تبیان، دستیار زندگی
سومین گزینه این است که آمریکا و هم پیمانانش بپذیرند که ایران حق دارد تحت قوانین ان. پی. تی روند غنی سازی اورانیوم داشته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل خلیج فارس مسئله این است

تقابل آمریکا - ایران هیچ ارتباطی به موضوع هسته‌ای ایران ندارد. همه چیز بر سر این است که چه کسی خلیج فارس را کنترل می‌کند؟

به گزارش الف، لیندا .اس هِرد، کارشناس امور خاورمیانه، در تحلیلی که گلف نیوز منتشر کرده، نوشته است: چه باور کنید و چه باور نکنید، تقابل آمریکا - ایران هیچ ارتباطی به موضوع هسته ای ایران ندارد. موضوع اصلی این است که آمریکا از برنامه هسته ای ایران به عنوان بهانه ای برای رسیدن به اهداف خود در منطقه خلیج فارس از جمله تسلط بدون دردسر بر منابع نفتی این منطقه استفاده می کند. این موضوعی است که حتی "هنری کیسینجر" وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز در مقاله ای در سال 2007 در روزنامه واشنگتن پست به آن اذعان کرده بود. وی در این مقاله اعلام کرده بود که همه تلاش های آمریکا به خاطر این است که کنترل منطقه خلیج فارس و نفت این منطقه را به دست بگیرد.

ایران و آمریکا و خلیج فارس

هنری کیسینجر در این مقاله نوشته بود: در حالیکه ایران خواست های مشروعی دارد که لازم است به آنها احترام گذاشته شود، این خواست های مشروع شامل کنترل امور نفتی که آمریکا و دیگر کشورها به آن نیاز دارند، نیست. اما کشورهای صنعتی نمی توانند این را  تحمل کنند که از کشورهای مخالفشان کسی بر منطقه ای که منافع اقتصاد غرب در آن است، نفوذ داشته باشند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پیشتر وعده داده بود که مسیر تعامل و دیپلماسی را در قبال ایران در پیش بگیرد اما پس از مدتی وی سیستم رهگیر موشکی را در منطقه خلیج فارس علیه ایران مستقر کرد. اوباما همچنین تهدید کرد که صبر واشنگتن محدود است.

همزمان با اینکه آمریکا و هم پیمانان غربی اش در حال تنظیم پیش نویس چهارمین دور از تحریم های ضد ایران در سازمان ملل هستند، روابط میان واشنگتن- تهران وخیم است.

پیشتر مقامات ارشد دو کشور تلاش کردند تا روند دیپلماسی ادامه پیدا کند اما روابط آمریکا- ایران رو به وخامت حرکت کرده است.

با توجه به اینکه امیدها برای حصول راه حل دیپلماتیک در قبال برنامه هسته ای ایران در حال کاهش است، سوال اینجاست که از این پس چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اساسا سه سناریو از دیدگاه آمریکا در قبال ایران بر روی میز است که دو سناریوی اول پیامدهای مهلکی در پی خواهد داشت.

اولین سناریو ادامه اعمال تحریم ها علیه ایران است. با این حال مادامی که کشورهایی نظیر روسیه، چین ، ونزوئلا و برزیل با ادامه تحریم ها علیه ایران مخالفند، این تحریم ها موثر واقع نخواهند شد. در هر حال تحریم های سخت علیه ایران با لطمه زدن به مردم عادی پایان خواهد یافت. در حالیکه موضع دقیق روسیه در قبال این تحریم ها مشخص نیست، چین با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران موافقت نخواهد کرد. مادامی که چین به نفت ایران به شدت وابسته است و چند میلیارد دلار در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری کرده، با این تحریم ها موافقت نمی کند. به همین دلیل است که آمریکا تلاش می کند تا عربستان را به تامین نفت مورد نیاز چین متقاعد کند. البته بعید است چین در این راستا متقاعد شود. در هر حال هر نوع تحریم و تلاش برای  انزوای بیشتر ایران نمی تواند ایران را به زانو در آورد.

اولین سناریو ادامه اعمال تحریم ها علیه ایران است

دومین گزینه پیش روی آمریکا حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران است

سومین گزینه این است که آمریکا و هم پیمانانش بپذیرند که  ایران حق دارد تحت قوانین "ان. پی. تی" روند غنی سازی اورانیوم داشته باشد

دومین گزینه پیش روی آمریکا حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران است. این گزینه نیز از شانس اندکی برای موفقیت  برخوردار است. همچون حمله به عراق در سال 2003، هر نوع حمله ایران مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل نخواهد بود چون ایران قصد حمله به کشور دیگری را ندارد.

استفاده از هر نوع حمله نظامی تبعات و حشتناکی به همراه خواهد داشت. از جمله پیامدهای فاجعه آمیز حمله به ایران می توان به عدم توانایی آمریکا و اسرائیل برای نابودی تمامی تاسیسات هسته ای ایران، اختلال جدی در تامین نفت، بی ثباتی بیشتر خاورمیانه و تاثیر آن بر دیگر مناقشات منطقه ای و جهان و همچنین تاثیر منفی این اقدام بر اقتصاد متزلزل دنیا اشاره کرد.

به علاوه اینکه ایران هشدار داده در صورت هر  حمله احتمالی از سوی آمریکا به منافع این کشور در منطقه حمله خواهد کرد،  تنگه هرمز را خواهد بست، میادین نفتی را به آتش خواهد کشید و به تل آویو حمله موشکی می کند.

سومین گزینه این است که آمریکا و هم پیمانانش بپذیرند که  ایران حق دارد تحت قوانین "ان. پی. تی" روند غنی سازی اورانیوم داشته باشد. این در حالی است که واشنگتن مدعی است ایران به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است اما در حقیقت تاکنون مدرکی دال بر تلاش ایران برای ساخت تسلیحات هسته ای  وجود نداشته است.

ایران و آمریکا در یک نبرد هژمونیک قدرت قرار دارند. آمریکا می خواهد کنترل کامل نفت حوزه خلیج فارس را به دست بگیرد اما ایران می خواهد خاورمیانه از شَر دخالت های بیگانگان در منطقه رهایی یابد.

لیندا .اس هِرد کارشناس امور خاورمیانه است.

تنظیم:س.آقازاده