تبیان، دستیار زندگی
نمایندگان سعی می‌کنند مصوبات، مشکلی را برای مجریان ایجاد نکند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک نماینده مجلس در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

مجلس بررسی برنامه پنجم را در همراهی و همکاری با دولت به پیش می‌برد

مجلس شورای اسلامی

بخش سیاسی- یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی جزییات لایحه برنامه پنجم توسعه در صحن علنی مجلس تاکید می‌کند که نمایندگان تمام سعی خود را به کار می بندند تا آنچه مصوب می‌شود در مرحله اجرا مشکلی را برای مجریان در پی نداشته باشد. او البته ضمن برشمردن برخی موارد از اعمال نظرها در مجلس در عین حال می‌افزاید که اساس کار مجلس بر تصویب قانونی دارای جامعیت و به نفع مردم و جامعه است. نماینده مردم کهکیلویه در مجلس‌ هم‌چنین به تشکیل کمیته مشترک مجلس و دولت برای حل اختلافات در بحث برنامه پنجم اشاره می‌کند و معتقد است که فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر عدم تبدیل لوایح دولت تا حدودی محقق شده و نمایندگان بیشتر سعی دارند تا برنامه پنجم را مورد چکش کاری قرار دهند.

گفت‌وگوی خبرنگار پارلمانی تبیان با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی بزرگواری را در زیر می‌خوانید:

-با توجه به بررسی برنامه پنجم در صحن علنی مجلس، نمایندگان چه رویکردی را در بررسی برنامه اتخاذ می‌کنند؟

نمایندگان بر اساس وظیفه ذاتی و قانون ‌‌گذاری‌شان بیشتر عنایت به این دارند که به عنوان جایگاه قانون گذاری در مجلس آن چه به تصویب می‌رسانند باید قانون جامعی برای مردم و مملکت باشد لذا تمام سعی خود را به کار می بندند تا آنچه به تصویب می‌رسد در مرحله اجرا مشکلی را برای مجریان در پی نداشته باشد.

-این بدین معناست که نمایندگان مجلس در مصوبات خود تاکنون این رویکرد را حفظ کرده‌اند؟

البته گاهی اعمال نظرهایی در این باره می‌شود و عده‌ای برای این‌که دست دولت را ببندند و به دولت فشار وارد کنند نظراتی را مطرح می‌کنند اما چون اکثریت نمایندگان بر اساس وظیفه‌شان عمل می‌کنند این مسائل کمتر به تصویب نمایندگان می‌رسد. گرچه گاهی جوسازی‌ها و عدم آگاهی برخی نمایندگان باعث می‌شود تا برخی از همین پیشنهادها مورد تصویب قرار گیرد.

از جمله در بحث استقلال بانک مرکزی که در هفته گذشته مصوب شد هفت نفر اقتصاددان به ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی افزوده شدند و این باعث شد که رییس جمهور دیگر اشرافی بر بانک مرکزی نداشته باشد. در حالی که اگر ما این را از دست رییس جمهور خارج کنیم و اشکالی در این سیستم بوجود بیاید آن وقت چه کسی پاسخگو خواهد بود. البته در حال حاضر بیش از 100 نماینده درخواست کرده اند که ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی به همان حالت سابق بازگردد.

یا مصوبه دیگری بود که دست دولت را بست که دیگر نتواند در مواقع ضروری از صندوق ذخیره ارزی استقراض کند و با وجود اینکه این واقعا خواست اکثریت نمایندگان نبود اما یک مرتبه رای آورد.

بحث دیگر مناقصه‌ای کردن پروژه های هسته‌ای و دفاعی بود در حالی که نباید با این پروژه‌های محرمانه به صورت مناقصه‌ای برخورد کرد چرا که این پروژه‌ها عمدتا در اختیار سپاه پاسداران است و بیشتر زیر نظر مقام معظم رهبری بوده است.

مجلس شورای اسلامی

-یعنی شما معتقدید این موارد جزء استثنائات بوده؟

مطمئنا همینطور است. کما اینکه می‌بینید با وجود این اعمال نظرها در پاره‌ای موارد، اساس کار مجلس بر این است که قانونی تصویب کند که جامعیت داشته باشد و به نفع مردم و جامعه باشد.

-چقدر در بررسی برنامه پنجم توسعه نظرات دولت مورد توجه قرار گرفته؟

بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری به دولت و مجلس غالبا وقتی دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه می‌کند طبق فرمایش ایشان مبنای مجلس این نیست که بخواهد تغییرات کلی در آن لایحه اعمال کند بلکه این کار را در همراهی و همکاری با دولت به پیش خواهد برد. در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه پنجم هم در بسیاری موارد به پیشنهاد نمایندگان و یا حتی اعضای کمیسیون تلفیق آن‌چه در لایحه دولت آمده به تصویب می‌رسد.

-آیا این هماهنگی‌ها بعد از تشکیل کمیته مشترک مجلس و دولت انجام شده؟

بعد از عنایتی که مقام معظم رهبری داشتند و تشکیل کمیته مشترک مجلس و دولت برای حل اختلافات در بحث برنامه پنجم به نظر می‌رسد که بیشتر نمایندگان سعی می‌کنند تا لایحه دولت را چکش کاری کنند تا اینکه بخواهند تبر بزنند و لایحه را بی‌خاصیت کنند. به همین دلیل است که می‌بینید در جریان بررسی جزییات برنامه غالبا نظرات دولت مورد توجه قرار می‌گیرد. نهایتا می‌توان گفت آن‌چه رهبری از مجلس خواسته بودند که لوایح دولت تبدیل پیدا نکند محقق شده و با وجود اعمال برخی تغییرات، لایحه به چیز دیگری تبدیل نشده است.

گفت‌وگو از سارا کیان

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم:مسلم حقیقی