تبیان، دستیار زندگی
فردا كه از خواب بلند شدیم شاهد آن خواهیم بود كه ایران دارای سلاح هسته‌ای است!!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته های محمد البرادعی

البرادعی

به گزارش فارس، "محمد البرادعی "، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با مجله آمریكایی "بولتن دانشمندان اتمی " گفت كه درباره تهدید بودن برنامه هسته‌ای ایران اغراق شده است.

وی گفت كه هیچ شواهدی در این باره كه جمهوری اسلامی به زودی به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا می‌كند وجود ندارد.

البرادعی در این مصاحبه كه روز سه‌شنبه منتشر شد به انتقادهایی كه گفته می‌شد آژانس شواهدی را درباره برنامه هسته‌ای ایران را پنهان می‌كند پاسخ داد.

وی در این مصاحبه گفت: از راه‌های زیادی فكر می‌كنم كه درباره تهدیدات برنامه هسته‌ای ایران اغراق شده است.

البرادعی افزود: بله، [البته] نگرانی‌هایی درباره اهداف آتی ایران وجود دارد و ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و جامعه بین‌الملل بیشتر شفاف باشد.

وی ادامه داد: اما برخی ایده‌ها كه این موضوع را مطرح می‌كنند كه "فردا كه از خواب بلند شدیم شاهد آن خواهیم بود كه ایران دارای سلاح هسته‌ای است " با آن چیزی كه تا كنون ما شاهد آن بوده‌ایم ایده‌ای نیست كه با واقعیت همراه باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی گزارش هفته گذشته خود بر نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران و همكاری تهران با بازرسان آژانس تاكید كرد.

"فردا كه از خواب بلند شدیم شاهد آن خواهیم بود كه ایران دارای سلاح هسته‌ای است"، ایده درستی نیست و با واقعیت همراه نیست.

روزنامه صهیونیستی "هاآرتص " بعد از انتشار گزارش البرادعی اعلام كرد كه آژانس برخی از شواهد برنامه هسته‌ای ایران را مخفی نگه داشته است. رژیم صهیونیستی مدت‌هاست كه از البرادعی انتقاد می‌كند و از سال 2007 خواستار بركناری وی بوده است.

رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید و در زرادخانه‌های هسته‌ای این رژیم بیش از 200 كلاهك هسته‌ای نگهداری می‌شود. رژیم صهیونیستی همچنان از امضای پیمان عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای امتناع می‌ورزد. جمهوری اسلامی ایران یكی از امضا كنندگان این پیمان است.

البرادعی كه در سال 2005 برنده جایزه صلح نوبل شده است در ادامه مصاحبه با این مجله آمریكایی در پاسخ به این انتقادات گفته است: درباره ایران، به من گفته شده است كه "سرت به كار خودت باشد، تو یك كارشناس فنی هستی " و در زمان‌های دیگر ، همان كسانی كه درباره موضوع ایران به من می‌گفتند سرت به كار خودت باشد، درباره موضوعات دیگر به من می‌گویند "تو حافظ پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای هستی ".

البرادعی كه در پایان ماه نوامبر جای خود را به "یوكیا آمانو " دیپلمات كهنه كار ژاپنی خواهد داد گفت: من نه حافظ هستم و نه یك كارشناس فنی، من صرفا كسی هستم كه تلاش می‌كند وظیفه خود را انجام دهد.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازده