تبیان، دستیار زندگی
متن کامل مناظره کروبی و احمدی نژاد پخش شده در تلویزیون
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشروح مناظره کروبی و احمدی نژاد

مناظره زنده تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و حجت‌الاسلام مهدی كروبی دیگر كاندیدای انتخابات شب گذشته برگزار شد كه متن كامل آن به شرح زیر است:

مهدی كروبی به عنوان شروع كننده مناظره در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینكه شما در سخنان خود واژه‌های همچون عدالت اقتصادی، برنامه ریزی و موضوع هزینه كردن درآمد نفتی را مطرح كردید و طرح خود را در مقایسه با طرحی كه در حال عمل از سوی احمدی نژاد است چگونه مقایسه می‌كنید؟ گفت: شما بحث خوبی را مطرح كرده‌اید و سوال بسیار درستی است اما من قبلا شعاری دادم و انگیزه حضور خود را اعلام كردم و روی آن بحث می‌كنم كه به چه دلیل در عرصه حضور پیدا كردم و انگیزه من چه چیز بوده است و اینك من گفته ام برای تغییر آمده ام و مخصوصا بر روی قوه مجریه تكیه كرده ام و برای رئیس جمهور شدن آمده‌ام.

وی افزود: در رقابت انتخاباتی هم آقای احمدی نژاد و جناب آقای موسوی كه از دوستان خوب من هستند و جناب آقای رضایی نیز حضور پیدا كرده‌اند و در گذشته نیز صحبت آقای خاتمی بود و مدتی هم حضور داشتند و من اعلام كردم كه چون حزب تشكیل داده ام برای تغییر آماده‌ام و برای یك حركت جدید حضور پیدا كرده‌ام و به خصوص آمده‌ام تا در سیاست‌های آقای احمدی نژاد تغییر ایجاد كنم.

دو اشكال اساسی به شیوه اداره آقای احمدی نژاد

این كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در ادامه با بیان اینكه من دو اشكال اساسی به شیوه اداره آقای احمدی نژاد دارم، گفت: اوایل كه از من سوال می‌كردند من اگر سوال و اشكالی داشتم جواب نمی‌دادم و اعلام می‌كردم كه دولت آمده و كار خود را شروع كرده و این در حالی بود كه من معترض بودم اما چون شورای نگهبان دیگر تائید و تنفیذ كرده بود ما دیگر بر روی آن بحث نمی‌كردیم اما گاهی اشكالات و ایراداتی وارد می‌كنیم و حتی مدتی هیچ نقدی نمی‌كردم اما این اواخر كه آمدم دیگر مصمم شدم و نقدهایم بیشتر شد و حتی خودم را برای این كار آماده كردم.

كروبی: بارها گفته‌ام كه یك 4 سال دیگر حق این رئیس دولت است

وی افزود: من گفته ام این آقایی كه امروز رئیس دولت است، 4 سال حضور داشته است و بارها گفته‌ام كه یك 4 سال دیگر حق او است و به عبارتی او مشغول و مسلط و بر اوضاع حاكم است و ما پیاده هستیم و من آماده هستم كه در این جهت بحث و گفت و گو كنیم.

مناظره کروبی و احمدی نژاد

كروبی با بیان اینكه من به خود احمدی نژاد و بسیاری از دوستان ایشان بحث اصولی دارم، گفت: من امروز در اداره كشور كاملا نارسایی می‌بینیم و هم به شیوه اداره كشور و هم به شخص و هم به شیوه ایشان اعتراض دارم به خصوص اشكالات شخصی مهمی به خود آقای احمدی نژاد دارم كه طبیعی است كه آن را بگویم و آقای احمدی نژاد هم دفاع كنند و داوری هم با مردم باشد.

وی ادامه داد: من معتقدم كه ابتدا باید خیلی صریح، روشن و شفاف سخنانم را بیان كنم و آقای احمدی نژاد هم صریح و شفاف و یا هر جور كه خودشان صلاح می‌دانند پاسخ دهند.

من امروز در اداره كشور كاملا نارسایی می‌بینیم و هم به شیوه اداره كشور و هم به شخص و هم به شیوه ایشان اعتراض دارم به خصوص اشكالات شخصی مهمی به خود آقای احمدی نژاد دارم كه طبیعی است كه آن را بگویم و آقای احمدی نژاد هم دفاع كنند و داوری هم با مردم باشد.

وی افزود: آقای احمدی نژاد یك سلسله اطلاعاتی را ارائه می‌كنند كه قاعدتا این اطلاعات غلط می‌باشد كه ما یا باید بگوییم كه این اطلاعات غلط است یا اینكه خدایی ناكرده باید بگویم كه آقای احمدی نژاد خلاف می‌گوید و غیر واقعی حرف می‌زند و به نظر من از این دو مورد خارج نیست و ممكن است اگر ایشان صحبت كنند مردم برداشت دیگری كنند اما من با قاطعیت و با صراحت سخن می‌گویم.

این كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داد: باید بگویم یا اطلاعات غلطی به ایشان می‌دهند كه باعث می‌شود كه ایشان گمراه شوند چرا كه خود بنده هم مسئول بودم و می‌دانم كه به مسئولین بسیاری از اوقات اطلاعاتی می‌دهند كه آن اطلاعات موجب اشتباه می‌شود و یا اینكه نه، خود ایشان بنایشان بر این است.

هاله نور

كروبی در ادامه اظهار داشت: بنده معتقدم كه از اول مسئولیت دولت آقای احمدی نژاد اگر برخوردی معقول و منطقی و حساب شده با آقای احمدی نژاد می‌شد اوضاع به این مسیر كشیده نمی‌شد و آن مساله، ماجرای هاله نور است.

وی با توضیح ماجرای هاله نور گفت: زمانی كه بحث هاله نور را شنیدم اول باورم نشد اما كسی كه البته نمی‌خواهم اسم او را ببرم به او گفتم كه اینقدر لازم نیست در انتخابات دشمنی شود و كسی بیاید هر چیزی را جعل كند و به طرف نسبت دهد و تا من فیلم آن را ندیدم و تا از قم تحقیق نكردم باورم نشد اما مشاهده كردم كه ایشان نشسته اند و برای آقای جواد آملی صحبت می‌كنند و با صراحت می‌گویند كه زمانی كه صحبت من تمام شد افراد به من گفتند كه یك هاله‌ای از نور دور تو را فرا گرفته است و زمانی كه صحبت می‌كردم این افراد آنقدر خوب گوش می‌دادند كه چشمان این افراد هم حركت نمی‌كرد و همه به چهره من نگاه می‌كنند.

این كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داد: در حالی كه فاصله فرد سخنران تا افرادی كه گوش می‌كردند آنقدر زیاد بود كه حتی اگر یك چشم قوی و تیز بین باشد و آن فرد تمام حواسش كه به سخنرانی است جمع باشد چگونه می‌شود كه ایشان هم هاله نور دیگران را می‌بینند و هم خود ایشان تمام چشم‌های افراد را می‌بییند و چون این قضیه به مسائل مذهبی باز می‌گردد من بسیار ناراحت شدم.

