تبیان، دستیار زندگی
مؤسس گروه ارتباطات دانشکده واشنگتن دی‌سی امریکا در جمع دانشجویان و طلاب شیرازی حامی احمدی‌نژاد گفت: در تاریخ معاصر دنیا هیچ وقت اقتدار، عظمت، قدرت و احترام، توانایی و نفوذ ایران در صحنه بین المللی به اندازه امروز نبوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز جهان رسانه و سیاست بدون احمدی‌نژاد لطفی ندارد
پروفسور سید حمید مولانا

گزارش رجانیوز، پرفسور سید حمید مولانا در تالار حافظ با اشاره به تجربیات و حضورش در عرصه های مختلف داخلی و خارجی در زمان طاغوت و پس از آن گفت: در حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی در سالهای اخیر بدون شک ایران بزرگترین موفقیت ها را به دست آورده است، در 4 سال اخیر هیچ کس در بین سران دنیا نتوانسته است نقشی را که دکتر احمدی‌نژاد در صحنه‌ی جهانی برای ایران، مسلمانان و عدالتخواهان کشورهای دیگر ایفا کرده، انجام دهد، این یک حقیقت است.

وی افزود: دوستان ایران در جامعه بین المللی که هیچ، حتی دشمنان ایران به این موفقیت بزرگ اذعان و اعتراف دارند و این موضوع را می گویند.

پرفسور مولانا ادامه داد: جهان سیاست امروز بدون احمدی‌نژاد خیلی لطفی ندارد، این را خودمانی بگویم، جهان رسانه هم بدون احمدی‌نژاد لطفی ندارد.

مؤسس گروه ارتباطات دانشکده واشنگتن دی‌سی با اشاره به اینکه طی 30 سال اخیر جهان، انقلاب اسلامی ایران بزرگترین رویداد جهانی بوده است که وضع جهان را دگرگون ساخته، گفت: بزرگترین جنبش سیاسی، غیر از جنبش دینی و فرهنگی در این 40 یا 50 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران بوده است و در 500 سال گذشته در میان همه‌ی انقلابها، انقلاب اسلامی ایران مردمی‌تر و چند جانبه‌تر بوده است و تأثیر آن در روابط بین الملل بسیار بسیار بالاست.

امروز هر کجای اروپا و امریکا و هر کجای دیگر بروی بگویی ایرانیم، من آمار گرفته ام اولین چیزی که از شما می پرسند، این است که می‌گویند حال دکتر احمدی‌نژاد چطور است؟

وی افزود: انقلاب اسلامی فراسوی ایدئولوژی‌های قرن 18 و 19 شروع به فعالیت کرده و از آنها عبور می‌کند و تنها انقلابی است که قدرت نرم و دینی مذهبی و اجتماعی در آن نقش بزرگی ایفا می‌کند و نه قدرت نظامی، چریکی، جنگی، حزبی و رسانه ای.

مولانا گفت: در طول تاریخ اسلامی ما پس از صدر اسلام این اولین باری است که مسلمانان علیه استکبار شورش می کنند و یک نظام اسلامی را بنیان می گذارند. این خیلی مهم است، یعنی انقلاب اسلامی ایران یک اندیشه سیاسی جدید به دنیا ارائه می دهد، انقلاب، فرهنگ، اندیشه و دین را برای نخستین بار در طول 300 سال گذشته تجلی داده و مطرح می کند.

وی با بیان این که عنوان قدرت نرم از زمان انقلاب اسلامی ایران در جهان ترویج شد، گفت: قبل از آن کسی از قدرت نرم صحبت نمی کرد، فقط می گفتند قدرت، کتاب‌های متعددی که نوشته شده است همه حاصل آن دوره است.

پروفسور سید حمید مولانا

استاد دانشگاه های امریکا مدعی تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر فروپاشی شوروی شد و گفت: از من بشنوید در واشنگتن جایی که من 41 سال زندگی کرده‌ام این ها فکر می کردند جنگ سرد پایان ندارد ولی به مدت کمتر از 2 سال دگرگونی‌ها انقلابی را که بعدها به انقلاب مخملی معروف شد، به وجود آورد و شوروی سقوط کرد.

مولانا همچنین گفت: ما امروز در مقطعی هستیم که باید از تأثیر انقلاب اسلامی ایران و نظام اسلامی ایران در صحنه بین المللی و روابط بین الملل صحبت کنیم، نه برعکس.

وی افزود: تا پیش از انقلاب اسلامی، همیشه در کتابها و نوشته ها صحبت از این بود که تأثیر غرب بر روی شرق و اسلام چه بوده اما این ورق امروز در همه‌ی سطوح برگشته است.

این استاد دانشگاه بحران غرب را در حال حاضر بحران رهبری دانست و گفت: امروز بحران مشروعیت رهبری و محبوبیت و مقبولیت آنهاست، با انتخابات 4 سال گذشته تحولی چشمگیر به وجود آمد، چون تمام غرب با تمام دبدبه و ادعایی که داشتند، هیچ‌کدام حتی به خودشان هم اجازه نمی‌دادند که فکر کنند ممکن است در آن انتخابات یک فردی که آنها او را نمی شناختند، موفق به پیروزی شود، تعصباتشان اجازه نمی داد و این شوک بسیار بزرگی برای آنها بود، من دوست داشتم که شما خارج بودید مشاهده می‌کردید که این شوک چقدر آنها را مبهوت کرده بود.

وی سپس تأکید کرد: در این صحنه است که دولت دکتر احمدی‌نژاد و شخص وی وارد صحنه جهانی می شود. محورهایی که در 4 سال گذشته در سیاست خارجی ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران روی آن تکیه شد، بسیار مهم است، اما اگر این محورها را با محورهای دیگر عوض کنیم، وضع ما کاملاً در جهان عوض می‌شود، یعنی آن قدرتی را که قبلاً عرض کردم، دیگر نمی توانیم به دست آوریم.

مولانا ادامه داد: چند هفته پیش خانم کلینتون در نطقش در وزارت خارجه در واشنگتن گفت که در امریکای لاتین که حیاط خلوت ما بوده است، وضع عوض شده و باید فعالیت‌هایمان را در آنجا زیاد کنیم؛ این به چه معنی است، چه کسی است در امریکای لاتین بوده که این ها را ناراحت می کند؟

مولانا از جمله محورهای سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد را زنده کردن و احیای آرمان‌ها، ارزش‌ها و شعارهای انقلابی و اسلامی ایران دانست و گفت: با پررنگ کردن این ها در صحنه بین المللی یعنی این که ما برمی گردیم به روزی که می‌خواهیم دست داشته باشیم در تعیین دستور روز صحنه بین المللی.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: از دیگر محورها این است که ما مسائل اجتماعی- فرهنگی و مورد نظر مردم را مانند نقش خانواده در روابط بین الملل، نقش دین و فرهنگ در روابط بین الملل، نقش مهدویت در روابط بین الملل، نقش زنان در روابط بین الملل و همین‌طور مسائل دیگر مثل هولوکاست و... مطرح کرده ایم.

وی در خصوص مسئله منجی گرایی و طرح آن توسط رئیس‌جمهور در مجامع بین الملل گفت: کسانی که می‌گویند چرا مسئله مهدویت مطرح می شود، از ادبیات بین الملل اطلاع ندارند چرا که اساساً بخش زیادی از روابط بین الملل جنبه منجی گرایانه دارد.

پروفسور سید حمید مولانا

وی افزود: بخش عمده اندیشه سیاسی و اجتماعی دنیای غرب بر پایه منجی گرایی است، یعنی اگر شما از این مرحله به مرحله دیگر برسید، به آن بهشت موعود می رسید و امروز مطالعات بسیار فراوانی در امریکا و اروپا روی منجی گرایی انجام گرفته است، ببینند که این ها این منجی گرایی را در ذهنیت خودشان چگونه زنده می کرده اند، ولی چون علیه مذهب و برای مسائل دنیوی و مادیات بود، کسی که این ها را می شنید، فکر می‌کرد منجی گرایی فقط در دنیای دین و مذاهب وجود دارد.

مولانا تأکید کرد: این بار دنیا مسائلی را می شنید که قابل شنیدن بود و نشنیده بودند، ما این ها را در دانشگاه ها صحبت می کردیم ولی خارج از دانشگاه ها کسی این ها را نمی شنید و تراوشی از محیط آکادمیک به بالاتر نداشت ولی این بار تمام این ها در ملا عام بود. علت توجه رسانه ها و دولتمردان و مردم به احمدی‌نژاد این بود که مسائلی را مطرح می‌کرد که قبلاً مطرح نشده و یا مطرح شده ولی کسی به شفافیت ایشان این ها را بیان نمی کرد.

