تبیان، دستیار زندگی
دولت بریتانیا در اقدامی غیر منتظره تصمیم گرفت تا در مواقع اضطراری شبکه‌ های اجتماعی یا شناسه‌ ی برخی کاربران مسدود نموده و در صورت ادامه ی روند شورش شبکه ی تلفن همراه را نیز قطع نماید . این اقدام مصداق روشن نقض آزادی بیان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت فیس‌بوک درلندن


دولت بریتانیا در اقدامی غیر منتظره تصمیم گرفت تا در مواقع اضطراری شبکه‌ های اجتماعی یا شناسه‌ ی برخی کاربران مسدود نموده و در صورت ادامه ی روند شورش شبکه ی تلفن همراه را نیز قطع نماید . این اقدام مصداق روشن نقض آزادی بیان است            

اغلب رسانه‌های تلویزیونی غربی در اقدامی هماهنگ تلاش دارند تا مانع از انعکاس واقعیات اعتراض ‌های مردم در انگلیس شوند و آن ‌را غارت، شورش مهاجران و بی نتیجه توصیف کنند.

شبکه های خبری-انگلیس-لندن

با فراگیر شدن اعتراضات در كشور انگلیس رسانه‌ های غربی با اتخاذ رویكردی جهت ‌دار سعی در وارونه نشان دادن حقایق اعتراض‌ های مردم انگلیس دارند ؛ در این راستا  طی اقدامی غیرمنتظره دولت بریتانیا درنشستی اضطراری پیشنهاد داده است در مواقع اضطراری شبکه‌ های اجتماعی یا شناسه‌ ی برخی کاربران مسدود شود ، این اقدام که مصداق روشن محدود کردن آزادی بیان است ، با اعتراضات شدیدی روبرو شده است.

پنج‌ شنبه ، 11 آگوست 2011 ، دولت بریتانیا در ششمین روز از آشوب‌ های خیابانی لندن ، جلسه‌ ای را برگزار کرد تا درباره‌ ی مسدود کردن شبکه‌‌ های اجتماعی "توئیتر" و "فیس ‌بوک" در لندن تصمیم بگیرند ؛ دلیل اصلی تشکیل این جلسه نقش شبکه های اجتماعی در اعتراضات جاری این کشور می باشد زیرا مقامات ارشد لندن معتقدند که شبکه های اجتماعی با انتشار بیانیه ها ، دعوتنامه های معترضین و انتشار گسترده ی اخبار مربوط به برخورد پلیس امنیتی با مردم ، موجب افزایش اعتراضات شده اند.

در نهایت طی اقدامی غیر منتظره این دولت تصمیم گرفت تا در مواقع اضطراری شبکه‌ های اجتماعی یا شناسه‌ ی برخی کاربران مسدود نموده ، این اقدام که مصداق روشن محدود کردن آزادی بیان است ، با اعتراضات شدیدی روبرو شده است اما مقامات بریتانیا با بی توجهی به این اصل (آزادی بیان) همچنان شبکه ‌های اجتماعی را به عنوان مقصر اصلی می دانند.

با ادامه و شدت یافتن اعتراضات مردم لندن ، مقامات بریتانیا و در راس آن‌ ها "دیوید کامرون" ، نخست‌ وزیر انگلستان ، راه‌ حل های دیگری را پیشنهاد داده اند که برخی از آن ها عبارتند از :

1)    قطع شبکه ی تلفن همراه.

2)    تهدید خانواده های معترضین.

3)    قطع مواجب دولتی آشوب گران.

4)    مسدود کردن شناسه‌ ی کاربران توئیت.

5)    تشویق مردم برای شناسایی افراد معترض.

دلیل اصلی تشکیل این جلسه نقش شبکه های اجتماعی در اعتراضات جاری این کشور می باشد زیرا مقامات ارشد لندن معتقدند که شبکه های اجتماعی با انتشار بیانیه ها ، دعوتنامه های معترضین و انتشار گسترده ی اخبار مربوط به برخورد پلیس امنیتی با مردم ، موجب افزایش اعتراضات شده اند

این در حالی است که شبکه‌ی اجتماعی "توئیتر" که در آشوب‌های خیابانی چند روز گذشته ‌ی بریتانیا برای خبر رسانی بیش از دیگر شبکه‌ های اجتماعی مورد استفاده‌ ی کاربران قرار گرفته است ، بلافاصله بعد از نشست اضطراری دولت و اظهارات دیوید کامرون در بیانیه ‌ای اعلام کرد که این شبکه‌ ی اجتماعی شناسه‌ ی هیچ کاربری را مسدود نخواهد کرد و توئیت‌ های هیچ کاربری را نیز از آرشیو خود حذف نخواهد کرد.

"توئیتر" همچنین در واکنش به اظهارات "دیوید کامرون" گفته است شبکه‌ های اجتماعی و از جمله "توئیتر" همان ابزاری هستند که در جریان قیام‌ های مردمی در تونس ، مصر و بحرین مورد استفاده ی معترضان قرار گرفته و بسیاری از کشورهای غربی و از جمله خود بریتانیا ، نقش این ابزار را در اطلاع ‌رسانی و تجمیع مردم در این قیام‌ ها بر علیه دیکتاتوری را بارها تحسین کردند.

کارشناسان وب می‌ گویند اگر بریتانیا اختیار مسدود کردن شبکه‌ های اجتماعی را به پلیس این کشور واگذار کند یا شناسه‌ ی برخی کاربران را مسدود کند ، زنگ خطری جدی برای همه‌ ی کاربران اینترنت و دموکراسی ‌های دیگر دنیا است.  فعالان اینترنتی نیز با خشم ابراز نگرانی می‌ کنند که چنین اقدامی ، مجوز محدود کردن آزادی ‌های مسلم دیگر در عرصه وب از جمله حق آزادی بیان در وبلاگ‌ ها و وب‌ سایت ‌ها و حق انتشار عکس ‌ها و ... را هم شامل خواهد شد.

البته برخورد با شبکه های اجتماعی تا حدودی اغاز شده ، در همین راستا استفان كاواناف دستیار معاون كمیسریای اسكاتلندیارد تایید كرده است که كه پلیس، به عنوان بخشی از تحقیقات خود در زمینه شورش و غارت گسترده، بر سایت‌های اینترنتی نظارت می‌كند. پلیس اسكاتلندیارد با صراحت اعلام كرده است كه كاربران توییتر را كه در نارامی‌های اخیر به تبادل اطلاعات پرداخته و موجب خشونت و نارامی در لندن شده‌اند، تحت تعقیب قرار خواهد داد. دو نفر از كسانی كه در فیس بوك اقدام به سازماندهی اعتراضات هفته گذشته انگلیس كردند نیز به چهار سال زندان محكوم شدند.

با محدودیت ها و تنگ شدن عرصه ی شبکه های اجتماعی در لندن و انتشار گسترده و سریع این عمل دولت در سطح بین المللی ، افتضاح دیگری به بار آمد که گویای نقض حقوق بشر در این کشور است ؛ اما این تنها شبکه های اجتماعی نیستند که محدود می شوند بدان معنا که خبرگزاری های داخلی و خارجی وابسته به دولت انگلیس نیز جز در راستای اهداف دولت مردان این کشور قدم بر نمی دارند.

رادیو و تلویزیون لندن نیز هم پای سیاستمداران انگلیسی با سانسور و تحریف تصاویر واقعی ، جریان اخیر را آشوبی  خیابانی توسط عده ای سودجو و اوباش معرفی می کنند.

نقش شبکه های خبری در اغتشاشات لندن :

شبکه های خبری-انگلیس-لندن

بی بی سی :

"بی ‌بی‌ سی" در هر سه بخش انگلیسی ، عربی و فارسی زبان خود از همان ابتدای آغاز درگیری‌‌ ها تلاش کرد تا معترضان را جمعی از اوباش و خرابکار معرفی کند که به دلیل کشته شدن یک خلافکار حرفه‌ ای توسط پلیس انگلیس دست به اعتراض و آشوب‌ زده‌ اند و از همان ابتدا از معترضین با عنوان "آشوبگر" یاد کرد و همچنین در رویکردی غیرحرفه‌ ای ، این افراد را "احمق" نامید!

فرانس 24 :

شبكه خبری "فرانس "24 در گزارشی با اشاره به این كه اكنون آرامش به لندن بازگشته مدعی شد كه پلیس اوضاع را تحت كنترل دارد و مردم واقعی افراد به جز به معترضان هستند.

این شبكه در گزارش خود بر آرام بودن اوضاع تاكید دارد و این در حالی است كه منابع خبری گزارش داده‌ اند كه اعتراض ‌ها علاوه بر لندن به دیگر شهرهای انگلیس نیز سرایت كرده است.

الجزیره :

شبکه ی تلویزیونی "الجزیره" نیز همسو با دیگر رسانه های حامی غربی حوادث جاری در لندن را راهزنی می ‌داند و گزارشی از همكاری مردم جارو به دست پخش می ‌كند كه برای كمک به بازسازی دوباره ی شهر وارد عمل شده اند.

سی ‌ان ‌ان :

شبكه ی "سی ‌ان ‌ان" نیز رویكردی شبیه به دیگر رسانه‌ های غربی دارد و اوضاع جاری در لندن را غارت این شهر توسط اشرار معرفی می كند.

این شبكه با تبلیغ توان نیروی پلیس سعی در ترساندن معترضان می ‌كند و تلاش دارد تا این بحران را مختص به مهاجران بداند.

رویکرد متناقض غرب در برخورد با رسانه ها با توجه به منافعشان در مناطق و زمان های مختلف مهر باطلی بر ادعای آزادی بیان غربی است و باید دید در کنار شبکه های خبری که آیا شبکه های اجتماعی در پی اتفاقات اخیر به دست فیلترینگ دچار خواهند افتاد؟

یورونیوز :

تلویزیون "یورونیوز" خبر بحران جاری در لندن را نوعی غارت عمومی نشان داد كه مهاجران آسیایی و آفریقایی آن‌ را سازماندهی كرده‌اند ، این درحالی است كه تصاویر حاكی از آن است كه هرچند افراد سیاه پوست در این تظاهرات حضور دارند ولی تعداد زیادی از افراد معترض ، انگلیس تبارهایی هستند كه هیچ شباهتی به مردم آسیایی ندارند.

نتیجه گیری:

بنابر این مبرهن است که اقدامات رسانه های غربی اعم از شبکه های خبری، نسبت به اعتراض های مردم لندن و واکنش مسئولین انگلیسی نسبت به شبکه های اجتماعی کاملا یک سویه و در راستای اهداف این دولت می باشد زیرا این کشور نفوذ عمیقی در کشور ها و شبکه های خبری و شبکه های اجتماعی (در صورت عدم نفوذ محدود سازی می شوند) مطرح در سطح جهان داشته که هدفی جز برجسته سازی دموکراسی واهی غربی و آزادی بیان در این کشور و محکوم نمودن کشورهای جهان سوم بالاخص ایران اسلامی نسبت به نقض حقوق بشر و تروریسم ندارند. که رویکرد متناقض غرب در برخورد با رسانه ها با توجه به منافعشان در مناطق و زمان های مختلف مهر باطلی بر ادعای آزادی بیان غربی است و باید دید در کنار شبکه های خبری که به طرفداری از دولت محدود شدند، آیا شبکه های اجتماعی در پی اتفاقات اخیر به دست فیلترینگ دچار خواهند افتاد؟

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مدیا نیوز / خبرگزاری فارس