تبیان، دستیار زندگی
جریان برق و نوسانات آن خسارات جانی و مالی برای شهروندان به همراه دارد که بسیاری از این خسارات به دلیل اینکه مشمول هیچ بیمه ای نمی شود، جبران نشده باقی می ماند. حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که یکی از وسایل برقی منزلتان به دلیل نوسان برقی آسیب ببیند و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خسارت دیدگان از حوادث برق، بیمه می شوند

خسارت برق

بیمه مصرف کنندگان برق

بخش حقوق_جریان برق و نوسانات آن خسارات جانی و مالی برای شهروندان به همراه دارد که بسیاری از این خسارات به دلیل اینکه مشمول هیچ بیمه ای نمی شود، جبران نشده باقی می ماند. حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که یکی از وسایل برقی منزلتان به دلیل نوسان برقی آسیب ببیند و احتمالاً شما هم از اینکه باید بدون دلیل خسارتی به شما برسد که هیچ کس حاضر نیست آن را جبران کند برآشفته شده اید. 28 نفر از نمایندگان مجلس مبتکر تهیه طرحی شده اند که در صورت تصویب آن در مجلس شورای اسلامی حوادث برق شهری و روستایی بیمه می شوند. بدین ترتیب هر مصرف کننده با پرداخت حق بیمه خود، در صورتی که در اثر نوسانات برق دچار حادثه ای شد، خواهد توانست برای جبران خسارت به شرکت بیمه مراجعه کند.

پوشش بیمه برای مصرف کنندگان برق

طرحی پوشش بیمه جانی و مالی مصرف کنندگان برق شهری و روستایی بدین جهت که از حقوق مصرف کنندگان حمایت می کند قابل توجه است. موضوعی که اگرچه در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است، اما تا به عمل در آمدن آن به طور کامل راه زیادی در پیش داریم. هنوز بسیاری از استفاده کنندگان خودرو و وسایل الکتریکی و ... از مشکلات مربوط به کالاهایی مصرفی خود نالان هستند. این طرح گام دیگری در جهت حمایت از مصرف کننده خواهد بود. اگرچه حق بیمه از سوی خود شهروندان پرداخت خواهد شد، ولی به هر حال توجه به حقوق مصرف کننده حرکت خجسته ای است. از سوی دیگر این طرح هم شامل خسارات مالی می شود و هم خسارات جانی را دربر می گیرد.

در این طرح مقرر شده است که سقف تعهد بیمه (شرکتی که اقدام به بیمه می کند) با توجه به حق بیمه مشخص شده از طریق اعلام مزایده بین شرکت های بیمه گر با رعایت اصل تجربه و کارآمدی تعیین می شود.

وزارت نیرو مهمترین سازمانی است که در این طرح از آن یاد شده است. این سازمان وظیفه خواهد داشت به نیابت از سوی مصرف کنندگان برق شهری و روستایی در هر دوره مبلغ 500 ریال از هر واحد خانگی و تجاری روستایی و مبلغ 1000 ریال ار هر واحد خانگی و تجاری شهری اخذ کند تا نسبت به پوشش بیمه جانی و مالی مشترکان برق در مقابل حوادث ناشی از جریان و نوسانات برق اقدام کند. حق بیمه ای که پرداخت می شود زیاد نیست باید امیدوار بود که در مقابل، پوشش بیمه ای مناسبی نیز اعطا شود.

چه خساراتی جبران می شود؟

اما این بیمه تا چه میزان خسارات را جبران خواهد کرد. این موضوع در طرحی که در مجلس تهیه شده است چندان روشن نیست. در این طرح مقرر شده است که سقف تعهد بیمه (شرکتی که اقدام به بیمه می کند) با توجه به حق بیمه مشخص شده از طریق اعلام مزایده بین شرکت های بیمه گر با رعایت اصل تجربه و کارآمدی تعیین می شود. طرح پوشش بیمه جانی و مالی مصرف کنندگان برق شهری و روستایی در 5 آبان سال جاری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است و در همان تاریخ از سوی مجلس اعلام وصول شده است. باید دید آیا این طرح از مراحل مختلف تصویب و تایید گذر خواهد کرد یا خیر؟

منبع:روزنامه همشهری

تنظیم برای تبیان/سمیه حدادی

مطلب مرتبط:

بیمه در قوانین ایران