تبیان، دستیار زندگی
در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباهی در کار نبود!
ناو جنگی

در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره "هنگام" مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما که مسافران ان مردمی عادی نه از سران کشور بودند  با شلیک موشک ناو  جنگی وینسنس مورد هجوم قرار گرفت و تعداد 298 نفر مسافر و خدمه اعم از زن و مرد و کودوک و نوجوان و افراد میانسال همه کشته شدند. برای مرور این حادثه می توانید به مطلب " انفجار هواپیمای مسافربری ایران توسط امریكا" مراجعه کنید.

اگر ایران به جنگ خود با عراق پایان داده بود، قطعاً حادثه ایرباس اتفاق نمی افتاد!

نکته قابل توجه این است که مقامات امریکایی سعی کردند که این امر را یک اشتباه قلمداد کنند و دلایل گوناگونی برای توجیح این امر بیاورند ولی سه امر باعث شد این اقدام خصمانه یک اشتباه قلمداد نشود:

1-  اشنایی با ناو موشك‌‌انداز یو.اس.‌‌اس وینسنس (Uss Vincennes):    یا CG49 بعد از 20 سال فعالیت در نیروی دریایی آمریكا، در ژوئن سال 2005 از رده عملیاتی خارج شد.

مأموریت اصلی ناو یو.اس.‌‌اس وینسنس، فعالیت در كنار گروه‌‌های رزمی ناوهای هواپیمابر در محیط‌‌های بسیار پرخطر در قرن بیست و یكم است. وظیفه‌‌ این ناو، شناسایی، ‌‌طبقه‌‌بندی و ردیابی صدها هدف بالقوه، به‌‌طور همزمان در هوا، ‌‌سطح دریا و زیرِ دریا است. این ناو می‌‌تواند با استفاده از انواع سلاح‌‌ها، ‌‌اهداف مختلف را منهدم كند. این سلاح‌‌ها عبارتند از : اژدهای پرتاب‌‌شونده از كشتی و هوا و راكت‌‌های ضد زیردریایی، توپ‌‌های نصب‌‌شده بر روی عرشه‌‌ كشتی، موشك‌‌های زمین به هوا و زمین به زمین، سلاح‌‌های دارای آتش سریع و فراگیر و اخلال‌‌گرها و تله‌‌های الكترونیكی.

ناو یو.اس.‌‌اس وینسنس توسط شركت كشتی‌‌سازی اینگالس (Ingalls Shipbuildng Division) وابسته به صنایع لیتون در شهر پاسکاگولا واقع در ایالت میسی‌‌سی‌‌پی ساخته شد. 14 آوریل 1984، روز نامگذاری این كشتی بود و در تاریخ 6 جولای 1985 توسط خانم ماری‌‌لین كوئیِل (Marilyn Quayle)، همسر معاون سابق رئیس‌‌جمهور آمریكا، دن كوئیل به آب انداخته شد

همانطور که از مشخصات مطرح شده برای این ناو جنگی مشخص است با تجهیزات کاملی که این ناو دار است از جمله مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته ترین سیستم های راداری و رایانه ای  که به راحتی می توانست نوه هواپیما که یک هواپیمای مسافربری است را تشخیص دهند و احتمال اشتنباه در آن تقریبا صفر است و با توجه به این تجهیزات راداری هر گونه توجیه اشتباه امری تعجب برانگیبز است.

ناخدای ناو امریکایی

2- انداختن مدال افتخار بر گردن ناخدای ناو: اما اقدامات ضد و نقیض و قبیحانه سردمداران آمریکا خود بسیار تعجب برانگیز است انان در اقدامی  زشت پس از اینکه منهدم ساختن  هواپیمای مسافربری  و به شهادت رساندن 298 نفر از هموطنان ایرانی ما را که 66 کودک زیر 13 سال، 53 زن و 46 تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند  را یک اشتباه قلمداد کرده بودند طی مراسمی مدال شجاعت بر گردن ناخدای این ناو انداختند و بدین سان حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام نمودند و بر خصمانه بودن اقدام خود صحه گذاشتند.

این اقدام خود توهینی به ملت ایران بود و حرکتی در ادامه حرکات قدرت طلبانه و استکبار گونه غرب بود و بدون هیچ شرمی از اقدام خود  که جان افرادی بی گناه را با شلیک یک موشک جنگی گرفتند به ان نیز افتخار هم کردند.

دولت مردان امریکا در هر زمان برای حفظ و بقای خود حاضرند هزاران انسان بی گناه را قربانی کنند

3- سخنان  جرج بوش در شورای امنیت: جرج بوش معاون وقت رئیس جمهوری آمریكا در شورای امنیت در ضمن توجیه اعمال خلاف ارتش آمریكا در سرنگونی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: «اگر ایران به جنگ خود با عراق پایان داده بود، قطعاً حادثه ایرباس اتفاق نمی افتاد.» این سخنان نماینده آمریكا در شورای امنیت بیانگر این واقعیت بود كه حمله ناو وینسنس به هواپیمای غیرنظامی ایران در راستای اجرای سیاستی بود كه آمریكا و متحدانش برای جلوگیری از پیروزی ایران و شكست عراق اتخاذ كرده بودند.

البته ابن اقدام آمریکایی ها، مسئله ای نبود که تازه باشد و با توجه به روند سیاست های برتری طلبی انها اقدامی است که در طول عمر این حکومت بارها و بارها به وقوع پیوسته و می پیوندد، دولت مردان امریکا در هر زمان برای حفظ و بقای خود حاضرند هزاران انسان بی گناه را قربانی کنند و بعد به ان هم افتخار کنند و انتظار دارند که کسی هم معترض انان نشود ولی دیگر ایام این نوع گردنکشی ها در جهان گذشته و امریکایی ها باید در مقابل اقدامات خود جوابگو باشند . در  تغییر این روند  انقلاب اسلامی ایران،  تاثیر بسیار گذاشت و به ملت های دیگر یاد داد می توان در مقابل زور گردنکشان ایستاد و روند معملات جهانی را از لحاظ ساختاری عوض کرد، می توان مستقل بود و تن به زیر سلطه و بلیط کشورهای غربی بودن  نداد و زندگی کرد و تبدیل به یک کشور قدرتمند شد که در عرصه های گوناگون جهانی حرفی برای گفتن داشت.

منابع:  سایت مرکز اسناد انقلاب

سایت ساجدین

تهیه وتنظیم: عطاالله باباپور

گروه جامعه و سیاست