تبیان، دستیار زندگی
بحران مالی در جهان تاثیر چندانی بر بانکداری اسلامی نداشته است چون اصول بانکداری اسلامی اجازه هیچ نوع فعالیت اقتصادی نامطمئن و سوداگرانه را نمی‏دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانک موفق در بحران اقتصادی؟

بحران مالی در جهان تاثیر چندانی بر بانکداری اسلامی نداشته است چون اصول بانکداری اسلامی اجازه هیچ نوع فعالیت اقتصادی نامطمئن و سوداگرانه را نمی‏دهد.

پول

به گزارش "الف"، عدنان احمد یوسف، رئیس اتحادیه بانکهای عرب ضمن بیان مطلب فوق، از نظام بانکداری اسلامی به عنوان یکی از عوامل تاثیر اندک بحران جهانی اقتصاد بر اقتصاد کشورهای اسلامی یاد کرد.

وی خاطر نشان کرد که نظام بانکداری اسلامی به دلیل اصول پایداری که از آن تبعیت می کند، توانسته به خوبی با بحران مالی در جهان مقابله کند و عملا این بحران تاثیر چشمگیری در نظام بانکداری اسلامی نداشته است.

عدنان احمد یوسف در ادامه عنوان کرد: اگرچه روند پایان بحران اقتصادی آغاز شده است اما پایان رسمی این بحران زمان زیادی به طول خواهد انجامید.

وی افزود: ابتکارعمل دولتها پیش شرطی برای غلبه بر بحران مالی در جهان محسوب است و کشورهای توسعه یافته باید برای جلوگیری از بروز این چنین بحرانهایی در جهان در آینده به توصیه های کشورهای آسیایی نیز گوش فرا دهند.

عدنان احمد یوسف در مورد عملکرد نظام بانکداری اسلامی در کشورهای حوزه خلیج فارس طی دوران بحران اقتصادی نیز اظهار داشت: تعادل مستحکم اصول بانکداری اسلامی این موضوع را ثابت کرد که بدون هیچ شکی، تاثیر بحران مالی بر بانکهایی که از اصول بانکداری اسلامی تبعیت می کردند، چشمگیر نبوده و تاثیری اندکی داشته است.

ابتکارعمل دولتها پیش شرطی برای غلبه بر بحران مالی در جهان محسوب است و کشورهای توسعه یافته باید برای جلوگیری از بروز این چنین بحرانهایی در جهان در آینده به توصیه های کشورهای آسیایی نیز گوش فرا دهند

وی خاطر نشان کرد: البته این بدان معنا نیست که نظام بانکداری اسلامی باعث می شود که کشورهایی که از این نظام تبعیت می‌کنند از کل دنیا جدا بوده باشند، بلکه کشورهایی که دارای نظام بانکداری اسلامی هستند حتی می توانند در امور بانکداری عملکردی قدرتمند در جهان داشته باشند.

رئیس اتحادیه بانکهای عرب در  ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: بانکهای مرکزی سراسر جهان برای  جلوگیری از بروز بحران نظام اعتبار در بانکها باید با یکدیگر در مورد مسائل مختلف تبادل اطلاعات کنند.

نمودار

وی افزود: اصول نظام بانکداری اسلامی ابزار قدرتمندی برای مقابله با انواع بحرانهای اقتصادی و مالی در جهان به حساب می‏آید و حتی بعضی از کارشناسان نیز به این نتیجه رسیده اند که اصول بانکداری اسلامی باید جهانی شود و کشورهای دنیا باید برخی از اصول بانکداری اسلامی را در دستور کار خود قرار بدهند تا بدین وسیله ایمن بودن نظام بانکداری آنها در آینده تضمین شود.

عدنان احمد یوسف تصریح کرد: اگرچه بانکداری اسلامی دارای نظام کاملی نیست و بعضی اوقات با چالشهایی نیز مواجه می شود اما بحران اقتصادی اخیر در جهان ثابت کرد که نظام بانکداری اسلامی می تواند با بحرانهای شدید اقتصادی و مالی مقابله کند و مانع از بروز معضلات جدی در نظام بانکداری کشورها شود.

وی گفت: تعدادی از کارشناسان اقتصادی در غرب نسبت به این موضوع اذعان داشته اند که سیستم بانکداری غرب در حال فروپاشی است و از بانکداری اسلامی به عنوان سیستمی مستحکم در برابر بحرانهای مالی یاد کرده اند. به نظر من آنها در آینده به این نتیجه می رسند که باید برای جلوگیری از بحرانهای مالی دیگر از اصول نظام بانکداری اسلامی استفاده کنند.

تنظیم برای تبان: عطاالله باباپور