تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر دو چیز مایه پیشرفت ماست؛ یکی این که بر ارزش های اسلامی تاکید کنیم و دیگر این که بر عدالت محوری و گسترش عدالت در جامعه تکیه کنیم که این هم در جامعه خریدار دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت الاسلام ابراهیمی در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

علت پیروزی نهضت امام خمینی (ره)


حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی علت پیروزی نهضت امام خمینی (ره) را حرکت آن بر اساس ارزش ها و اعتقادات دینی مردم عنوان می کند و می گوید در تاریخ نهضت های مختلف در  کشورهای اسلامی، آنهایی به نتیجه رسیده که مبنای اسلامی داشته است. این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی هم چنین به تحرکات اخیر در کشورهای اسلامی اشاره می کند و آن را جلوه ای از صدور انقلاب اسلامی ایران می داند. ابراهیمی البته می گوید که ما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید برای پیشبرد امور ارزش های اسلامی  و عدالت محوری را در جامعه مورد تاکید قرار دهیم


مشروح گفت و گوی تبیان را با حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی در پی می خوانید:

حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی

- به نظر شما تفاوت بارز نهضت امام خمینی (ره) با سایر نهضت های معاصر در آن دوران چه بوده که به پیروزی انقلاب اسلامی منتج شده است؟

امام خمینی (ره) شناخت خوبی از محیط و مردم داشت. مردم ما هم مردم متدینی بودند و منطقه هم یک منطقه دینی بود لذا امام خمینی (ره) بر اساس ارزش ها، اعتقادات و باورهای دینی مردم نهضت خود را آغاز کرد. در طول تاریخ دین همواره توانسته هر کجا که ظهور پیدا می کند منجر به یک تحول عظیم شود. اگر تاریخ نهضت ها را بخوانید می بینید از بین نهضت های مختلفی که در کشورهای اسلامی انجام شده آنهایی به نتیجه رسیده که مبنای اسلامی داشته و هر کدام که مبنای اسلامی نداشته اند به نتیجه هم نرسیده اند.

- آیا نمونه دیگری از پیروزی نهضت های اسلامی و دینی در دوره فعلی را به یاد دارید؟

مثلا اخیرا در مورد انتفاضه فلسطین از زمانی بخشی از نتایج برای آنها حاصل شده که آنها روش های کمونیستی و ملی گرایانه را کنار گذاشته اند و به سمت و  سوی دین و دیانت آمده اند. لذا در کشورهای اسلامی به جز بر مبنای دین و دیانت نمی توان تحولی به وجود آورد و به همین دلیل است که همه احزاب و جریاناتی که غیر از حرکت اسلامی را در کشورهای اسلامی تعقیب کرده اند به نتیجه نرسیده اند.

در حال حاضر دو چیز مایه پیشرفت ماست؛ یکی این که بر ارزش های اسلامی تاکید کنیم و دیگر این که بر عدالت محوری و گسترش عدالت در جامعه تکیه کنیم که این هم در جامعه خریدار دارد

- به نظر شما با توجه به گذشت 32 سال از انقلاب اسلامی ایران چقدر اهداف اولیه انقلاب تحقق یافته است؟

من معتقدم ما توانسته ایم به بسیاری از اهداف اولیه انقلاب اسلامی دست یابیم. همین تحولی که در دنیا و به خصوص جهان اسلام اتفاق افتاده نتیجه همان اهدافی است که در انقلاب اسلامی ایران تعقیب شده است. امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی ایران را انفجار نور عنوان کردند و گفتند که ما انقلابمان را صادر خواهیم کرد و این تعبیر انفجار نور به این دلیل است که نمی توان جلوی نور را گرفت. به همین ترتیب انقلاب ما بر اساس اهداف اولیه صادر شد و نتیجه اش امروز در سراسر جهان اسلام ظاهر شده است. از طرفی در داخل هم تحولات بسیار بزرگی اتفاق افتاده و در مقایسه با دوران قبل از انقلاب توفیقات زیادی حاصل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی

- یعنی معتقدید که ما در شرایط فعلی به نقطه ایده آل دست یافته ایم؟

البته که هنوز وضعیت ما ایده آل نیست چرا که پهنه و چشم انداز اسلام آنقدر وسیع است که زمان زیادی به طول می انجامد تا به نقطه ایده آل دست پیدا کنیم. حضرت آقا هم در این باره تعبیر کرده اند که ما هنوز در ابتدای راه هستیم.

- فکر می کنید در شرایط فعلی چطور می توانیم کشور را به سمت اهداف انقلاب اسلامی و پیشرفت سوق دهیم؟

در حال حاضر دو چیز مایه پیشرفت ماست؛ یکی این که بر ارزش های اسلامی تاکید کنیم و دیگر این که بر عدالت محوری و گسترش عدالت در جامعه تکیه کنیم که این هم در جامعه خریدار دارد و این دو عامل است که می تواند ما را به پیش ببرد. اگر در جامعه ای بر ارزش های اسلامی تاکید شود آنگاه این مردم هستند که باید این ارزش ها را به نمایش بگذارند و این همان تجلی مردم سالاری دینی در جامعه است.


گفت و گو از سارا کیان

بخش سیاست