تبیان، دستیار زندگی
مهندس موسوی در جمع پرشور ده‌ها هزار تن از مردم آذربایجان....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ما به اینجا وابسته‌ایم، فرزند آذربایجانیم

مهندس موسوی در جمع پرشور ده‌ها هزار تن از مردم آذربایجان:
میرحسین موسوی

مهندس میرحسین موسوی بار دیگر تاکید کرد: اگر با وجود این همه امکانات و سرمایه‌های اجتماعی فقر داریم، این از ضعف ماست و سرنوشت ما این نیست.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع ده‌ها هزار نفری مردم آذربایجان شرقی در استادیوم تختی با اشاره به قرار داشتن در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امروز ایران و آذربایجان به نقطه حساسی رسیده است و دوران سرنوشت‌سازی است. تصمیم شما در سطح ملی تعیین کننده و تاثیرگذار است. آذربایجان همیشه ثابت کرده است که از این آزمون‌ها سربلند بیرون می‌آید.

وی با بیان اینکه اندیشه‌ای که در دوران مشروطیت در این خطه ایجاد شد، هنوز زنده است و تحت عنوان مکتب تبریز به کار خود ادامه می‌دهد، به مردم آذربایجان گفت: در روزهای حساس انقلاب ایستادگی شما مردم بارها مملکت ما را نجات داده است.

وی با پررنگ خواندن نقش لشکر عاشورا در دفاع مقدس بیان کرد: جا دارد امروز به مسایل آذربایجان به شکلی ویژه نگاه کنیم.

موسوی در این دیدار عمومی گفت که اگر از سرمایه‌های اجتماعی کشور به درستی استفاده شود و سهم زنان و مردان را در جای خود به درستی بشناسیم، همان طور که باکری‌ها، توانستند، ما هم امروز می‌توانیم.

آخرین نخست‌وزیر ایران افزود: ما می‌توانیم، مردم تبریز و آذربایجان می‌توانند و مردم کل کشور می‌توانند به کمک هم مشکلات را حل کنیم.

وی به زبان ترکی با بیان این شعار که ما به اینجا وابسته‌ایم، فرزند آذربایجانیم، اظهار کرد:‌ اینجا شهر قهرمانان است. سرداران بزرگ در طول تاریخ، سرنوشت آذربایجان را تغییر دادند پس زنده باد آذربایجان.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:‌ قهرمانان انقلاب مشروطه شاهد این سخن من هستند که تبریز و آذربایجان همواره در برابر دیکتاتوری ایستاده است. انقلاب و 22 بهمن شاهد است که آذربایجان مرکز غیرت است. خاطرات لشکر عاشورا و باکری‌ها و شهدا همگی شاهدی بر سخن من هستند.

وی خطاب به مردم حاضر در استادیوم به زبان ترکی گفت: شما همیشه در برابر ظلم و دیکتاتوری ایستاده‌اید. آذربایجان و خصوصا تبریز فرهنگ‌پرور و هنرپرور هستند و استاد شهریار نمونه‌ای از این مساله است یا مقبره‌الشعرا پدیده‌ای استثنایی است که شاهدی بر این مساله است.

میرحسین گفت: آذربایجان مهد علما، دانشمندان و انسان‌های بزرگی نظیر علامه جعفری، علامه امینی، علامه طباطبایی و شهیدان قاضی و مدنی است. این انسان‌های بزرگ در سرنوشت ما اثر گذاشتند و ما باید قدر این‌ها را بدانیم.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود به زبان ترکی اظهار کرد: من قول می‌دهم که اصول 15، 19 و 12 قانون اساسی را اجرا و مسایل مربوط به اقلیت‌ها و زبان‌های مختلف کشور را رعایت کنم.

جمعیت کثیر حاضر در استادیوم تختی در این لحظه، یکصدا مهندس موسوی را تشویق کردند و به زبان ترکی شعارهایی را در حمایت از مهندس موسوی سر دادند.

سرنوشت آذربایجان یعنی سرنوشت ایران؛ همیشه همین بوده است و الان نیز چنین است. سرنوشت آذربایجان و سرنوشت کل ایران از هم جدا نیست

وی در ادامه سخنان خود را به زبان فارسی بیان کرد و گفت:‌ سرنوشت آذربایجان یعنی سرنوشت ایران؛ همیشه همین بوده است و الان نیز چنین است. سرنوشت آذربایجان و سرنوشت کل ایران از هم جدا نیست.

پس از این سخنان مهندس میرحسین موسوی، ده‌ها هزار آذربایجانی حاضر در استادیوم تختی یکصدا، وی را مورد تشویق و حمایت قرار دادند.

موسوی در ادامه به ظرفیت‌های فرهنگی، علمی، هنری و همچنین اقتصادی آذربایجان اشاره کرد و افزود: آذربایجان روزی مرکز تجارت و اقتصاد ایران و محل اتصال ما با جهان امروزی بوده است؛ به طوری که بازار تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است. از این خطه سرمایه‌های عظیمی به کشور عرضه شده است.

وی با بیان اینکه حضور مردم مستعد و موقعیت جغرافیایی آذربایجان ایجاب می‌کند که به مسایل این استان به‌طور ویژه‌ای پرداخته شود گفت: چرا که بدین ترتیب آذربایجان نه تنها می‌تواند جایگاه سابق خود را بیابد بلکه می‌تواند نقش سرنوشت‌ساز خود را در سطح ملی دوباره احیا کند.

این جملات مهندس موسوی، با استقبال جمعیت حاضر در استادیوم تختی مواجه شد و آنها با تشویق‌های پیاپی، شعارهایی نظیر "موسوی موسوی حمایتت می‌کنیم" سر دادند.

وی با بیان اینکه آذربایجان همسایه اروپاست و از سوی دیگر با یک ملت بزرگ 70 و چند میلیون نفری و یک بازار بزرگ روبه‌روست گفت: اگر به این مساله به شکل یک فرصت نگاه شود و از این موقعیت مخصوصا با ظرفیت‌های ایجاد شده بعد از فروپاشی شوروی به خوبی استفاده شود، می‌توان مشکلات این استان و کل کشور را حل کرد.

موسوی در ادامه با انتقاد از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بسیاری از شوراهای تصمیم‌گیری طی چهار سال اخیر گفت: متاسفانه در این چند سال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را از بین بردند و تمام نهادهایی که می‌توانند به ما کمک کنند که آمایش سرزمینی به کمک مردم داشته باشیم را از دست داده‌ایم.

وی در ادامه از وجود تورم 25 درصدی در کشور انتقاد کرد و افزود: بارها گفته‌ام که 25 درصد تورم یعنی کوچک شدن سفره‌های مردم، بدبینی، اعتیاد و فقر. ما این مشکلات را می‌توانیم حل کنیم به شرط آنکه به دید امنیتی به مردم نگاه نکنیم و آن‌ها را قسمت قسمت و تکه تکه نکنیم.

جمعیت کثیر حاضر در ورزشگاه مهندس میرحسین موسوی را به طور پی در پی تشویق کردند.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین با انتقاد از کاهش سرانه تولید ناخالص ملی در استان آذربایجان گفت:‌ سرانه تولید ناخالص ملی در آذربایجان طی چهار سال گذشته نزول کرده و این استان فقیرتر شده است و این معادله باید عوض شود.

مردم حاضر در استادیوم تختی با شنیدن این سخنان یکصدا، موسوی را تشویق کردند و مورد حمایت قرار دادند.

آخرین نخست‌وزیر ایران افزود: هر نوع سرمایه‌گذاری در این استان به ویژه در زمینه تولید ناخالص ملی نه تنها برای آذربایجان، بلکه برای کل کشور نتیجه مثبت خواهد داشت. متاسفانه برای این مساله برنامه‌ی درستی نداشته‌ایم. بهترین کارآفرینان و نیروی کار را در این منطقه داریم ولی آنچه نداریم، برنامه است. مرحوم عالی‌نسب که فرزند همین آذربایجان بود زمانی گفته بود که سرنوشت ایران فقر نیست. این حرف یعنی اگر با وجود این همه امکانات و سرمایه‌های اجتماعی فقر داریم این از ضعف ماست و سرنوشت ما این نیست.

در این لحظه مردم حاضر در ورزشگاه یکصدا شعار دادند: «دولت سیب‌زمینی نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم» که موسوی در برابر این شعار گفت: شرط حل مشکلات کشور این است که به سمت برنامه‌های درست، قانون و عقلانیت پیش برویم؛ با سیب‌زمینی پخش کردن در خانه‌های مردم نمی‌توانیم به نتیجه‌ای برسیم.

جمعیت کثیر حاضر در ورزشگاه تختی با تشویق‌های پی در پی و سر دادن شعارهایی به زبان ترکی در حمایت از مهندس موسوی، این سخنان وی را تایید کردند.

مهندس موسوی در پایان سخنان خود با بیان اینکه من امید فراوان به خلاقیت شما مردم عزیز آذربایجان دارم،‌ به زبان ترکی گفت: زنده باد آذربایجان، زنده باد آذربایجان.

پیش از سخنان میرحسین موسوی، دکتر زهرا رهنورد جملاتی کوتاه را به زبان ترکی بیان کرد که با استقبال و تشویق‌های فراوان و گسترده مردم حاضر در ورزشگاه همراه شد.

رهنورد به زبان ترکی گفت:‌ اگرچه من آذری نیستم اما تبریز و آذربایجان وطن دوم من است.

جمعیت چندهزار نفری حاضر در ورزشگاه تختی با شنیدن این جملات به وجد آمدند و رهنورد را بارها و بارها مورد تشویق قرار دادند و به زبان ترکی شعارهایی را در حمایت از رهنورد و موسوی سر دادند.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور