تبیان، دستیار زندگی
رفته رفته کارمان به جایی رسیده است، که دین اسلام را کنار گذاشته‌ایم و میگوییم؛ آیا نان و مسکن ارزان شد؟ و ...، در حالی که مسئله دین مهمتر و با اولویت‌تر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهندس بازرگان بهتر بود

آیت الله مصباح

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با انتقاد بسیار شدید از کسانی که درصددند، مکتب ایران را جایگزین مکتب اسلام کنند، گفت: او (مهندس بازرگان) راست می‌گفت و مثل بعضی حقه باز نبود؛ صاف می گفت، هدف اصلی من ایران است و اسلام ابزاری برای پیشرفت ایران، اما خودش اذعان می‌کرد که امام(ره) این گونه نیست و می‌خواهد ایران را فدای اسلام کند؛ اما حالا بیاییم و کلا اسلام را حذف کنیم؟

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، در ادامه سلسله نشست های شرح خطبه فدکیه، در دفتر مقام معظم رهبری در قم، اظهار داشت: جای تأسف دارد، در انقلابی که امام(ره)، آب و نان از دهانش می‌افتاد، اما اسلام از زبانش نمی افتاد، امروزه کسی باشد که به عنوان پیروی از ارزش‌ها و اسلام بگوید صحبت از اسلام گذشته و به جای تبلیغ اسلام، باید ارزش‌های عام انسانی را که حتی در بت پرست‌ها هم مطرح است، را بگوییم.

وی با بیان این که، برخی از مسئولین گرایش "پراگماتیسمی" یا "عملگرایانه"، که در آن اعتقادات را تنها در صورت به عمل رسیدن ثابت می‌دانند، وجود دارد، گفت: مسئولینی که به این گرایش اعتقاد دارند، معتقدند که کار باید شکل بگیرد و فقط کار خوب باشد و دیگر به مبانی و اصول اعتقادی اهمیت چندانی نمی‌دهند.

بسیاری از انحرافات فکری امروزی، از دست سازهای مهارت آمیز ابلیس است، که مؤمنان را قانع می‌کند که ارزش اصلی رضایت مردم است و به همین دلیل دیگر نباید سخنی از اعتقادات گفت

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تأکید کرد: کارهای ما، اگر چه در ظاهر مفید و خوب باشد، اما بدون توجه به مبانی و اصول اعتقادی، صرفا برای این باشد که رضایت دیگران را جلب کنیم، یا این که خودمان دلمان خواسته باشد، یا این که بخواهیم کار خوبی کنیم که مردم به به و چه چه کنند و فردا روزی به ما رأی دهند، فایده ندارد، چرا که اگر در کار مثبت خود غیر از رضای خدا، را داخل کرده‌ایم، که این هم نوعی شرک است.

وی گفت: بسیاری از انحرافات فکری امروزی، از دست سازهای مهارت آمیز ابلیس است، که مؤمنان را قانع می‌کند که ارزش اصلی رضایت مردم است و به همین دلیل دیگر نباید سخنی از اعتقادات گفت.

عضو خبرگان رهبری، در ادامه افزود: پس ایمان چه می‌شود؟، مگر همه چیز از ایمان سرچشمه نمی‌گیرد؟، آموزه های قرآن چه می‌شود؟، رفته‌ای در اوهام و می‌گویی، وقت این‌ها، گذشته است و جامعه امروزی برای اعتقادات ارزش قائل نیست؟، فراتر از این، ملی گرایان هم چنین سخنانی را می گفتند، اما باید پرسید به تو چه؟،

وی با انتقاد شدید نسبت به مروجان مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی، گفت: اصلا مگر دست خودت بوده که در ایران متولد شوی؟، اصلا گیرم پدر تو بود فاضل، تو خودت چه هستی؟، به تو چه؟، هر کسی مسئول عمل خودش است؛

آیت الله مصباح یزدی

مصباح یزدی، اضافه کرد: از کدام ارزش‌ها حمایت می‌کنی؟، من امروز یک چیز بگویم که فردا به من رأی دهند؟، برگشتیم به جاهلیت اولی؟

وی یادآور شد: نص فرمایشات امام خمینی(ره) این بود که ما برای صرف ایران و ایرانی بودن، ارزش قائل نیستیم، بلکه ایران را در کنار اسلام ارزشمند می‌دانیم.

استاد حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: نخست وزیر اول ایران، تصریح می کرد و شفاف می گفت که من اسلام را برای ایران می‌خواهم و خودش هم می‌گفت که امام ایران را برای اسلام می‌خواست.

وی ادامه داد: او (مهندس بازرگان) راست می گفت و مثل بعضی حقه باز نبود؛ صاف می گفت، هدف اصلی من ایران است و اسلام ابزاری برای پیشرفت ایران است اما حال بیاییم و کلا اسلام را حذف کنیم؟ به کجا می‌رویم؟، این اسمش حفظ ارزش‌های جمهوری اسلامی است؟، به کجا می رویم؟

مصباح یزدی، تأکید کرد: تمام این اندیشه‌ها و گرایش‌ها، از میل به گرایش "پراگماتیسمی" یا "عملگرایانه" شروع می‌شود، که با نگاهی به تاریخ انقلاب و 30سال گذشته، خواهیم دید کسانی که قبل ها هم روی گرایشات "پراگماتیسمی" یا "عملگرایانه"، تأکید می کردند، به ایمان ارزشی قائل نبودند و سخنانی هم که امروزه هم که مطرح می‌شود، ثمره همان درخت است.

وی، افزود: رفته رفته کارمان به جایی رسیده است، که دین اسلام را کنار گذاشته‌ایم و میگوییم؛ آیا نان و مسکن ارزان شد؟ و ...، در حالی که مسئله دین مهمتر و با اولویت‌تر است.

استاد حوزه علمیه قم، در پایان گفت: با وضعیت کنونی حالا آدم می فهمد که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه، چرا قبل از هر چیز مسئله ایمان را مطرح و روی آن تأکید کردند.

منبع:ایلنا

تنظیم:س.آقازاده