وی محور دیگر دولت نهم و شخص احمدی‌نژاد را نظریه عدالت نامید و گفت: احمدی‌نژاد نظریه عدالت را در صحنه بین الملل مطرح کرد، نظریه عدالت در روابط بین الملل تا این اواخر جایگاهی نداشت و هنوز هم نظریه قدرت حکومت می کند نه عدالت. کتابهایی هم که نوشته شده قدرت را در نظر می‌گیرد، آوردن تئوری عدالت و بسط دادن آن به تئوری روابط بین الملل یک نوع نواندیشی بود که دولت نهم و شخص آقای احمدی‌نژاد آن را به خوبی انجام دادند ولی فکر نکنید همه چیز فردا عوض می‌شود و شورای امنیت تبدیل به شورای عدالت می شود، ممکن است تا 10 سال دیگر این اتفاق رخ ندهد ولی مطرح کردن این موضوع بسیار مهم است و تشخیص دادن این که این شورا، شورای امنیت است نه شورای عدالت، چیزی است که کسی اصلاً فکرش را نمی‌کرد.

پرفسور مولانا محور دیگر را محور توحید گرایی عنوان کرد و افزود: توحید گرایی به این معنا است که دین نقش بزرگی را در روابط بین الملل ایفا می‌کند، از جنبه عینی و عملی هم عده‌ی کسانی که به توحید و به پرستش خدا علاقه دارند، بیشتر از کسانی است که ندارند، این می تواند نقطه مشترک روابط مردمی، سازمانی، گروهی، بین فرهنگی و ملل باشد.

جهان سیاست امروز بدون احمدی‌نژاد خیلی لطفی ندارد، این را خودمانی بگویم، جهان رسانه هم بدون احمدی‌نژاد لطفی ندارد

فرق این نوع نظر پردازی راجع به عامل دین در روابط بین الملل با قرون وسطی که کلیسا در حکومت دخالت می کرد، چیست؟ چرا او در قرون وسطی و انقلاب کبیر فرانسه از بین رفت و دیگر نه دین را گذاشتند بیاید و نه کلیسا را که آن نفوذ را داشت. چرا در قرن بیستم با انقلاب اسلامی و آغاز قرن بیست و یکم این موضوع ها مطرح می شود؟ در چه چارچوبی، چه فرقی دارد و چه تاثیراتی می تواند داشته باشد؟

وی در پایان توجه به ملت ها را محور دیگری نامید که در سیاست خارجی روی آن حساب شده و گفت: در غرب به ملت‌ها توجه فوق العاده ای هست و اگر توجه نداشته باشند، مشروعیت ندارند ولی مطالعات ما نشان می دهد که این ها علاقه ای به احترام به ملت های دیگر نداشته اند و این برمی‌گردد به طرز تفکر استعماری‌اشان، اما الان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، این را محور اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است که باید متوجه ملت ها باشیم و مبنای قدرتها کاملاً عوض شده است.

پروفسور سید حمید مولانا

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این موضوعات باعث شده است که نه تنها مسلمانان، بلکه غیرمسلمانانی هم که سالها زیر سلطه بوده اند، به ایران توجه کنند و نگرانی های زیادی برای سلطه گرایان به‌وجود آید، چون، سیستم نمی خواهد عوض بشود.

وی به تأثیر فعالیت‌های دولت نهم در عرصه بین المللی اشاره کرده و گفت: 50 سال پیش وقتی به امریکا رفتم، دیدم آنها ایران را با 3 عنوان می شناسند، هر سه عنوان در انگلیسی با حرف c انگلیسی شروع می شود، cat به معنای گربه: می گفتند گربه ایرانی خیلی قشنگ است، دیگری فرش ایرانی، سومی خاویار. از اغلب افراد وقتی می‌پرسیدی، نمی دانست ایران کجاست، امروز هر کجای اروپا و امریکا و هر کجای دیگر بروی بگویی ایرانیم، من آمار گرفته ام اولین چیزی که از شما می پرسند، این است که می‌گویند حال دکتر احمدی‌نژاد چطور است؟ من این ها را میگویم نه برای این که با احمدی‌نژاد دوست باشم یا او را بشناسیم بلکه این واقعیات در عالم وجود دارد.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور