تبیان، دستیار زندگی
علاءالدین بروجردی در گفتگو اختصاصی با تبیان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علاءالدین بروجردی در گفتگو اختصاصی با تبیان

نمره قبولی دولت بالاست

بخش سیاسی- به مناسبت هفته دولت به سراغ علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفتیم، تا از او  درباره مسائل سیاسی پیرامون دولت بپرسیم از فعالیت دولت در زمینه انرژی هسته ای تا ولایت پذیری آن. گریزی هم به چگونگی اختلاف نظرها بین دولت و محلس زدیم و از او خواستیم که به دولت نمره بدهد. با اینکه وی نمره مشخصی را عنوان نکرد ولی با توجه به بیانات رهبری نمره دو دولت نهم و دهم را مطلوب دانست.

علاءالدین

آقای بروجردی اگر مایل باشید سئوال اول را این طور شروع کنیم، با توجه به هفته دولت به نظر شما تاکنون دولت چه میزان در ارتباط با هماهنگی و همکاری با مجلس موفق بوده است؟

رویکرد طرفین براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری است، تلاش نمایندگان  نیز بر ضرورت حل مشکلات و ایجاد تعامل فی مابین تأکید دارد.

تاکنون که اوضاع مثبت بوده و به نظرمن جای نگرانی وجود ندارد چرا که دولت شفاف عمل می کند و همه مسائل نیز برای مجلس روشن است، اما این ارتباط  بین این دو قوه باید صمیمانه و بیشتر شود تا همه مشکلات برطرف گردد.

برای سئوال دوم می توانید بگویید که آیا اختلاف نظرهایی بین مجلس و دولت وجود دارد که تاکنون حل نشده و مشکلاتی را در پی داشته باشد؟

در عرصه بزرگ کاری اختلاف نظر امری طبیعی است و نمی توان آن را انکار کرد، ولی قانون راه  های لازم برای برون رفت از اختلاف نظرات و مشکلات را پیش بینی کرده  تا مسئله حادی که قابل حل نباشد به وجود نیاید. به طور کلی باید گفت که رویکرد هر دو قوه جهت ایجاد تعامل خواهد بود.

تا کنون مشکلات پیش روی دولت تماماً در مجلس مورد بررسی قرارگرفته است و این قوه نظرات خود را ارائه کرده، برخی موارد نقطه نظرات هر دو با هم یکی بوده اما در بعضی از موارد اختلافاتی نیز وجود داشته ولی آنقدر بزرگ نبوده که قابل حل نباشد.

در پاسخ به قسمت دوم سئوال شما نیز باید بگویم که اختلاف نظرات سبب نشد تا مشکلی بزرگ و غیر قابل حل برای کشور به وجود بیاید.

از آنجایی که نمره دهی بسیار سخت است پس اجازه بدهید که میزان آن را از صفر تا 20 مشخص نکنم و فقط می گویم که کار دولت مناسب ارزیابی می شود و به نفع جامعه است پس نمره قبولی بالایی می گیرد

آقای بروجردی اگر موافق باشید فضا را کمی عوض کنیم و به سراغ این سئوال برویم که تا کنون ایران چه میزان درزمینه پرونده هسته ای موفق ظاهر شده است در صورت تمایل میزان آن را نیز بفرمائید؟

از ابتدا رویکرد کشورهای غربی از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس که گروه 1+5 را تشکیل داده اند حذف توانمندی دسترسی به انرژی  هسته ای حتی به صورت صلح آمیز برای تمامی کشور بوده است که ایران هم جزء همین کشورها به حساب می آید.

عدم توانمندی جمهوری اسلامی ایران جهت غنی سازی اورانیوم نقشه این کشور ها بود که البته به حول و قوت الهی نتوانستند به اهدافشان برسند در رأس تمامی اینها سیاست های امریکا وجود داشته است که ایران نتواند به انرژی صلح آمیز هسته ای دست یابد.

براساس مقررات NPT تمامی کشورها می توانند از این انرژی برای مقاصد صلح آمیز و پیشرفت اقتصادی خودشان استفاده کنند ولی همانطور که می بینید کشورها به اصطلاح حافظ منافع صلح بین الملل این قانون را زیرپا گذاشته اند.

علاءالدین

دراین میان طبیعی است که اگر کشوری پیدا شود و برخلاف نظر آنها اقدام نماید در نتیجه به سیاست های مقابله ای، تحریمی روی می آورند ولی باید توجه داشته باشیم که ایران انحصار قدرت طلبی هسته ای غربی ها را می شکند و تا رسیدن به اهداف کاملا جدی عمل می کند و از آن نمی گذرد.

در رسیدن به دانش هسته ای از ابتدا، دو راه پیش رو داشته ایم یکی تسلیم شدن در برابر حرف های ناحق غربی ها وبه خصوص آمریکا که این امر با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی کاملا متضاد بوده و دیگر ایستادگی در مقابل این اهداف نابه جا و رسیدن و بومی سازی دانش هسته ای در داخل کشور بود که آن را پذیرفتیم.

امروز این دانش کاملا در اختیار ایران قرار دارد و روزبه روز موفقیت های بیشتری را در این زمینه بدست می آوریم.

خوشبختانه نیروگاه هسته ای بوشهر به عنوان نخستین گام بزرگ جمهوری اسلامی ایران در این زمینه وارد مدار شد و باردیگر نشان دادیم که تحریم ها همچنان بی تأثیر است.

به طور کلی خروجی تمامی  اقدامات از نظر بنده مثبت بوده و هزینه رسیدن به این اهداف را نیز با تحمل فشارها و تحریم ها پرداخت کرده ایم و آنها هم روزی به این نتیجه می رسند که از مرحله تقابل به تعامل با جمهوری اسلامی ایران برسند.

اگر روزی از شما پرسیده  شود که به دولت نهم و دهم از صفر تا 20 نمره بدهید شما چه نمره ای را شایسته آن می دانید؟

درهر صورت آنچه که مهم است، مجموعه ادبیات به کار گرفته شده توسط مقام معظم رهبری در اهداف دولت نهم و دهم کاملا مشخص بوده و هست اما شاید هم در برخی موارد برخی مسائل رعایت نشد.

باید بدنه هر دولتی  مجری سیاست های جمهوری اسلامی ایران باشد که خوشبختانه این دو دولت چه در عرصه داخلی و بین المللی به نظرمن تاکنون موفق ظاهر شده است

ولی به طور کلی تمامی مسائل و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی تشکیل دهنده مسائل و کارکردهای دولت قرار دارد و اگر این مسئله را به عنوان ملاک  قضاوت قرار بدهیم درخواهیم یافت که این دو دولت تاکنون نمره مطلوبی را گرفته است.

از آنجایی که نمره دهی بسیار سخت است پس اجازه بدهید که میزان آن را از صفر تا 20 مشخص نکنم و فقط می گویم که کار دولت مناسب ارزیابی می شود و به نفع جامعه است پس نمره قبولی بالایی می گیرد.

به عنوان سئوال بعدی شما میزان ولایت پذیری دولت نهم و دهم را تاکنون چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تماماً ولایت پذیر بوده یا بعضی اوقات مخالف نظرات رهبری عمل کرده است؟

 مواردی که گفته شده همگی نشان دهنده ولایت پذیری این دو دولت و شخص آقای احمدی نژاد نسبت به مقام معظم رهبری است.

همانطور که پیش تر گفتم اختلاف نظرات طبیعی است اما این دولت تماماً با نظرات رهبری پیش رفته و این روند نیز متداوم خواهد بود.

علاءالدین

اگر برخی از نقطه نظرات مخالف را که چندان هم بزرگ نبوده و مشکلی هم به وجود نیاورده است کنار بگذاریم درخواهیم  یافت که ولایت پذیری در دولت نهم و دهم یک ارزش محسوب می شود و برآن توجه خاصی می کند.

اگر موافق باشد می خواهم سئوال بعدی را راجع به شایستگی آقای احمدی نژاد  در رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی، سرافرازی ایران و به طور کلی در تمامی ابعاد از جمله سیاست داخلی بپرسم، نظر شما در این خصوص چیست؟

باید بدنه هر دولتی  مجری سیاست های جمهوری اسلامی ایران باشد که خوشبختانه این دو دولت چه در عرصه داخلی و بین المللی به نظرمن تاکنون موفق ظاهر شده است.

سفرهای استانی دولت نهم و دهم در ایجاد همدلی و همبستگی با هموطنان یک رویکرد جدید و مثبتی بود که رقم خورد. خوشبختانه این دولت درکشور برای ایجاد بستری مناسب جهت فعالیتهای اقتصادی شامل تفریح و سایر مسائل موفق بوده است.

درحال حاضر شرایط کشورها شرایط ویژه ای است و با مسائل تحریمی و فشارهای آمریکا روبه رو هستیم،

به هر حال برخی از مسائل با وجود آنکه در دولت های قبلی هم مطرح بود همانند طرح هدفمندکردن یارانه به امید خدا دراین دولت به وقوع خواهد پیوست تا شاهد رونق روزافزون اقتصادی در کشور باشیم که این امر نیز یک اقدام بزرگ و شجاعانه از سوی دولت نهم ودهم است تا یک جراحی بزرگ تر در اقتصاد انجام بدهد.

همانطور که پیش تر گفتم اختلاف نظرات طبیعی است اما این دولت تماماً با نظرات رهبری پیش رفته و این روند نیز متداوم خواهد بود

اگر اجازه بدهید برویم سوی تحریم همیشگی که از کشورهای غربی به کشورما تحمیل می شود، به نظر شما آیا این مهم مشکلاتی را برای ما به وجود می آورد یا مثل ادوارگذشته همچنان بی تأثیر است؟

البته باید در نظر داشت که حرکت در یک جاده هموار راحت است تا جاده ای ناهموار بلکه  بحث تحریم شرایط را ناهموار می سازد انکار ناپذیر نیست ولی توانمندی نظام کشورمان جهت مدیریت تحریم هاست چرا که در تمام دوره زمانی نظام انقلاب اسلامی مسائل تحریمی وجود داشته و درواقع با آن رشد کرده است بسیاری از شکوفایی انتقادهای ما در کنار مسائل این چنینی شکل گرفته و به نظرمن یا تجربه شد دهه گذشته ایران در این زمینه برابر مسائل تحریمی موفق خواهم بود.

آنچه که مهم است باید کشورهایی که ما را تحریم کرده اند از سودهای میلیاردی که در نتیجه فعالیت اقتصادی با ایران  بدست می آورند محروم کنیم و این همکاری ها منتقل به کشورها می شود که وارد این بازی نشده اند.

گفتگو از: مجید سعیدی

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور