تبیان، دستیار زندگی
بادامچیان در گفتگوی اختصاصی با تبیان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بادامچیان در گفتگوی اختصاصی با تبیان:

دولت به تفاهم با دیگر قوا برسد
بادامچیان

بخش سیاسی- اسدالله بادامچیان، عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی و نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در ایام هفته دولت در ارزیابی از عملكرد دولت، مجموع عملكرد دولت دهم را در ابعاد سیاسی و سیاست خارجی مثبت و قابل دفاع عنوان می‌كند اما در عین حال معتقد است كه دولت در روابط با قوای مقننه و قضاییه در سال گذشته قدری دچار مشكل شده است لذا به دولت توصیه می‌كند كه در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری و بر اساس قانون به تفاهم، همراهی و همدلی با سه قوه برسد. قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی به رابطه احزاب و دولت هم اشاره‌ای دارد و تاكید دارد كه راه صحیح این است که رییس جمهور با همه احزاب، گروه ها و همچنین توده های مردم تعامل کند.

قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در هفته دولت در ارزیابی خود از عملكرد دولت در حوزه سیاسی، معتقد است كه نقاط مثبت عملکرد دولت در ابعاد سیاسی و سیاست خارجی در مجموع بیش از نکات منفی آن است و عملکرد دولت از این حیث باید مورد تقدیر قرار گیرد.

او هم‌چنین تاكید می‌كند كه طبیعتا در ارزیابی از عملکرد هر دولتی نقاط مثبت و منفی توامان وجود دارد و نمی توان این ارزیابی را بطور مطلق داشت، بلکه قضاوت راجع به هر نوع عملکردی باید در ابعاد مختلف و جامع و کامل صورت بگیرد.

بادامچیان می‌گوید كه باید پس از ارزیابی از عملکرد دولت بررسی شود تا راهکار خدمت بیشتر و کامل تر بدست بیاید و قطعا در این رابطه ارزیابی های غیرمنصفانه و تند مورد قبول نیست؛ همانطور که ارزیابی های مبالغه آمیز و تبلیغی هم اثر منفی دارد.

در بعد سیاست خارجی عملکرد دولت خوب بوده، دولت محکم روی ارزش ها ایستاده و سازش نکرده؛ گرچه من معتقدم ادبیات دولت باید قدری تغییر کند و این ادبیات باید در عین رعایت متانت بیشتر  قاطعانه باشد چراکه ادبیات لیبرالی در رابطه با مسائل سیاست خارجی مورد نظر ما نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌كند كه به دلیل روشن بودن واقعیات دولت برای مردم بهترین راه این است که آنچه هست گفته شود و قضاوت درباره آن به مردم واگذار شود.

او درباره عملكرد دولت در حوزه سیاست خارجی اینگونه می‌گوید: در بعد سیاست خارجی عملکرد دولت خوب بوده، دولت محکم روی ارزش ها ایستاده و سازش نکرده؛ گرچه من معتقدم ادبیات دولت باید قدری تغییر کند و این ادبیات باید در عین رعایت متانت بیشتر  قاطعانه باشد چراکه ادبیات لیبرالی در رابطه با مسائل سیاست خارجی مورد نظر ما نیست.

 دفاع از مواضع اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران، تاكید بر حق داشتن انرژی هسته‌ای، ایستادگی در برابر فشار، تهدید و تحریم‌های غرب و هم‌‌چنین موضع‌گیری‌های قاطعانه در قبال اسرائیل از جمله مواردی است كه همواره  مورد  تحسین موافقان دولت در حوزه سیاست خارجی قرار گرفته است.بادامچیان

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی هم‌چنین ادامه می‌دهد: اما متاسفانه در سیاست داخلی، برخوردهای دولت با مصوبات مجلس، نوع رفتار دولت با قوه مقننه، قوه قضاییه یا مجمع تشخیص مصلحت نظام چندان نمره مثبتی ندارد و متاسفانه دولت در زمینه همراهی، همدلی و همکاری همه جانبه و صمیمانه با سایر قوا در یک سالی که گذشت قدری دچار مشکل شد که باید تلاش شود این امر در سال جاری جبران شود.

بادامچیان توصیه خود به دولت را اینگونه عنوان می‌كند: دولت باید در چارچوب رهنمودهای ولی فقیه بر اساس قانون اساسی و سیاست گذاری های کلان به تفاهم با سه قوه و همراهی و همدلی با آنها برسد و مخصوصا از طریق همکاری با مجلس به عنوان قانون گذار و ناظر بر امور در جهت اجرای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر کار مضاعف در دهه پیشرفت و توسعه  قدم بردارد.

عدم ابلاغ و یا گاهی عدم اجرای مصوبات تایید شده مجلس از سوی دولت و هم‌چنین عدم ارسال مصوبات دولت به مجلس از جمله مواردی بوده كه اخیرا موجبات اختلاف بین قوه مجریه و قوه مقننه را فراهم كرده، امری كه صریحا مورد اشاره مقام معظم رهبری قرار گرفته و تاكیدات ایشان بر لزوم وحدت میان قوا را در پی داشته است.

این نماینده اصولگرای مجلس در عین حال معتقد است كه اظهارات رییس جمهور در رابطه با احزاب تا به حال چندان اظهارات مفیدی نبوده است و این ادبیات در مورد تحزب باید قدری تغییر کند

قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی هم‌چنین به رابطه احزاب و دولت هم اشاره می‌كند و می‌گوید: به هرحال برخی احزاب پشتیبان دولت هستند، خود آقای احمدی نژاد هم سابقه عضویت در برخی احزاب از جمله جامعه اسلامی مهندسین و جمعیت ایثارگران را دارد. نگاه دولت به بحث تحزب نیز قاعدتا باید براساس اصل 26 قانون اساسی باشد که آزادی فعالیت احزاب و تشکل ها را به شرط  رعایت اصول نظام به رسمیت شناخته است.

او در این رابطه ابراز تاسف كرد كه دولت در رابطه با ایجاد فضایی برای تحقق «جذب حداکثری و دفع حداقلی» - كه مورد تاكید مقام معظم رهبری بوده - موفق نبوده است.

این نماینده اصولگرای مجلس در عین حال معتقد است كه اظهارات رییس جمهور در رابطه با احزاب تا به حال چندان اظهارات مفیدی نبوده است و این ادبیات در مورد تحزب باید قدری تغییر کند.

اظهار نظرهای محمود احمدی‌نژاد در بحث تحزب از همان ابتدا جنجال برانگیز بوده چه اینكه رییس جمهور عنوان كرده كه دستجات و احزاب محترمند اما حق دخالت در امور كشور را ندارند. او هم‌چنین اعلام كرده كه نظام ولایت یك حزب بیشتر ندارد و آن حزب ولایت است دیگران نیز آزاد هستند كه فعالیت كنند ولی اصالتی ندارند. اظهاراتی كه انتقادات شدید فعالان حزبی را در پی داشته است.

بادامچیان البته تغییر نگاه به احزاب را به نوعی وابسته به مواضع و سیاست های رییس جمهور عنوان می‌كند و میِ‌گوید: اگر ایشان شخصا تمایلی به احزاب ندارد نمی توان او را مجبور کرد یا اینکه اگر تنها تمایل به یک حزب دارند این اختیار با خودشان است.

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی اما راه صحیح را این می‌داند که رییس جمهور با همه احزاب، گروه ها و همچنین توده های مردم تعامل کند و سعی کند آنها را هم به همراهی با خودش به عنوان رییس جمهور همه مردم تشویق کند و از زدن حرف های دلسرد کننده به احزاب و تشکل ها خودداری کند.

گفتگو از: سارا کیان

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور