تبیان، دستیار زندگی
پرتاب موفقیت آمیز موشک دوربرد سجیل2 بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه و جهان و همچنین ابراز نگرانی شدید مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دنبال داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب جهانى تازه ترین آزمایش موشکى ایران

اسرائیل: سجیل 2 توان دفاعى ما را به چالش کشید

سجیل 2

پرتاب موفقیت آمیز موشک دوربرد سجیل2 بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه و جهان و همچنین ابراز نگرانی شدید مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس «رابرت گیبز» سخنگوی کاخ سفید در این باره اعلام کرد: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از آزمایش موشک سجیل 2 توسط ایران ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس این گزارش «رابرت گیتس» وزیر دفاع آمریکا هم گفت: «اطلاعاتی که من دارم نشان می دهد این آزمایش موفقیت آمیز بوده است.» وی افزود: «این موشک ظاهرا بردی بین دو هزار تا دو هزار و پانصد کیلومتر دارد.»

گیتس در ادامه مدعی شد: «ایران در مسیر اشتباهی قدم برداشته است. از آنها می خواهیم برای ایجاد منطقه ای با ثبات و امن با ما گفت وگو کنند.»

وی که از اقدام موفقیت آمیز ایران در پرتاب موشک سجیل 2 به شدت نگران بود، افزود: «ایرانی ها باید بدانند که صبر آمریکا بی حد و مرز نیست.»

کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از آزمایش موفقیت آمیز موشک سجیل 2، این اقدام ایران را موجب به چالش کشیده شدن توان نظامی خود قلمداد کردند

«برایان ویتمن»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در گفت وگو با خبرنگاران مدعی شد: «نگرانی های ما درباره برنامه های هسته ای و عواقب ناشی از (آزمایش و ساخت) موشک های دوربرد و برد متوسط است. ایران بر سر یک دوراهی قرار دارد که باید یک راه را انتخاب کند، آنها یا می توانند در مسیر بی ثباتی منطقه به اقدامات و فعالیت هایشان ادامه دهند و یا تصمیم بگیرند که خواهان ایجاد روابط عادی باکشورهای منطقه و آمریکا هستند.»

در همین رابطه، «دنی ایالون» معاون وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی با اشاره به این اقدام کشورمان مدعی شد: «ایران با آتش بازی می کند.» وی افزود: «ما به شدت از این آزمایش ایران نگران هستیم.»

معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه سعی کرد با فرافکنی این اقدام ایران را تهدیدی جدی برای اروپا و غرب جلوه دهد.

وی مدعی شد: «از نظر استراتژیکی این موشک جدید چیزی را برای ما تغییر نمی دهد؛ چرا که ایرانی ها پیشتر موشکی با برد 1500 کیلومتر را آزمایش کردند، اما این مسئله باید موجبات نگرانی اروپایی ها را فراهم کند.»

وی گفت: آنها همچنین «سعی دارندبه توسعه موشک بالستیک با برد 10 هزار کیلومتر بپردازند که می تواند به سواحل شرقی آمریکا برسد.»

کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی هم با ابراز نگرانی از آزمایش موفقیت آمیز موشک سجیل 2، این اقدام ایران را موجب به چالش کشیده شدن توان نظامی خود قلمداد کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی المنار کارشناسان اسرائیلی گفتند: سوخت جامد و سرعت بالای این موشک فرصت را برای سیستم های پدافند بسیار کم می کند.مقامات رژیم صهیونیستی اذعان کردند: «هدف قرار دادن این موشک توسط سیستم های دفاعی بسیار مشکل است و به همین دلیل باید این فن آوری جدید ایران مورد توجه قرار گیرد.»

المنار افزود:«اسرائیل از موشک جدید ایران سخت نگران است. این موشک ویژگی های مهمی از جمله جایگزینی  سوخت جامد به جای سوخت معمولی  و همچنین نصب سریع بر روی سکوی پرتاب دارد و با سوخت جامد قابلیت آن را دارد تا به تولید انبوه رسیده و در انبارها ذخیره شود. در حالی که موشک های سوخت مایع چنین قابلیتی ندارند.»

در ادامه گزارش آمده است، «ایتان بن الیاهو»  فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی گفت: «ایرانی ها تمام قدرت و وقت خود را صرف موشک هایشان می کنند، مقابله با این نوع موشک ها بسیار سخت است. بنابراین آنها تعداد و برد و همچنین سوخت این موشک ها را به شکل پیوسته تغییر داده و در این زمینه موفق هستند.»

«الون بن داوید» تحلیلگر نظامی تلویزیون اسرائیل نیز گفت: «آنچه اسرائیل را نگران کرده توان موشکی ایران است و این مساله بسیار آزاردهنده است.»

«تال عنبر» متخصص و کارشناس موشک های بالستیک در همین رابطه گفت:«موشک سجیل 2 به ایران امکان می دهد تا موشک های خود را به سمت ما در مدت زمانی کوتاه شلیک کند. این مشکل بزرگی برای سیستم های دفاعی ما بوجود می آورد. ایران همچنین قادر خواهد بود تا موشک های دقیق تری  در اصابت به هدف نیز تولید کند.»

آنچه اسرائیل را نگران کرده توان موشکی ایران است و این مساله بسیار آزاردهنده است

المنار در ادامه افزود: «یفتاح شابیر» رئیس طرح توازن  نظامی در موسسه پژوهش های ملی اسرائیل معتقد است، تکنولوژی که ایران در موشک سجیل به  نمایش گذاشت بسیار جدید و پیشرفته است.

وی گفت: «این نشان دهنده  دستاوردهای ایرانیان است و آنها  ارزش و استحقاق ستایش را دارند.»

«یواف لیمور» تحلیلگر نظامی تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گفت: «پیشرفته ترین سیستم دفاع موشکی ما یعنی «حیتس 3»  که در حال پیشرفت و ساخت است با مشکلات بسیاری برای شناسایی و هدف قرار دادن سجیل 2 مواجه است. این موشک و ظرفیت های موشکی ایران در ساخت  و ارسال ماهواره یک دردسر بزرگ برای اسرائیل به وجود آورده است. این مساله سیستم های دفاعی ما را به چالش می کشد.»

اقدام موفقیت آمیز ایران در آزمایش موشک دوربرد سجیل2 همچنین بازتاب های گسترده و متفاوتی در رسانه های منطقه و جهان داشت: اکثر رسانه های غربی با هدف جنگ روانی اعلام کردند که این اقدام نشانه ای از بی اعتنایی ایران به نگرانی کشورهای دنیا و بخصوص قطعنامه های شورای امنیت است.

البته نکته مشترکی که در همه گزارشات مربوطه وجود داشت این بود که  ایران پرتاب سجیل 2 را در پاسخ به دیدار اخیر بنیامین نتانیاهو  با باراک اوباما  در کاخ سفید انجام داد که در آن دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر ایران را تهدید به حمله کرده بود. فایننشال تایمز، نیویورک تایمز، ایندیپندنت، الجزیره انگلیسی و... از جمله رسانه هایی بودند که این تحلیل را به صورت برجسته منتشر کردند.

قابلیت های سجیل 2

بنابر اعلام کارشناسان نظامی، موشک سجیل 2 که خبر پرتاب موفقیت آمیز آن را رئیس جمهور کشورمان در سمنان اعلام کرد نسبت به دیگر موشک های ساخت داخل کشور  از قابلیت های ویژه ای به شرح ذیل برخوردار است.

1- استفاده از سوخت جامد، موشک های مجهز به سوخت جامد برخلاف موشک هایی که با سوخت مایع (شهاب3) کار می کنند می توانند تا سالها در انبار بمانند. از این رو تولید انبوه و انبار کردن آنها بدون خطر خواهد بود.

2-سرعت بیشتر

3- دشواری ردیابی کردن آنها توسط دشمن

4- دقت بیشتر

5- عملکرد منحصر به فرد در سیستم ناوبری

منبع: کیهان

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور