تبیان، دستیار زندگی
ژانری از فیلم های هالیوودی که بارها دیده اید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرالزمان طبیعی در هالیوود چیست؟

بخش ارتباطات- همانطور که  در مقاله قبل در رابطه با سینمای هالیوود و موضوع آخرالزمان گفته شد، فیلم های ساخته شده در رابطه با آینده تاریخ و فرجام جهان آنقدر زیاد است که خود یک سبک از انواع فیلم شناخته میشود...

هالیوود

تقسیم بندی این نوع از فیلم ها به خاطر مشابهت های موجود در غالب آنها بسیار مشکل است. به طوری که تحلیل گران یک تقسیم بندی 4 تا 11 قسمتی از آن ارائه داده اند. اما  اغلب منتقدین سینما این نوع ژانر را به دسته های زیر تقسیم کرده اند:

• آخرالزمان طبیعی

 آخرالزمان تکنولوژی و علمی- تخیلی

 آخرالزمان اسطوره ای و قهرمانی

 آخرالزمان دینی

از جمله مجموعه فیلم های مهمی كه موضوع آخرالزمان را از دیدگاه طبیعی درون‌ مایه و هدف خود قرار داده اند، عوامل محیطی را وسیله ای برای  آماده سازی اذهان بشری در این رابطه می دانند.

* در «آخرالزمان طبیعی» طبیعت صبور و مقهور انسان، به دلایل عمده (از جمله تخریب طبیعت به دست آدمی) علیه نسل بشر عصیان می کند و از اعمال انسانها به ستوه می آید و موجبات وقوع پدیده ها و حوادثی  مانند: گردباد، سیل، زلزله، آتشفشان و برخورد شهاب سنگهای عظیم به کره زمین، می شوند که همه اینها شرایط آخرالزمانی را پدید می آورند.

* در برخی موارد هم مشاهده می شود که به دلیل دخالتهای نابجای انسان در پروسه های طبیعی و دستکاریهای ژنتیک، هیولاهای ناشناخته ای از دل طبیعت پدیدار می شوند و حیات بشر را به مخاطره می افکنند. فیلمهایی نظیر: «برخورد عمیق»21، «آرماگدون»22، «قله دانته»23، «دنیای آب»24، «گودزیلا»25 و «پارک ژوراسیک»26 هر یک به سهم خود، مصادیقی از آخرالزمان طبیعی محسوب می شوند. بشر در نبرد با این بلایا به شرایط صعبی می رسد که اگر تلاش نکند و در مقابل این ها مقاومت نکند، آخرین نفس های حیات خود را می زند و به پایان جهان می رسد . در این راستا معمولا  یک منجی وجود دارد که با کشف علت حادثه جهان را نجات می دهد و این نوع نگاه به منجی محور سینمای غرب است  که به معنای نوعی توبه دادن در قبال ظلمی که بشر به طبیعت کرده است خواهد بود. البته بحث منجی محوری در ژانر آخر الزمان بحث مفصلی است که در این مقاله مجال پرداختن به آن نیست و باید بحثی مفصل  در این رابطه صورت گیرد.

در «آخرالزمان طبیعی» طبیعت صبور و مقهور انسان، به دلایل عمده (از جمله تخریب طبیعت به دست آدمی) علیه نسل بشر عصیان می کند...

اما در اینجا به تشریح آخرالزمان تکنولوژیک می پردازیم.

هالیوود

- آخر الزمان تکنولوژیک همراه با دید علمی تخیلی یکی دیگر از انواع فیلمهایی است که با موضوع آخر الزمان ساخته می شود. در این نوع فیلم ها معمولا با چالشی وسیع میان انسان و مصنوعات ساخته دست بشر، مواجه هستیم که به نوعی بر آدمیان برتری دارند؛ این مصنوعات ممکن است  نوعی از ماشین های قوی یا موجودات زنده ای باشند که با مهندسی ژنتیک تغییر کرده اند و به این ترتیب جدال گسترده ای بین انسان و موجودات فرا زمینی و یا بیگانه به وقوع می پیوندد .

در ذیل این نوشتار نام چند فیلم که به نوعی زیر مجموعه دسته مذکور محسوب می شوند، را بیان می کنیم که اینطور به نظر می رسد که اغلب این فیلم ها از نظر مخاطبان این نوشتار گذشته اند و یا اینکه لااقل نامی از آنها را شنیده باشید که به نظر می رسد ذکر مجدد این اسامی در این مجال خالی از لطف نیست و ممکن است نگرش تازه ای را در این زمینه ایجاد کند. این فیلمها عبارتند از:

1. دکتر فرانکشتاین

2. ترمیناتور 1

3. ترمیناتور 2

4. ترمیناتور 3

5. ماتریکس 1

6. ماتریکس 2

7. ماتریکس 3

8. مرد عنکبوتی 1

9. مرد عنکبوتی 2

10. مرد عنکبوتی 3

11. مرد عنکبوت 4

12. بتمن(آغاز)

13. بتمن(سلطان تاریکی)

14. بتمن(بازگشت سلطان تاریکی)

15. تبدیل شونده ها 1

16. تبدیل شونده ها 2

17. مرد آهنین 1

18. مرد اهنین 2

19. پسر جهنمی 1

20. پسر جهنمی 2

21. روز استقلال(1996)

22. عنصر پنجم

23. جنگ ستارگان 1

24. جنگ ستارگان 2

25. جنگ ستارگان 3

26. جنگ ستارگان 4

27. جنگ ستارگان 5

28. جنگ ستارگان 6

29. سیاره میمون ها(1968)

30. غارتگر 1

31. غارتگر 2

در میان این اسامی مذکور می توان گفت که شاید سه گانه ماتریکس از موفق آمیز ترین این فیلمها بوده است. در رابطه با محتوا و درون مایه این سه گانه طبق مطالعات صورت گرفته، صهیونیستى بودن سه گانه ماتریکس با دلایل متعدد اثبات شده است.  در این فیلم داستان یک یهودى مسیحى دنبال مى شود و با خلط مفاهیمی تازه، میان حقیقت و مجاز و با استفاده از مفاهیم فلسفى و اسطوره ها و نمادهاى بسیار، به ترویج انواع سوفیسم، شك گرایى و نسبى اندیشى مى پردازد

فیلم ماتریکس در صدد است تا دنیای ساختگی در دویست سال آینده را به تصویر کشد که در این دنیا، بشریت محدود و زندانی در دستان نوعی از تکنولوژی است که خود سازنده آن بوده، که این تکنولوژی فوق پیشرفته، دامن گیر خودش شده و باعث سلطه این تکنولوژی بر انسان ها می شود. ماتریکس در جستجوی معرفی یک منجی است تا مردم را از دست سلطه این تکنولوژی پیشرفته برهاند.

هالیوود

"نیو"  همان منجی است که آموزش هایی دیده و مهارتهایی دارد که به یاری آنها به کمک مردم می شتابد و با مبارزه خستگی ناپذیرش با مأمورهاُ، بالاخره آن ها را شکست می دهد وباعث رهایی نسبی خود و گروهش از دست مأمورین می شود.این فیلم که به دست برادران یهودی واچوفسکی ساخته شده، می خواهد سرزمین موعودی را به نام زایون یا همان صهیون را به مخاطب معرفی کند و اینطور بگوید که قرار است کسی از این سرزمین ظهور  کند که منجی بشریت است.

این فیلم علاوه بر نقد فضاى فناورى زده معاصر، وابستگى قطعى بشر به ابزار ساخته شده تمدن غرب را هم به رسمیت مى شناسد. این فیلم برخى انسان ها را اسیر و دربند فناورى ماتریكس نمایش مى دهد، ولى متأسفانه راهكار برون رفت از این معضل را هم مادى و اشتباه تعریف مى كند و زندگى بدون ماشین را محال مى داند.

ماتریكس مجموعاً در سه قسمت، فروشى قریب به پنج برابر هزینه ساخت، یعنى 5/2 میلیارد دلار (قریب دو هزار میلیارد تومان) داشته است. بیشتر بینندگان این فیلم ایرانى ها بوده اند.(به نقل از خبرگزاری فارس:شهریور89) به همین دلیل، نباید از كنار آن بى تفاوت گذشت و باید در مورد آن تامل کرد.

در مقاله بعد به بررسی آخرالزمان اسطوره ای خواهیم پرداخت.

*** لینک فیلم های مرتبط با موضوع هالیوود و آخرالزمان را در زیر مشاهده نمایید:

سینمای هالیوود و آخر الزمان

آرماگدون


فاطمه ناظم زاده

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور