تبیان، دستیار زندگی
مستند زندگی حضرت آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) ، در بخش our World این شبکه در تاریخ 8 آگوست 2011 برابر با 17 مرداد ماه 1390 پخش شده بود. و به زودی از شبکه ی بی بی سی فارسی نیز باز پخش خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سایهBBCانگلیسی بر مستند رهبری


مستند زندگی حضرت آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) ، در بخش "our World" این شبکه در تاریخ 8 آگوست 2011 برابر با 17 مرداد ماه 1390 پخش شده بود.  و به زودی از شبکه ی "بی بی سی فارسی" نیز باز پخش خواهد شد.


محطة بی بی سی

مستند برای رسانه های صوتی تصویری نقطه ای است كه می توان در جهت تاثیر بر افكار عمومی و از جمله جنگ روانی از آن سود جست به خصوص برای رسانه هایی كه مشی خبری و سیاسی برای خود برگزیده اند به عنوان مثال برای نمونه ای از این رسانه ها می توان به شبكه من و تو و بی بی سی اشاره كرد.

اخیرا شبکه ی بی بی سی انگلیسی که تحت نظارت مستقیم وزارت امور خارجه ی انگلیس فعالیت می کند ، مستندی تحت عنوان "مستند زندگی آیت الله خامنه ای" را ساخته و به اجرا گذاشته است . این مستند که به واکاوی زندگی خصوصی ایشان پرداخته در بخش "our World" این شبکه در تاریخ 8 آگوست 2011 برابر با 17 مرداد ماه 1390 پخش شده بود.  كه از شبکه ی "بی بی سی فارسی" نیز باز پخش شد . با این وجود پخش تولیدات دست اندرکاران تلویزیون بی.بی.سی انگلیسی که علی القاعده از جهت دانش فرهنگی و اطلاعات سیاسی منطبق با جامعه شناسی متناسب با فرهنگ امروزی ایران ضعیف می باشند توسط عوامل ایرانی بی.بی.سی فارسی نقطه ضعف بسیار بزرگی است که نشان دهنده ی ساختار غیر حرفه ای و عدم استقلال بی.بی.سی فارسی در تولید برنامه های خود است.

حائز اهمیت است ، "بی بی سی فارسی" در موضوعات تخصصی و مهم خود هم اجازه ی تولید مستقل ندارد و باید تولیدات سفارشی تلویزیون" بی بی سی انگلیسی" را پخش کند که تسلط کارشناسان انگلیسی زبان وزارت خارجه ی انگلستان بر آن بیشتر است

نگاهی به مضمون مستند:

با وجود كینه توزی بی سابقه ی تهیه كنندگان شبكه ی وابسته به سرویس جاسوسی انگلیس كه در جای جای برنامه ی تهیه شده موج می زند اما اذعان به برخی حقایق باعث خشم محافل ضدانقلاب شده است از جمله در آن قسمت از مستند كه می گوید : "آنچه آیت الله خامنه ای را از بسیاری از رهبران و حاكمان تاریخ ایران ممتاز می كند ، نگاه منطقی و عملگرایانه او به سیاست است . [آیت الله] خامنه ای برخلاف بسیاری از حاكمان ، مرد عكس العمل های آنی نیست . موارد معدودی گزارش شده كه كنترل خود را از دست داده و تصمیمی گرفته باشد كه با دوراندیشی سیاسی وی ناسازگار است . زندگی سیاسی [آیت الله] خامنه ای نشان می دهد او هیچ وقت شتابی برای قدرت گرفتن نداشته است اما به خاطر پرهیز از تندروی ، هیچ گاه هم مجبور نشده از نردبان قدرت پایین بیاید . مرز دوست و دشمن برای او مرز روشنی است و او در برخورد با مخالفان [دشمنان] غالبا برخورد قهرآمیزی دارد اما زمان زیادی لازم است تا دشمنی كسی برای او به اثبات برسد... شیوه مدیریتی [آیت الله] خامنه ای در مقابله با بحران های سیاسی شیوه ای دوسویه است".

نکته ی جالب درباره ی این مستند آن است که ، "بی بی سی فارسی" در موضوعات تخصصی و مهم خود هم اجازه ی تولید مستقل ندارد و باید تولیدات سفارشی تلویزیون" بی بی سی انگلیسی" را پخش کند . همچنین بارها بسیاری از کارشناسان رسانه ای و حتی کارمندان سایر بخش های سازمان  BBC از جمله بخش عربی به ساختار غیر حرفه ای "بی بی سی فارسی" انتقاد کرده اند.

حائز اهمیت است ، "بی بی سی فارسی" در موضوعات تخصصی و مهم خود هم اجازه ی تولید مستقل ندارد و باید تولیدات سفارشی تلویزیون" بی بی سی انگلیسی" را پخش کند که تسلط کارشناسان انگلیسی زبان وزارت خارجه ی انگلستان بر آن بیشتر است

شناسایی شبكه همكار بی بی سی فارسی

اما رسوایی این شبكه به همین جا ختم نشده و اخیرا پایگاه گسترده ای از عناصر تامین كننده ی اطلاعات ، فیلم ، خبر ، سوژه یابی و تهیه گزارش از محیط های مختلف برای بی بی سی فارسی بودند شناسایی شدند و طی روزهای آینده بر علیه آنها اقدام مختلف مقتضی صورت خواهد گرفت.

جالب آنکه ، صادق صبا (رئیس بخش فارسی بی بی سی) پس از انتشار خبر بازداشت تعدادی از همكاران بی بی سی در تهران ، ابتدا "باشگاه خبرنگاران" را به جرم اطلاع رسانی درباره ی این خبر مورد حمله قرار داد و سپس در بخشی از گفتگوی خود كه با رادیو فردا (ارگان رسانه ای سازمان سیا) انجام داده ، در تناقضی آشكار به نوعی همكاری برخی از افراد در تهران با بنگاه سخن پراكنی "بی بی سی فارسی" را تایید كرده است

در میان افراد مذکور چهره های مشهورِ به اصطلاح هنری اعم از مرد و زن نیز دیده می شود.  گفتنی است ، این افراد از حمایت محافل پنهان و آشكار برخی محافل و بعضی شبكه های اطلاعاتی خارجی نیز بهره مند بوده اند و عمده همكاری ضد ایرانی این افراد با بی بی سی فارسی به ماه های اخیر بر می گردد كه این فعالیت نیز سهم عمده ای از فعالیت تبلیغاتی ضد ایرانی شبكه دولتی انگلیس را طی ماههای اخیر شامل می شود.  برای اقدامات ضد ایرانی این شبكه كه در پوشش همكاری با بی بی سی عملا نیازمندی های سرویس  جاسوسی انگلیس را تامین می كرد پول های كلانی به عنوان دستمزد و... به افراد پرداخت شده است و انگیزه ضد ملی و ایرانی سر شبكه ها و همكاران این شبكه نیز مشهود است.

جالب آنکه ، صادق صبا (رئیس بخش فارسی بی بی سی) پس از انتشار خبر بازداشت تعدادی از همكاران بی بی سی در تهران ، ابتدا "باشگاه خبرنگاران" را به جرم اطلاع رسانی درباره ی این خبر مورد حمله قرار داد و سپس در بخشی از گفتگوی خود كه با رادیو فردا (ارگان رسانه ای سازمان سیا) انجام داده ، در تناقضی آشكار به نوعی همكاری برخی از افراد در تهران با بنگاه سخن پراكنی "بی بی سی فارسی" را تایید كرده است.

در واقع لندن نشینان ایرانی مقیم شبكه بی بی سی و همكاران خبر رسان آنها در داخل مرزها بانوانی هستند كه برای خوشامد اربابان انگلیسی بر روی هویت دینی و ملی هموطنان خود ، خوش رقصی می كنند  و این همه نشانگر صحت استقلال كار رسانه ای آنهاست!.

فرآوری :آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: سایت رسانه ایران / ویکیپدیا/ مشرق/تابناک