که ورزشکاران ما در مقابل آنها ایستادگی کردند.

پس ورزش مقوله‌ای چند بعدی است که آثار خود را در جامعه و روابط بین الملل نشان می‌دهد. در حال حاضر کشور قطر آمده تا توسط ورزش در رسانه‌ها خود را مطرح کند.این کشور می‌خواهد در جهان جایی برای خود پیدا کند. یا مثلا اقدام زیدان برای تبلیغ اسلام توانست چالش جدی در فرانسه ایجاد کند و اسلام گرایی وی توانست تاثیر جدی در بعد فرهنگ داشته باشد.

رضایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اصل 44 قانون اساسی برنامه‌های دولت برای ورزش چیست ؟گفت: به نظر من سرمایه گذاری در ورزش را باید بخش خصوصی انجام دهد. با توجه به اصل 44 قانون اساسی با مطالعات گسترده سیاست‌هایی را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کردیم که به اطلاع مقام معظم رهبری رسید و ایشان نیز با تدابیر ارزنده خود آن را اصلاح کردند. متاسفانه دولت آقای محمود احمدی نژاد به این سیاستها توجهی نکرد و ایده‌هایی را مطرح کرد که در ذهن ایشان وجود داشت و زمانی به اصل 44 توجه کرد که دیگر دیر شده بود. به نظر من دولت باید برای اجرایی کردن این اصل کارهایی را که مرتبط با آن است، انجام دهد.

در دولت من سعی خواهد شد در تمام شهرستان‌های ایران هسته‌های حرفه‌ای از قهرمانان ملی، اساتید ورزش، دانشگاهیان و تحصیل کردگان رشته‌های ورزشی به عنوان صاحبان اصلی تیمهای ورزشی ایجاد شود که کلیه امکانات ورزشی در قالب وامهای کم بهره میان آنان توزیع شود. پیش بینی می‌کنیم که از این هسته‌های حرفه‌ای 700 تا 1000 کنسرسیوم به وجود آید که نهایتا 40 تا 50 باشگاه حرفه‌ای قوی ایجاد خواهد شد، با این طرح می‌توانیم طرح ملی کردن ورزش ایران را در پیش بگیریم. به هرحال تلاش خواهیم کرد تا تصدی گری ورزش را از دولت گرفته و به مردم و هواداران آن واگذار کنیم.

رضایی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان به قطب صادرات دانش فنی ورزشی در جهان تبدیل شد ؟ گفت: از چهار یا پنج دهه گذشته قهرمانانی داشته ایم که تجارب ذی قیمت آنان را مکتوب نکردیم و با مرگ آنان دستاوردهای این افراد نیز نابود شد.

حال حاضر کمیته بین‌المللی المپیک، سازمان ملل و سازمان‌های مرتبط با امور ورزشی به یک جمع بندی و نتایجی رسیده‌اندکه بر پایه آن استقلال فدراسیونها از دولت مهم است

در دولت من تلاش خواهد شد تا با حمایت‌های مادی از ورزشکاران و متخصصان کلیه تجارب آنان ضبط و تدوین شود و از یک گروه به گروه دیگر منتقل گردد.

هیچ دلیلی وجود ندارد که دانش ورزش کمتر از دانش مهندسی و یا علوم انسانی مورد توجه قرار گیرد. در جهان امروز ورزش دانش مهمی شده که از علوم دیگر مهم تر است.

تلاش خواهیم کرد تا امر پژوهش و تحقیق را پشتیبانی کنیم و با جذب دانش خارجی به آن غنا بخشیم. با این اقدامات ما صاحب دانش بومی خواهیم شد که می‌تواند در صادرات خدمات انسانی به جهان مورد استفاده قرار گیرد.

این مربیان ورزشی نخبه و صاحبنظران متخصص خواهند توانست همان طور که در حال حاضر ورزشکار به تیم‌های خارجی می‌دهیم، تجارب ورزشی ما را در آسیای جنوب غربی و در منطقه به ویژه همسایگان شمالی و جنوبی کشور منتقل کنند و از این راه ایران در آمد سرشاری پیدا کند.

رضایی در ادامه تشریح برنامه‌های ورزشی خود در پاسخ به این پرسش که استراتژی وی درخصوص بهبود و ساماندهی ورزش بانوان چیست ؟ گفت: متاسفانه در این زمینه یک غفلت جدی صورت گرفته است و به ابعاد فرهنگی آن توجه نشده است که از حواشی آن مسائل سیاسی نیز خارج شد.

از زاویه فرهنگی سعی خواهیم کرد تا با حفظ ارزشها با تمام ظرفیتها به ورزش بانوان توجه کنیم. تجربه نشان داده است با حضور بانوان شاغل و خانه دار در ورزش تربیت فرزندان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تلاش خواهیم کرد تا با تجهیز شهرداریها، احداث سالنهای ارزان قیمت و سهل الاحداث در همه نقاط شهر به ورزش بانوان توجه شود و با ایجاد شادابی و نشاط آثار مثبت آن به جامعه تزریق شود.

در پایان باید بگویم که احساس تکلیف مرا به صحنه آورد و بعد از خداوند متعال پشتوانه من ملت ایران است. از این رو تاکید می‌کنم که ورزش شایسته ملت ایران آن است که شکوه و عظمت ایران را ارتقاء بخشد و غرور ملی، همبستگی و سلامت اجتماعی را تقویت کند. این مساله هم امکان پذیر نیست مگر آنکه با مدیریت صحیح در ورزش بتوانیم در آسیا خود را مطرح سازیم.

ما با تاسیس وزارت ورزش و اعطای تصدی گری ورزش به مردم می‌تواهیم ایران را به سمت کشوری ببریم که شایسته ملت ما در همه ابعاد باشد.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور