تبیان، دستیار زندگی
انتظار می‌رود تورم ایران در همان سطح 20 درصدی باقی بماند و مازاد حساب جاری از 22 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2008 به 7.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال مالی 2009 كاهش یابد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرخ رشد اقتصادی ایران

بانك جهانی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام كرد كه رشد اقتصادی ایران در سال جاری به یك درصد كاهش خواهد یافت.

بانک جهانی

به گزارش ایسنا بانك جهانی طی جدیدترین گزارش خود با عنوان "دورنمای اقتصاد جهانی 2010" رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال گذشته را 2.5 درصد اعلام و پیش‌بینی كرد كه این شاخص در سال جاری با كاهش زیاد به یك درصد برسد كه كمترین میزان از سال مالی 1995 بوده است و بانك جهانی دلیل اصلی چنین رویدادی را كاهش 7.3 درصدی تولید نفت و نیز كاهش 40 درصدی درآمدهای نفت و گازی عنوان كرده است.

بانك جهانی معتقد است كه در سال مالی 2010 رشد اقتصادی ایران دوباره روند صعودی به خود گرفته و به 2.2 درصد برسد كه تداوم این روند رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال پس از آن را به 3.2 درصد خواهد رساند.

در گزارش بانك جهانی در خصوص ایران آمده است كه كاهش درآمدهای نفتی و گازی ایران باعث شده است تا درآمدهای بودجه‌ای تحت فشار قرار بگیرد. در همین حال انتظار می‌رود تورم ایران در همان سطح 20 درصدی باقی بماند و مازاد حساب جاری از 22 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2008 به 7.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال مالی 2009 كاهش یابد.

انتظار می‌رود تورم ایران در همان سطح 20 درصدی باقی بماند و مازاد حساب جاری از 22 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2008 به 7.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال مالی 2009 كاهش یابد

در بخش‌های دیگر این گزارش آمده است كه رشد اقتصادی آمریكا كه در سال 2009 منفی 0.5 درصد بود در سال جاری میلادی به 1.6 درصد افزایش خواهد یافت، حال آنكه رشد اقتصادی كشورهای عضو سازمان توسعه همكاری‌های اقتصادی(OECD) كه در سال گذشته منفی 3.3 درصد بود در سال جاری به 1.8 درصد می‌رسد.

بانك جهانی كشورهای ژاپن، آمریكا، تایلند، روسیه، تركیه، مكزیك، آرژانتین و آفریقای جنوبی را در زمره كشورهایی قرار داده كه از رشد اقتصادی منفی رهایی یافته و در سال جاری بهبود وضعیت اقتصادی را شاهد خواهند بود.

تنظیم:س.آقازاده