تبیان، دستیار زندگی
سیری در نمایشگاه رسانه های دیجیتال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه برای رسانه های امروزی

ارتباطات- این چهارمین باریست که تهران شاهد حضور رسانه های دیجیتال در فضای خود است. رسانه هایی که سرتا سر این کره خاکی را درنوردیده اند و در دهکده جهانی ارتباطات حرف های تازه ای برای گفتن و گفته شدن دارند.

رسانه های دیجیتال

رسانه های دیجیتال نسلی از رسانه ها هستند که از آنها می توان با عنوان رسانه های الکترونیکی هم یاد کرد. دامنه این رسانه ها از نرم افزارهای رسانه ای تا تلویزیون های دیجیتالی را شامل می شود. و دامنه ی کاربران و مخاطبان آنها از جنوبی ترین نقطه کره زمین تا شمالی ترین آن و از غربی ترین  تا شرقی ترین مکان گسترده می باشد و آ همه مرزهای زمانی را نیز درنوردیده اند.

رشد کیفی و کمی این رسانه ها امروزه آنقدر زیاد است که در هر ساعت می توان منتظر خبر جدیدی که دنیای وسیعی را جلوی کاربران باز می کند باشیم. پتانسیلی که پرداختن به آن از همه جنبه ها می تواند انرژی عظیمی را برای بهره وری مفید ازآ نان پیش رویمان بگذارد. برپایی چنین نمایشگاه تخصصی نیز کمکی شایان در این عرصه به رسانه های دیجیتال می باشد که برای مخاطبین هم خالی از فایده نخواهد بود.

نمایشگاهی که همانطور که وزیر ارشاد هم عنوان کرد:" امسال در مصلای تهران و با 850 غرفه برگزار می‌‌شود که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است و نیز در بخش محصولات دیجیتال، رشد 60 درصدی داشتیم، البته رشد کمی مورد نظر نبوده و از لحاظ کیفی نیز ما هر سال رشد خوبی را شاهد بودیم"

امسال در مصلای تهران و با 850 غرفه برگزار می‌‌شود که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است و نیز در بخش محصولات دیجیتال، رشد 60 درصدی داشتیم، البته رشد کمی مورد نظر نبوده و از لحاظ کیفی نیز ما هر سال رشد خوبی را شاهد بودیم

این نمایشگاه دارای  بخش های نرم افزارهای رسانه ای، نرم افزارهای تلفن همراه، پایگاه های اینترنتی و وبلاگ ها، بازی های رایانه ای، هنرهای دیجیتال، پژوهش، فن آوری و نوآوری در بخش نمایشگاه و جشنواره می باشد و علاوه براین  در بخش نمایشگاهی بخش هایی دیگر چون بین‌‌الملل، نشست‌‌ها و کارگاه‌‌های تخصصی، شهر دیجیتال و اصلاح الگوی مصرف، مراکز و موسسات ارائه دهنده خدمات رسانه، خانواده و رسانه‌‌های دیجیتال، 30 سال دفاع مقدس، سازمان‌‌ها و استان‌‌ها، رسانه دیجیتال در آینه هنر، برگزیدگان ادوار جشنواره رسانه‌‌های دیجیتال و مسابقات را شامل می شود.

رسانه های دیجیتال

زیباترین بخش نمایشگاه را می توان بخش سی سال دفاع مقدس بیان کرد. مخاطب از بدو ورود به این بخش غرق در تماشای اثرهایی در قالب های مختلف می گردد که در طول این سی سال نشانی از مقاومت ما در برابر استکبار جهانی و اعیادی آنها را به نمایش گذاشته اند ، بعد از عبور از راهرو اولیه به ماکتی می رسد که انسان را در تامل فرو می برد و حسی که برای تماشاگران بسیار دست یافتنی و آشنا می باشد و اکنون بعد از گذشت سی سال به عینه شاهد این واقعیت به نمایش درآمده می باشند و این ماکت طرحی پر روح است مقابل آنان. در این بخش بازدیدکنندگان می توانند خاطرات دفاع مقدس در فضای مجازی را از زبان مهمانان ویژه بشنوند و تجربه کسب کنند تا اگر خود هم روزی در این عرصه وارد شدند بتوانند ظهور و حضور خوب و مفیدی داشته باشند.

از این بخش زیبا که گذر کنیم فکر کنم شلوغ ترین بخش نمایشگاه، قسمت بازی های یارانه می باشد. بخشی که موجب می شود تا مخاطب حداقل چند ثانیه به یکی از مانیتورهایی که در حال پخش مسابقات هستند نگاه دوخته و حرکتش را آهسته تر کند یا حتی متوقف. نکته جالب این بخش پرداخت گرافیکی زیبا و قوی بازی های ایرانی است که هر نگاه تیزبینی را دراوج این پیشرفت بازی ها فرو می برد.

البته بخش نرم افزارها هم مثل همیشه طرفداران پروپاقرص خود را دارد و عده ای آمده اند تا جدیدترین نرم افزارهای بازار را به آرشیو خود اضافه کنند. همینطور بخش پژوهشی نمایشگاه هم میزبان تشنگان دانش است تا آنها را به پای جلسات آموزشی و گفتگوها  برده  و این افراد هر چه بیشتر در اینباره اطلاعات کسب کنند

نمایشگاه رسانه های دیجیتال با همکاری و مشارکت وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان صدا و سیماجمهوری اسلامی ایران و سازمان ملی جوانان که به همراه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلاش بسیاری از افراد برپاشده است.

اما نقدی که بعد از دیدن این نمایشگاه به ذهنم متبادر شد این نکته را شامل می شود که عرصه ای به این وسعت و اهمیت که پتانسیل عظیمی را در بر دارد، چرا نباید تحت یک نقشه عظیم و راهبردی در یک راستا و برای رسیدن به یک هدف تحت نظارت دقیق و کلی قرار داشته باشد تا بتواند در عرصه جنگ نرم در مقابل جبهه رسانه های امپریالیستی برنامه ریزی شده و یک پارچه عمل کند

تلاش هایی که می تواند با دوام و استمرارشان در این عرصه ایده خوبی را برای جامعه و کشور ما به ثمر آورد. یقینا تلاش در عرصه رسانه ای کشور در این برهه زمانی که رسانه حرف اول را در سیاست های جهانی می زند بیهوده نخواهد بود و بسیار گرانسنگ و آینده دار می باشد.

رسانه های دیجیتال

اما نقدی که بعد از دیدن این نمایشگاه به ذهنم متبادر شد این نکته را شامل می شود که عرصه ای به این وسعت و اهمیت که پتانسیل عظیمی را در بر دارد، چرا نباید تحت یک نقشه عظیم و راهبردی در یک راستا و برای رسیدن به یک هدف تحت نظارت دقیق و کلی قرار داشته باشد تا بتواند در عرصه جنگ نرم در مقابل جبهه رسانه های امپریالیستی برنامه ریزی شده و یک پارچه عمل کند. با وجود چنین شرایطی از کارهای بیهوده و ضعیف در این راستا، موازی کاری، انحرافات معنوی و مادی و....جلوگیری می شود و نقشه های دشمن بی اثر خواهد ماند.

البته شرایط بعد از فتنه سال 88 این موج را در میان مجازی گردان مذهبی و معتقد ایجاد کرد ونمونه هایی از این اتحاد و وحدت رویه و برنامه منسجم را در این نمایشگاه هم شاهد بودیم ولی برنامه ای لازم است تا همه رسانه های این عرصه را در یک راستا و منظم قرار دهد. البته نباید در این رویکرد متوجه این اشتباه شد پس باید رسانه های دیجیتال همه به مذهب بپردازند و سایرین که این کار را نمی کنند حذف و حمایت نشوند بلکه هر رسانه باید در عرصه خود قوی عمل کرده و در راستای هدف کلی تقویت انقلاب و فرهنگ اسلامی ما و فرهنگ سازی و اشاعه در این زمینه گام بردارد.

این نمایشگاه گامی موثر در این زمینه خواهد بود و مدخل خوبی برای ورود به بحث نقشه جامع و راهبردی برای رسانه های دیجیتال و حتی سایر رسانه های ما می باشد که امیدوارم مسئولان زیربط این مهم را در نظر بگیرند.

عطاالله باباپور

گروه جامعه و ارتباطات