حجت الاسلام والمسلمین كروبی در ادامه اظهار داشت: آقای احمدی نژاد به نظر من عنایت نكردند ولی آیت الله جوادی آملی كه از قدیم به ایشان ارادت دارم و پس از پاسخش به احمدی نژاد ارادتم به او بیشتر شد و در تشییع جنازه مرحوم آیت الله بهجت خدمت ایشان رفتم و ایشان شروع كردند به طور عالمانه ایشان را نصحیت كردند و آقای احمدی نژاد را توجه دادند و به برای ایشان 2 الی 3 روایت خواندند كه ائمه معصومین ما با وجود پیغمبر دستور داده بود كه حتی بچه و حیوان را فریب ندهید.

وی افزود: من حتی سی دی آن را آورده‌ام اما تا زمانی كه خودم آن را مشاهد نكردم این موضوع را باور نكردم و صادقانه بگویم كه تلویزیون مانع شد. چرا كه قرار بود این موضوع را پخش كنیم.

دزدیدن احمدی نژاد از سوی آمریكایی ها

وی با بیان اینكه آقای احمدی نژاد زمانی كه به عراق تشریف برده بودند گفته بودند كه قرار بود آمریكایی ‌ها ایشان را بدزدند اما با یك نقشه به ایران آمدند، گفت: اینكه آمریكا خبیث و مستكبر است شكی نیست اما در دنیا حساب و كتابی وجود دارد و این گونه نیست كه بخواهند كسی را بدزدند چرا كه آنها محاسبه منافع ملی خود را می‌كنند.

این كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم با اشاره به سفر خود به آمریكا گفت: در آمریكا بیشترین حفاظت را بنده داشتم این دعوت هم بین المجالس بود و پس از پایان مجلس پنجم زمانی كه مجلس ششم آغاز شد من به آمریكا رفتم و آنها از این سگ‌های كه همه جا را كنترل می‌كردند و مامورانی كه حضور داشتند و مراقبت‌هایی را كه می‌كردند و ما هیچ جا نرفتیم و فقط دو شب آنجا بودیم و ما را با یك كشتی گردانند و بالای سر ما هم هلیكوپتر و همه امكان در اختیار ما بود لذا آنها می‌فهمند كه اگر یك رئیس جمهور را بدزدند چه عواقبی برای آنها دارد.

كروبی ادامه داد: جالب‌تر این است كه آقای احمدی نژاد چند روز بعد اعلام كرد كه این آمریكایی‌ها در اثر برخوردهای من و عكس‌هایی كه با آنها گرفتیم در حالی كه بوش خواسته بود دیوار صوتی ایران را بشكند آن سرباز‌ها از بوش اطاعت نكردند یعنی ایشان آنقدر در آنجا نفوذ كرده بود كه این نفوذ ایشان موجب شده بود كه حتی فرمان بوش هم اطاعت نشود در حالی كه بوش دنیا، افغانستان و عراق را به آتش كشید لذا ما از این گونه بحث‌ها تعجب كردیم.

ساختگی بودن ادعاها

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور كشورمان در این ادامه این مناظره با اشاره به سخنان مهدی كروبی در خصوص هاله‌ نور و مسائلی كه در خصوص آمریكا مطرح شد، گفت: به نظر من بحث‌های كه آقای كروبی مطرح كردند اصلا نیاز به پاسخ ندارد چرا كه این موارد هرگز به اداره كشور و شیوه مدیریت كشور مربوط نیست و من تصور كردم كه ایشان می‌خواهند تصمیمات بزرگی كه دولت در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و صنعتی گرفته است را بیان كنند.

وی افزود: آقای كروبی دو ادعا را مطرح كردند كه در ادعای اول ساختگی بودن آن كاملا مشخص و معلوم است و در دومی هم انگار ایشان جای آمریكایی‌ها نشسته و از آنها دفاع می‌كنند و بهتر است اجازه دهند در این خصوص خود آمریكایی‌ها اظهار نظر كنند.

اجرای عدالت

تولید ناخالص داخلی در دولت نهم علی رغم همه تحریم‌ها و فشارها 6.25 درصد طی 3 سال شده در حالی كه در دولت گذشته 5.61 درصد بود و در حالی كه ما تحریم و بحران های جهانی داشتیم اما رشد اقتصادی ما افزایش پیدا كرد.

رئیس جمهور خطاب به ملت ایران گفت: ملت ایران شایسته جایگاه های بلند چه در منطقه و چه در جهان است و ملت ما به دنبال عدالت، عزت، پیشرفت و تعالی كشور هستند و امام راحل و مقام معظم رهبری هم همین امر را خواستند و حتی ملت و تاریخ ما نیز چنین چیزی را طلب می‌كند و می‌خواهد لذا ما باید به دنبال اجرای عدالت باشیم چراكه در اجرای عدالت هیچگونه تردیدی وجود ندارد و عدالت اقتصادی و اجتماعی زمینه پیشرفت كشور است.

شاخص های روبه رشد اقتصادی

احمدی نژاد با اشاره به آمار‌ها و ارقام‌ها و با بیان اینكه می‌خواهم مقایسه كوتاهی در چند شاخص برای مردم داشته باشم، گفت: یكی از شاخص‌های اصلی اقتصادی كشور تولید ناخالص داخلی است و این آمار‌هایی كه نشان می‌دهم گزارش مركز آمار ایران و بانك مركزی از سال 60 تا به امروز است.

افزایش تولید ناخالص داخلی و كاهش بیكاری

وی با نشان دادن نمودارها به دوربین تلویزیون ادامه داد: همان طور كه مشاهده می‌كنید تولید ناخالص داخلی در دولت نهم علی رغم همه تحریم‌ها و فشارها 6.25 درصد طی 3 سال شده در حالی كه در دولت گذشته 5.61 درصد بود و در حالی كه ما تحریم و بحران های جهانی داشتیم اما رشد اقتصادی ما افزایش پیدا كرد.

رئیس جمهور یكی دیگر از شاخص‌ها را نرخ بیكاری نامید و با ارائه آمار آن به مردم گفت: از سال 83 تا امروز نرخ بیكاری در فصل حساب می‌شود كه من یك فصل از آن را به عنوان نمونه آمده‌ام كه فصل بهار است و ما در ابتدای سال 84 نرخ بیكاری‌مان بالا بوده اما از ابتدای 84 نرخ بیكاری رو به كاهش است و این امر به طور مستمر است و این كاملا روشن است.

احمدی نژاد افزود: این امر در حالی اتفاق می‌افتد كه در تمام دنیا نرخ بیكاری در حال افزایش است.

وی به یك شاخص دیگر به نام ضریب جینی اشاره كرد و اظهار داشت: ضریب جینی یعنی فاصله در آمدی بین دهك‌ها كه باید كاهش پیدا كند و شما مشاهده می‌كنید كه بدترین وضع سال 60 تا 63 و بهترین وضع كه 0.38 درصد است برای اولین بار در تاریخ اقتصاد ایران در این دولت اتفاق افتاده است و دلیل آن هم توضیح سهام عدالت و افزایش حقوق ثابت برای طبقات پایین جامعه و تحت پوشش‌های نهادهای حمایتی كه‌ حقوشان افزایش یافته و آخرین آمار این ضریب جینی برای سال 87 است كه همین دو روز گذشته توسط مركز آمار ایران منتشر شده است.

رفاه و تامین اجتماعی

رئیس جمهور با اشاره به دیگر شاخص‌ها گفت: یكی دیگر از شاخص‌ها رفاه و تامین اجتماعی است و حقوق بازنشستگان در ابتدای این دولت 139 هزار تومان بود اما در پایان این دولت به 496 هزار تومان رسید و این متوسط دریافتی بازنشستگان ما است كه 256 درصد در راستای عدالت رشد داشته است.

احمدی نژاد: ریشه تورم استقراض دولت های قبلی از بانك مركزی است

احمدی نژاد با اشاره به ریشه های تورم گفت: یكی از دلایل تورم و بهم ریختگی اقتصاد بدهی‌ دولت‌ها به بانك مركزی است كه از سال 60 تا سال 67 تمام دولت‌ها از بانك مركزی پول برداشت می‌كردند كه تا قبل از این دولت نیز ادامه داشت و بدهكار بانك مركزی بودند و 11 هزار میلیارد تومان به قیمت جاری بدهكار بودند در حالی كه ما 7 تومان سال 60 را همان 7 تومان حساب كرده‌ایم و اگر آن را به قیمت امروز حساب كنیم منحنی خود را به سمت بالا می‌كشند اما این بدهی‌ها از ابتدای این دولت كاهش پیدا كرده و تغییر یافته است.

وی افزود: در دولت 60 تا 63، 318 میلیارد تومان به قیمت همان روز از بانك مركزی برداشته شده بود و خرج كرده بودند و در سال 64 تا سال 67، 594 میلیارد تومان و در سال 68 تا 71 ، 340 میلیارد تومان و در سال 72 تا 75، 2 هزار و 653 میلیارد تومان و در سال 76 تا سال 79 ، یك هزار و 995 میلیارد تومان و در سال 80 تا 83 كه پیش از دولت نهم بود این پول‌ها در بازار به پول موجود اضافه شده است و ریشه تورم است و 5 هزار و 107 میلیارد تومان در این دولت تا به امروز وجود داشته كه ما 2 هزار و میلیارد تومان از آن را به بانك مركزی باز گردانده‌ایم و این یعنی پولی كه دولت های قبل گرفته اند و خرج كرده اند و دولت نهم باز گردانده است.

رئیس جمهور یكی دیگر از شاخص‌ها را تورم دانست و اظهار داشت: ما شاخص تورم را 4 سال به 4 سال و از سال 60 داریم كه در 4 سال اول دولت‌ها نرخ تورم علی رغم بحران جهانی و علی‌رغم این همه بدهی دولت قبلی به بانك مركزی به گونه‌ای است كه 4 سال اول دولت نهم از همه آنها كمتر است یعنی 4 سال این دولت 16.5 درصد و 4 سال اول دولت آقای خاتمی 17.03 درصد و 4 سال اول دولت آقای هاشمی 17.58 و 4 سال اول دولت آقای میرحسین موسوی 18.9 درصد است.

ما شاخص تورم را 4 سال به 4 سال و از سال 60 داریم كه در 4 سال اول دولت‌ها نرخ تورم علی رغم بحران جهانی و علی‌رغم این همه بدهی دولت قبلی به بانك مركزی به گونه‌ای است كه 4 سال اول دولت نهم از همه آنها كمتر است یعنی 4 سال این دولت 16.5 درصد و 4 سال اول دولت آقای خاتمی 17.03 درصد و 4 سال اول دولت آقای هاشمی 17.58 و 4 سال اول دولت آقای میرحسین موسوی 18.9 درصد است.

احمدی نژاد در ادامه با بیان اینكه نرخ تورم در ایران كمتر از 4 ساله اول است گفت: در حال حاضر این نرخ رو به پایین و زیر 15 درصد است و به لطف خدا آن را یك رقمی خواهیم كرد در حالی كه در تمام دنیا این نرخ در حال افزایش است و در كشورهای بدون نفت از 9.3 به 15درصد و در كشورهای نفتی خلیج فارس از 10.3 به 15.6 درصد رسیده است و معنی آن این است كه بیش از 50 درصد به عدد تورم اضافه شده است.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا نرخ تورم به سرعت در حال افزایش است اما در ایران این نرخ در حال كاهش است و این موارد یعنی دولت یك برنامه روشن، جدی و عالمانه را برای اقتصاد كشور در پیش گرفته و در حال جلو بردن كشور است.

رئیس جمهور تاكید كرد: انعكاس اداره كشور در همین اطلاعات است و این اطلاعات همان اطلاعاتی است كه افرادی آن را تعیین می‌كنند كه از سال 60 تا به امروز در حال تهیه آن هستند و با روشی آن را تعیین می‌كنند كه از سال 60 تا به امروز در حال تهیه آن هستند.

مناظره کروبی و احمدی نژاد

احمدی نژاد خطاب به افرادی كه می‌گویند اداره كشور بر روش غلطی استوار است گفت: وقتی می‌گویید اداره كشور بر روش غلطی است باید این موارد را با هم مقایسه كنید وگرنه اینكه فردی صحبتی كرده است و یا گفته است كه مردم به حرف من گوش می‌دادند یا نمی‌دانند، مطرح نیست.

وی خطاب به كروبی گفت: آقای كروبی من متاسفم و سوال این است كه آیا می‌توان با این حرفها كشور را اداره كرد و اینكه شما می‌گویید من یك نواری را دیده‌ام كه فلانی فلان حرف را می‌زد مهم نیست اما من تائید می‌كنم كه حرفی به آمریكایی‌ها زده‌ام و به نخست وزیر عراق هم گفته‌ام كه اگر آن را تكذیب كنند، اسناد آن را منتشر خواهم كرد و جالب است كه آمریكایی‌ها آن را تكذیب نكرده‌اند.

رئیس جمهور ادامه داد: آقای كروبی شما از طرف آمریكایی‌ها اینجا صحبت می‌كنید اما شما یك انقلاب انقلابی هستید و در انقلاب بوده‌اید و سخنرانی‌های شما علیه آمریكا موجود است و حرف‌های كه در مقاطع مختلف بیان كرده‌اید موجود است اما چه شده است كه امروز از آمریكایی‌ها دفاع می‌كنید و من واقعا تعجب می‌كنم.

كروبی: من آماری در دستم نیست

مهدی كروبی با بیان اینكه بزرگترین سرمایه امام (ره) صداقت بود گفت: ایرانیان این سرمایه را از زمان زرتشت تا دوره اسلام و تا زمان امام زمان(عج) با خود دارند كه می ‌گویند دو كار یعنی دروغگویی و نزول خوری را انجام ندهید.

كروبی با بیان اینكه اسلام بدترین گناه را دروغ می‌داند، ادامه داد: باید دولت اعتماد مردم را جلب كند تا این وضعی كه به وجود آمده است درست شود.

وی افزود: نكته دوم آماری است كه شما ارائه می‌دهید؛ (انگار) من از بیابان آمدم و اصلا اطلاعاتی ندارم ولی16 سال در مجلس شورای اسلامی بودم و از گروههایی هستم كه از همان اول در مجلس بودم یعنی زمانی كه شما بخش‌دار ماكو یا فرماندار خوی بودید من در مجلس نایب رئیس بودم؛ من كه از بیابانها نیامده‌ام من خودم با آمار و ارقام سر و كار دارم و تمام كسانیكه این آمار و ارقام را می‌دهند خلاف آمار و ارقام شماست.

كروبی ادامه داد: من نمی‌دانم چرا صدا و سیما این كار را نمی‌كند چرا می‌ترسد؛ طرفداران احمدی نژاد و اگر من بخواهم ریز بگویم آقای احمدی‌نژاد چون رئیس دولت است فرمایشهایی دارد كه می‌گوید. من كه چیزی دستم نیست و می‌گوید تو خبر نداری؛ به ملا گفتند وسط زمین كجاست گفت كه اینجاست اگر قبول ندارید متر كنید.

وی افزود: اینكه نمی‌شود برادر عزیز! من می‌گویم دوستان شما بیایند نه در صدا وسیما بلكه در دانشگاهها با دوستان ما بنشینند و صحبت كنند. بانك مركزی گفته است تورم 25 درصد است شما این روزها آن را رسانده‌اید به 14 درصد با یك محاسبات عجیب.

كروبی: مادر و ننه جون من هم تورم را می‌فهمند

كروبی گفت: تورم غیر از مسائل علمی، با شكم و زندگی مردم سر و كار دارد. خیالات و توهم نیست. ننه جون من كه البته هم مادرم و هم ننه جانم فوت كرده‌اند هم تورم را می‌فهمند.

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای ضرغامی یك مرتبه گفت كه گوشت كیلویی 6 هزار تومان است اما اینها می‌گویند بگویید 4 هزار تومان؛ یك گروهی باید بنشیند و روی اینها بحث كنند. ولی شما آماری می‌دهید كه اینقدر گلستان شده است ولی كارشناسان می‌گویند نرخ بیكاری رشد داشته و برخلاف آمار شما می‌گویند.

وی افزود: من الان هم انقلابی هستم با همان سوابق و در خط امام. خط انحراف و كجی كه با امام مشكل داشت شما را هدایت می‌كند. جمهوری اسلامی ایران سه كلمه مورد نظر امام بود كه برای جمهوریتش محدودیت قائل شدید شما چرا از این همه آدم كه رد صلاحیت شدند دفاع نكردید.

تورم غیر از مسائل علمی، با شكم و زندگی مردم سر و كار دارد. خیالات و توهم نیست. ننه جون من كه البته هم مادرم و هم ننه جانم فوت كرده‌اند هم تورم را می‌فهمند.

كروبی ادامه داد: شما رئیس جمهور مملكت هستید ولی هر دو مجلس كه 2 هزار نفر رد صلاحیت كردند با شما مشكل دارند؛ كار شما با آقای لاریجانی به جاهایی رسید كه آقای لاریجانی نامه شما را طنز خواند.

وی ادامه داد: شما از روز اول به موضوع فساد مالی توجه كردید كه این خیلی خوب است؛ گفتید اسم 16 نفر را در اختیار دارم. اگر من رئیس مجلس بودم می‌گفتم چون یكی از سران سه قوه هستم اسامی را به من هم بدهید ولی نگفتید اما آنقدر ادامه دادید كه فریاد رئیس قوه قضاییه درآمد و اوضاع به هم ریخت و عده‌ای رفتند و آخر هم ما نفهمیدیم.

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: رئیس جمهور اولا باید فساد مالی خود را هم بگوید یا اگر در زیرمجموعه او كسی اینطور است اطلاع دهد اما شما همینطور جنگ روانی راه می‌اندازید و این جنگ روانی وضع كشور ما را به اینجا رسانده است.

كروبی: 40 میلیارد تومان وام با دستور شما به محصولی دادند

وی ادامه داد: به دستور شما 40 میلیارد تومان وام دادند به آقای محصولی؛ ما نمی‌توانیم اسم ببریم. باید یك كمیته تحقیق درست شود تا ببینیم صحبتهای آقای احمدی نژاد درست است یا نه و اگر درست بود با رشادت تمام می‌آیم و از مردم عذرخواهی می‌كنم. شما همین تعهد را بدهید. ولی قوه قضاییه می‌گوید این آقا اینقدر هیاهو می‌كند ولی یك پرونده ارائه نداده است.

كروبی گفت: چرا دیوان محاسبات می‌گوید یك میلیارد دلار گم شده است. شما گفتید اشتباه شده اما آنها دوباره این موضوع را مطرح كردند.

چرا می‌گویند 300 میلیارد تومان در زمان شما كه شهردار تهران بودید گم شده و چند بار خواستند بررسی كنند و كمیسیون مربوطه هم دو بار تصویب كرد ولی صحن مجلس جلوی آن را گرفت؛ خب مجلسی كه دو هزار نفر آن را شورای نگهبان رد می‌كند همین می‌شود.

وی افزود: در پرونده نفت اردبیل خود قوه قضاییه می‌گوید جلوی آن را گرفتیم؛ رقمی كه وقتی حضرت عالی آنجا بودید. حالا من اگر فساد نمی‌شد اسامی را می‌گفتم و آیا اینها نباید مشخص شود؟

احمدی نژاد: اگر محصولی وام گرفته مال شما

در ادامه این مناظره، محمود احمدی نژاد تاكید كرد: آقای كروبی! اطلاعاتی كه به شما داده‌اند اطلاعات غلطی است. یكی از آنها را فقط اثبات كنید بقیه‌اش بماند.

(كروبی گفت: ببخشید من اشتباه كردم حرف زدم)

وی افزود: شما گفتید كه 40 میلیارد تومان به دستور من به آقای محصولی داده شده است؛ سند خود را به قوه قضاییه بدهید. اینها بازی تبلیغاتی است. اگر آقای محصولی در عمرش یك ریال از بانكی وام گرفته است مال آقای كروبی و تیمش چه برسد به این 40 میلیارد. اینكه شما آمار رسمی كشور را زیر سوال می‌برید یعنی گذشته خود را زیر سوال می‌برید نه احمدی نژاد را.

احمدی نژاد ادامه داد: یك كسی گفته است به عنوان كارشناس این آمار غلط است! این آمار رسمی بانك مركزی است. آمار رسمی مركز آمار ایران است و اگر اینها را قبول ندارید دوستان شما كه در گذشته مسئولیت نداشتند چطور از عملكردشان دفاع می‌كنند. این همه پول گرفتند در كشور چه كار كردند. شما با این كار گذشته خود را هم زیر سوال می‌برید. این آمار در گذشته بوده و الان هم هست. همه دولتها بر اساس بانك مركزی و مركز آمار گزارش می‌دهند. دولت آقای خاتمی بر چه اساسی گزارش می‌داد؟ آیا خودش می‌رفت متر می‌كرد یا آقای هاشمی خودش می‌رفت اندازه گیری می‌كرد.

وی افزود: اگر بنده به یك نفر در مركز آمار یا بانك مركزی گفته باشم آمار را دست كاری كنید حق با شماست. اصلا آنها نمی‌توانند این كار را بكنند؛ باید بگویم سه مرجع تولید آمار داریم؛ برنامه و بودجه، بانك مركزی و مركز آمار. اینها همواره باهم اختلافهای جزئی داشتند و می‌نشستند و اختلافها را با هم حل می‌كردند.

وی با اشاره به جزوه آمار توهین‌ها و اتهامات روزنامه متعلق به كروبی(اعتماد ملی) گفت:‌ اینها تیتر اتهاماتی است كه روزنامه شما به من زده است؛ اگر در دوران مسئولیت من چه در دولت، چه در استانداری و چه در شهرداری یك ریال كسی سند تخلف داشت و نه 300 میلیارد تومان، هزار دفعه روزنامه شما و دوستانتان پر می‌كردند؛ اینكه همین طوری مسایل را مطرح كنید كه نمی‌شود.

كسی كه كاندیدا است خانواده‌اش و ستادش اموال خود را اعلام كنند

احمدی نژاد ادامه داد: من گفته‌ام كسی كه كاندیدا است خانواده‌اش و ستادش اموال خود را اعلام كنند و بگویند از كجا آورده‌اند و این تعهد را هم بدهند كه اگر اموالی را پنهان كرد‌ه‌اند قوه قضاییه بگیرد و در اختیار مردم قرار دهد. من كسی را به فساد متهم نمی‌كنم. ولی آقای كروبی شما كه نیروی انقلاب هستید چرا از آقای شهرام جزایری پول گرفتید؟

وی افزود: اگر كسی به من پول داده سند آن را منتشر كند. شما یك 300 میلیون و یك 200 میلیون از شهرام جزایری پول گرفتید كه 300 میلیون را تایید كردید و 200 میلیون نیز در پرونده ثبت شده است كه او گفته و البته من تایید نمی‌كنم. شما یك شخصیت سیاسی هستید. چرا او این پول را به شما داد و هیچ سوال نكردید كه چرا و با چه هدفی این پول را به شما داد؛ این سوالها بازهم باقی است.

شما هنوز انتخابات را زیر سوال می برید

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما هنوز انتخابات را زیر سوال می برید و سیستمی كه خود شما چند بار با آن انتخاب شده‌اید را زیر سوال می‌برید در حالیكه مجریان انتخابات صددرصد دوستان شما و هم حزبی‌های شما بودند.

وی افزود: من می‌گویم همگی اموال خود را اعلام كنیم؛ من هم همین جا به قوه قضاییه می‌گویم اگر در بستگان من و یا اطرافیان من كسی تخلفی كرد جدی تر و محكم تر برخورد كنید و اگر من یك مورد برای وساطت كسی به قوه قضاییه زنگ زدم یا پیغام فرستادم اعلام كنند.

من می‌گویم همگی اموال خود را اعلام كنیم؛ من هم همین جا به قوه قضاییه می‌گویم اگر در بستگان من و یا اطرافیان من كسی تخلفی كرد جدی تر و محكم تر برخورد كنید و اگر من یك مورد برای وساطت كسی به قوه قضاییه زنگ زدم یا پیغام فرستادم اعلام كنند.

احمدی نژاد در ادامه با اشاره به سیستم مدیریت كشور، یكی از شاخصهای اصلی مدیریت در كشور را مصارف دولت اعلام كرد و با اشاره نموداری كه در این رابطه تهیه كرده بود گفت: اعتبارات دولت و هزینه‌های دولت دو بخش است؛ یكی مصرف یعنی هزینه و بخشی هم سرمایه گذاری كه با آن راه پل، مدرسه و غیره می‌سازند.

وی افزود: این دولت پولی را كه از مردم گرفته كمتر هزینه كرده و بیشتر به بخش سرمایه گذاری توجه داشته است؛ من در هر شهری كه می‌روم از مردم می‌پرسم كه از تعداد پروژه‌ها چند تا عملی شده است و مردم هم گزارش می‌دهند و كارهای این دولت در منظر همه مردم است و تصمیم گیریها تصمیم گیریهای دقیق و علمی است برخلاف این حرفهایی كه آقای كروبی می‌زند و خواستم بگویم كه خرافه و خیال است.

باید علمی با هم بحث كنیم

احمدی نژاد ادامه داد: من یك دانشگاهی هستم و باید بنشینیم با هم علمی بحث كنیم؛ شما به چه استنادی اعداد و ارقام را رد می‌كنید؟ باید یك گزارش دیگر بیاورید. اتفاقا گزارش نهادهای بین‌المللی هم این گزارش ها را تایید می‌كند یعنی كسانی كه اقتصاد كلان كشورها را كنترل می‌كنند رشد و ثبات اقتصادی ما را تایید می‌كند.

وی افزود: ما روی هوا حرف نمی‌زنیم. وقتی می‌گوییم تورم رو به پایین است همینطور است. همان موقع كه تورم 25 درصد بود بانك مركزی آن را اعلام كرد و الان هم كه تورم زیر 15 درصد است همان بانك مركزی اعلام می‌كند نه اینكه كس دیگری بخواهد این حرف را بزند؛ بانك مركزی روز به روز تورم را اعلام می‌كرد و ما هم نفی نكردیم چون خود مردم آن را حس می‌كنند.

وی یكی دیگر از عرصه‌های مدیریت كشور را بورس و سرمایه اعلام كرد و افزود: در دولت قبل یك حبابی در بورس پیدا شد و با یك بورس بازی كه هنوز قانون بورس تصویب نشده بود و ساختار جدید مستقر نشده بود یك حباب درست شد و با یك عددهای غیر واقعی عده زیادی ضرر كردند و عده خاصی سود بردند اما در این دولت ما آمدیم و واگذار كردیم و آمار در سال 84 تا 87 بالا رفته است و این بدون سهام عدالت است.

احمدی نژاد ادامه داد: این آن چیزی است كه در بورس مستقیما در اختیار مردم قرار گرفته است و تقریبا همه بنگاههایی كه قبلا از این دولت رفاقتی یا جور دیگر واگذار شده دارای مشكل هستند. امروز بنگاههایی كه دچار مشكل شده اند قریب به اتفاق بنگاههایی هستند كه قبل ازاین دولت با واسطه به افراد فروخته شده و همه دارای مشكل مدیریتی هستند و یك مورد از بنگاههایی كه در این دولت واگذار شده مشكل ندارد چون عالمانه واگذار شده است.

كروبی: جرات شما زیاد است

مهدی كروبی در ادامه مناظره تلویزیونی خود با محمود احمدی‌نژاد با بیان اینكه ما در همان مساله اول ماندیم،خطاب به احمدی‌نژاد گفت: من درباره این آمار و ارقامی كه شما می‌دهید ادعای كارشناسی ندارم. ولی از همه كارشناسان كه می‌پرسم اشكالات جدی دارند.

كروبی ادامه داد: جرات شما زیاد است و اسم هم می‌برید ولی من نمی‌توانم اسم افراد را ببرم. شما با شخصیتی مانند مهندس موسوی راجع به یك خانم سوال می‌كنید و می‌گویید بگویم یا نگویم؟ در حالیكه كه خانم رهنورد قبل از انقلاب شناخته شده‌تر از آقای موسوی بود چراكه دو تا كتاب و برو بیایی داشت و اهل فكر واندیشه بود و بعد از انقلاب وقتی سال 65 وقتی امام(ره) طرح شاهد را برای من تنظیم كرد تنها خانمی كه ما به این مجموعه فرهنگی دعوت كردیم خانم زهرا رهنورد بود كه هم موثر بود و هم در طرح مدارس شاهد بسیار كمك كرد.

وی افزود در شب مناظره شما و مهندس موسوی من پیش خود گفتم قضیه چیست و یك مورد منفی و یك مورد مثبت به ذهن من آمد گفتم نكند خدای نكرده موضوع در مورد خانم منفی‌ای است و از طرفی فكر كردم می‌خواهید از اقای موسوی بپرسید كه چرا راجع به مسئله زهرا بنی یعقوب سكوت كرد.

دبیر كل حزب اعتماد ملی خاطر نشان كرد: من كه نمی‌توانم اسم افراد را ببرم ولی شما در مورد آقای هاشمی صحبت كردید در حالیكه خودتان در گذشته عبارت بلندی در تعریف آقای هاشمی گفته‌اید.

آقای هاشمی در این دوره میرحسین موسوی را تایید می‌كند

كروبی گفت: من علاوه بر اینكه با آقای هاشمی دوست و رفیق هستم باهم اختلاف نیز داریم به طوریكه دوره قبل در مقابل من ایستاد و امروز هم آقای موسوی را تایید می‌كند و من را تایید نمی‌كند.

وی اظهار داشت: آقای ناطق نوری هم از دوستان قدیمی ما و از چهره‌های موجه است اما ما حتی از او هم انشعاب كردیم ولی دوستی و رفاقتمان پابرجاست و ایشان در شهردار شدن شما هم نقش زیادی داشت و من نیز حتی وقتی آقای خاتمی از شما دعوت نكرد من به ایشان گله كردم. ولی شما همینطور اسم می‌برید و من معتقدم تنها راه این است كه بیاییم واقعا فكری كنیم.

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص سیاست خارجی دولت نهم نیز گفت: شما می‌گویید سیاست خارجی ما غوغا كرده. این چه غوغایی است كه شما تبریك هم كه می‌گویید، جوابتان را هم نمی‌دهند

.

كروبی به نامه امام(ره) به گورباچف اشاره كرد و افزود: آقای جنتی نامه شما را با نامه امام(ره) مقایسه كرد. گورباچف هنوز به آن نامه امام(ره) افتخار می‌كند.

وی ادامه داد: شما می‌گویید ما به حیاط خلوت امریكا در كشورهای لاتین راه پیدا كردیم، من از شما می پرسم چه چیزی نصیب ما شده است؟ آقای چاوز هم با اوباما و هم با صدام دیدار كرده و حتی وقتی صدام را در آغوش گرفت بیش از شما او را فشار داد.

در این میان احمدی نژاد از او پرسید: اوباما صدام را بغل كرده؟

كروبی گفت: نخیر آقای چاوز و اشكالی هم البته ندارد منافع ملی او ایجاب می‌كند كه هم با شما و هم باصدام و هم با اوباما رابطه داشته باشد.

وی اضافه كرد: این چه حیاط خلوتی است كه رابطه ما با همه جا به هم خورده و مشكلات جدی مثلا با ایتالیا، كشورهای اروپایی و خیلی كشورها بوجود آمده است و از طرف دیگر شما می‌گویید تحریم ها علیه ایران اثری ندارد ولی من می‌گویم كه ما با همه اینها مشكال داریم.

اظهار نظرهای مقامات رژیم صهیونیستی

دبیركل حزب اعتماد ملی با اشاره برخی اظهار نظرهای مقامات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: رئیس سابق موساد می‌گوید: اگر صدها میلیارد دلار از سوی موساد خرج شده بود تا كسی منافع اسرائیل را تامین كند، احدی بهتر از احمدی نژاد نمی‌توانست این خدمت را انجام دهد.

كروبی افزود: وی در ادامه مصاحبه خود با تلویزیون عربی اسرائیل گفت: هیچ كس بهتر از احمدی نژاد تامین كننده منافع اسرائیل نیست و در ادامه مدعی شد وجود احمدی نژاد برای اسرائیل یك معجزه و یك هدیه گرانبها و حتی الهی است چراكه هر جمله‌ای كه او علیه اسرائیل می‌گوید كار ما را درجهان آسان می‌كند.

وی افزود: البته اینكه من صحبت اینها را می‌گویم لابد صهیونیست هم می‌شوم.

كاندیدای انتخابات دهم ریاست جمهوری افزود: پیام امام خمینی(ره) با پیام احمدی نژاد زمین تا آسمان فرق دارد امام در گذشته می‌گفتند جایی كه به شما بی احترامی می‌كنند نروید.

كروبی ادامه داد: وقتی من به ایتالیا رفتم ایتالیایی ها گفته بودند ما در حد رئیس جمهور از ایشان استقبال كردیم تا آمد. آنها كه از مهدی كروبی فرزند احمد استقبال نكردند بلكه از رئیس مجلس شورای اسلامی ایران استقبال كردند و امروز وقتی شما به برخی جاها می‌روید و این بی‌احترامی‌ها كه می‌شود برای ما تلخ است این چه بركتی دارد كه شما می‌گویید دارید جهان را مدیریت می‌كنید؟

وی خاطر نشان كرد: شما می‌گویید تا به حال صد كشور از ما خواسته‌‌اند تا الگوی مدیریت خود را در اختیار آنها قرار دهیم. اولا الگوی مدیریت ما چیست؟ ما كلاس ابتدایی هستیم اصلا اكابری هستیم خواهش می‌كنم شما این توضیحات را به ما بدهید الگویی كه شمادرست كرده‌ایدچیست كه دنیا شیفته آن شده و صد كشور هم خواهان آن هستند لطفا شما 20 تا از این كشورها را برای ما نام ببرید.

زیر عبارت خلیج عربی نشستید

وی افزود: شما به یكی از اجلاس عربی رفتید و در زیر عبارت خلیج عربی نشستید و عكس شما هم موجود است و ما حالا باید تو سر خود بزنیم و بگوییم كه اینجا خلیج فارس است؛ 500 سال قبل از میلاد مسیح هم خلیج فارس است، الان هم خلیج فارس است. آیا این سیاست خارجی ماست؟ امروز عربها انقدر پررو شده اند كه می‌گویند مثلا ما در صورتی در مسابقات ورزشی كشورهای اسلامی شركت می‌كنیم كه به جای خلیج فارس كلمه خلیج بنویسید.

آقای كروبی جواب ندادند كه چرا از شهرام جزایری پول گرفته‌اند

محمود احمدی نژاد در ادامه مناظره با بیان اینكه بالاخره آقای كروبی جواب ندادند كه چرا از شهرام جزایری پول گرفته‌اند. (كروبی بلافاصله بابیان اینكه آفرین به هوشتان می‌گویم خاطر نشان كرد: شما جواب سوالات من را ندادید و من هم مخصوصا جواب شما را ندادم.)

احمدی نژاد گفت: شما 300 میلیون گرفته‌اید و در دستگاه قضایی هم ثابت شد و حكم آن هم صادر شده و نفوذ شما هم در دستگاه قضایی هم اگر صد برابر من نباشد كمتر از من نیست. اگر كسی یك مورد از من سفارش كرده و یا من سفارش كسی را كردم اعلام كنید. شما بدترین توهین‌ها را به من كردید و حتی عكس همسر من را كه نقشی در این قضایا ندارد در روزنامه خود چاپ كردید و به آن توهین كردید؛ شما اگر یك برگ سند علیه من داشتید چاپ می‌كردید نه شما بلكه همه چاپ می‌كردند.

وی افزود: در موضوع شهرداری آقای لاری می‌خواستند پرونده سازی كنند به من گفتند برو كنار من گفتم هرچه از من دارید در روزنامه چاپ كنید و الان هم به شما می‌گویم هر چه از من یا خانواده من دارید در روزنامه‌تان چاپ كنید و پای آن مرد و مردانه بایستید. مردم باید بدانند چه كسی رئیس جمهور آنان است. من می‌گویم همه اموال، ستادها و وزرایمان را اعلام كنیم هر چه تقلبی بود قوه قضاییه آن را بگیرد.

احمدی نژاد در ادامه تاكید كرد: بالاخره شما نگفتید آن 300 میلیون چه شد.

احمدی نژاد: آقای كروبی انحراف از موازین امام از شما بعید است

وی افزود: راجع به رژیم صهیونیستی كه من ننگم می‌آید اسم اسراییل را برای آن ببرم، امام جمله زیبایی فرمود و گفت كه اینها آنقدر نجس هستند كه اگر خود را به دریا بزنند آن را نجس می‌كنند ولی آنها در زمان جنگ همین ادعای آقای كروبی را كردند برای آنكه بگویند ملت ایران با اسرائیل ارتباط دارد و از آن سلاح می‌خرد.

احمدی نژاد ادامه داد: همان موقع امام این جواب را دادند و من همان جواب امام را به شما می‌دهم. من راجع به رژیم صهیونیستی صحبت كردم ولی شما چرا ناراحت می شوید؟ من گفتم هولوكاست كجا واقع شده و چرا جواب آن را باید فلسطین بدهد.

وی افزود: شما می‌گویید به ایتالیا رفته‌اید و شما را تحویل گرفته‌اند. نوش جانتان! از نظر من دنیا فقط چند كشور اروپایی و آمریكایی نیست. آقای كروبی به موازین امام برگردید. اینقدر انحراف از موازین امام از شما بعید است. چند كشور اروپایی تحویلمان نگرفتند؟ من به 60 كشور خارجی رفتم و 60 رئیس جمهور به كشور ما آمدند و وزارت خارجه اینها را اعلامی می‌كنند.

كروبی در این هنگام گفت 5 تا از كشورهایی كه از شما الگو خواستند نام ببرید كه احمدی نژاد جواب داد: جناب آقای كروبی شما صحبتتان را كرده‌اید كروبی گفت: من عذر خواهی می‌كنم.

احمدی نژاد گفت: بنده اگر انشاءالله در این دوره هم رای بیاورم به هیچ وجه از سیاستهای خارجی شما و آقای خاتمی پیروی نخواهم كرد، چون آنها را به ضرر كشور می‌دانم و نتیجه آن هم معلوم شد كه انرژی هسته‌ای را دادند و محور شرارت هم شدند و تعهد هم دادند ولی الان همه چیز برگشته است. ضمن اینكه من آماده‌ام شما تشریف بیاورید و اینكه می‌گویید آموزش بده من به عنوان یك شاگرد برای شما توضیح می‌دهم اما یك جمله بگویم كه امروز در دیپلماسی، دیپلماسی عمومی حرف اول را می‌زند و من خواهش می‌كنم این را جنابعالی هم مطالعه كنید و به دوستانتان هم كه این حرفها را تهیه می‌كنند تذكر دهید.

وی ادامه داد: شما باید افكار عمومی دنیا را در دست بگیرید. آقای اوباما دو روز پیش چه گفت؟ اینها آثار چیست؟ آیا دل او برای ما سوخته یا اینكه دیپلماسی كشور باعث چنین چیزی شد.

كاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: چهار سال پیش آقای بوش صحبت از براندازی ایران می‌كرد ولی الان آقای اوباما می‌گوید ما بدون ایران هیچ كاری نمی‌توانیم بكنیم. آنها همراهی ایران را می‌خواهند. چطور شما پیروزی ملت و ارتقاء جایگاه ایران را انكار می‌كنید؟ شما می‌گویید ایتالیا ناراحت است خب باشد مگر ایتالیا ملاك ماست؟ و یا چند كشوراروپایی و آمریكایی؟

احمدی نژاد تاكید كرد: آقای كروبی! آنها هم همین حرف را می‌زنند. آقای بوش هم عین حرفهای شما را می‌زد و می‌گفت چرا ایران مقاومت می‌كند و چرا انرژی هسته ای می‌خواهد و چرا علیه رژیم صهیونیستی حرف می‌زند؟ شما هم همان حرفها را تكرار می كنید و می‌گویید رابطه‌مان با همه جا به هم خورده است اما من می‌پرسم رابطه ما با كجا به هم خورده است؟

وی خطاب به كروبی افزود: آیا یادتان رفته كه در دولتهای قبلی چه اتفاقاتی می‌افتاد؟ من پاسخ شما را درباره خلیج عربی نمی‌گویم بلكه به اساتید زبان عرب ارجاع می‌دهم كه می‌گویند در «دول الخلیج العربیه»، «العربیه» به دول برمی‌گردد نه به خلیج و هیچ وقت نمی‌گویند «خلیج عربیه» بلكه می‌گویند خلیج عربی.

احمدی نژاد گفت: من متاسفم شما و دوستانتان چند بار این حرف را زده‌اید. اجازه دهید اساتید زبان عربی این را تشریح كنند.

وی افزود: خود همان رئیس كشوری كه ما رفتیم بلافاصله مصاحبه كرد و گفت: كشورهای عربی اشتباه می‌گویند و حق با ایران است. ما قویترین دیپلماسی را به كار گرفتیم و از آن هم حمایت می‌كنیم.

كاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: من به خانم رهنورد احترام می‌گذارم و دو بار از آقای موسوی پرسیدیم و ایشان فكر كرد شخص دیگری را می‌گویم. بحث ما نحوه استادیار یا دانشیار شدن ایشان است چرا كه قانون برای همه یكی است و نمی‌شود بگوییم كسی انقلابی بوده پس حق بیشتری باید داشته باشد.

وی افزود: شما در سال 65 رئیس حج بودید و آنجا سخنرانی كردید و اعلام كردید كه راه نجات فلسطین بسیج عمومی و جنگ مسلحانه با اسرائیل است و جمهوری اسلامی با همه امكانات خود آماده است، در این مبارزه به صورت جدی و فعال شركت كند.

احمدی نژاد افزود: شما گفتید در این رابطه 300 هزار نفر در گردانهای قدس سازماندهی شده‌اند. شما جنگ را تنها راه مقابله با اسرائیل خواندید و گفتید برای مبارزه با اسرائیل باید برویم و مبارزه مسلحانه كنیم. حال من از شما می‌پرسم شما چه كاره نظام بودید؟ الان مواضع سیاست خارجی ما هم مورد تایید ملت است و هم مورد تایید مجلس است و هم مورد تایید رهبری؛ بقیه چه كاره‌اند.

به نظر من مواضع تغییر پیدا كرده است. من شما را دوست دارم اما چقدر فاصله؟ آمریكایی‌ها، اروپاییها و صهیونیستها ناراحت شدند و شما هم ناراحت شدید و اعتراض می‌كنید؟

وی ادامه داد: شخصی هم می آید خیلی معمولی اظهار نظر می‌كند و ما هم تشكر می‌كنیم ولی نظام نیستند چرا خودشان را جای نظام می‌گذارند؟ اگر بنا بود رژیم صهیونیستی جایزه بدهد باید به این موارد جایزه می‌داد. آقای كروبی شما از آن موضع به این موضع رسیدید كه وقتی من در مورد هولوكاست دو تا سوال منطقی مطرح می‌كنم به جای اینكه رژیم صهیونیستی را محكوم كنید من را محكوم می‌كنید؟

احمدی نژاد ادامه داد: به نظر من مواضع تغییر پیدا كرده است. من شما را دوست دارم اما چقدر فاصله؟ آمریكایی‌ها، اروپاییها و صهیونیستها ناراحت شدند و شما هم ناراحت شدید و اعتراض می‌كنید؟

نسبت صادرات و واردات

كاندیدای ریاست جمهوری دهم در ادامه یك شاخص دیگر را در اقتصاد را نسبت صادرات و واردات به درآمدها عنوان كرد و افزود: از سال 60 و 63 از دولت دوم (64 تا 67) بیش از درآمد ارزی واردات شده یعنی یا از خارج قرض گرفته‌اند یا از بانك مركزی. در دولتهای قبل هم همینطور بوده یعنی بالای 100 درصد. در این دولت نسبت واردات به صادرات نفت و گاز 83 درصد شده است و نسبت واردات به درآمدهای ارزی 63 درصد شده است؛ یعنی صادرات غیر نفتی ما رشد جهشی

مناظره کروبی و احمدی نژاد

داشته و درآمد ارزی ما ذخیره شده و امروز ذخایر ارزی بانك مركزی ما بالاترین و مطمئن ترین در طول تاریخ كشور است.كه من عدد آن را نمی‌گویم ولی مراكز اقتصادی جهانی آن را تا 120 میلیارد دلار برآورد كرده‌اند.

احمدی نژاد ادامه داد: من فكر می‌كنم با هیاهو و زدن اتهامات نمی‌شود كشور را اداره كرد. كشور را بر اساس منطق و عالمانه می‌توان اداره كرد.

احمدی نژاد گفت: برادر عزیز آقای كروبی! رئیس جمهور باید كارشناس ارشد باشد. اینكه من نمی‌دانم و كارشناسان فلان حرف را می‌زنند درست نیست اگر دو كارشناس حرف متفاوت زدند شما از كجا متوجه می‌شوید كه كدام درست است.

احمدی نژاد خاطر نشان كرد ضمنا ماجرای شهرام جزایری فراموش نشود.

كروبی: جزایری چیزی از من نخواست؛ من باید از مردم پول بگیرم

مهدی كروبی كاندیدای انتخابات دهم ریاست جمهوری در ادامه مناظره گفت: چند نكته را در اینجا عرض می‌كنم و موضوع آقای جزایری را هم می‌گویم؛ اولا سال 65 حتما لشگر قدسی وجود داشته یا نداشته، من نگفتم. من همیشه وقتی در آنجا صحبت می‌كردم بر اساس سیاست امام بوده كه صریح می‌گفت نه شرقی نه غربی و براساس مبنای حرف امام می‌گفتند می‌خواهیم راه‌پیمایی كنیم و ما می‌خواهیم جهان اسلام را مقابل این دو تا قرار دهیم.

وی افزود: ما یك داستانی با امام داریم كه اگر آنرا بگویم وقتمان گرفته می‌شود كه بگویم چقدر آن پیرمرد دقیق بوده كه در آن زمان در یك مصاحبه من نكته‌ای را نگفته بودم اما دو سه روز بعد حاج احمد آقا تلفن كرد. نكته عجیبی بود اما اگر خاطره بگویم وقتم گرفته می‌شود.

كروبی ادامه داد: بحث جنگ مسلحانه نبود و بنده همانطور كه شما فرمودید نه خبر داشتم و نه هیچ چیز دیگر؛ اگر هم بحث منافع ملی نبود یك سلسله مسائل دیگری را می‌گفتم كه مواردی بود كه خلاف دستور امام تحركاتی شده بود و امام جلویش را گرفت.

وی خاطرنشان كرد: كافی است مسلمانان بسیج شوند و ما هم در آن زمان بهترین نقش را داشتیم و خود حماس و لبنان هم قبول دارند كه حركت‌های آن موقع را در مكه كه امام خط می‌داد باعث شد كه این موقعیت تا به حال بوجود آمد؛ سال 65 متأسفانه سالی بود كه در آن هواپیمایی از ما گرفتند كه معلوم شد یك سری مواد منفجره در آن بوده و آن هواپیما را نگه داشتند و بنده هم هیچ خبر نداشتم اما با قاطعیت ایستادم تا همه آنها را گرفتم و آوردم و فقط 3 نفر از آنها آنجا ماندند كه اصلی بودند.

من یك سؤال را جواب ندادم و آقای احمدی‌نژاد هی به آن اشاره می‌كند

كروبی اظهار داشت: در مورد كارشناسان، من یك سؤال را جواب ندادم و آقای احمدی‌نژاد هی به آن اشاره می‌كند در حالی كه من 10 سؤال از شما كردم و هیچكدام را جواب نداده است، من می‌گویم قوه قضاییه درباره پرونده اردبیل توضیح دهد؛ كارشناسان خودت، دانش جعفری، خوش‌چهره، افروغ و رهبر اینها همه یاران شما بودند كه از دور شما رفتند؛ نكته سوم اینكه می‌فرمایید من به جریانی وصل هستم، اینگونه نیست و من به جریانی وصل نیستم بلكه شما الحمدالله به آقای نقدی، شریعتمداری، صفاریان (صفار هرندی) اینها همه دوستان شما هستند، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله جنتی، اشكالی هم ندارد و اتفاقاً شما به مجموعه خوبی وصل هستید و الآن قدرت دارید و آقای جنتی حتی حق استاد شاگردی را هم فراموش می‌كند و می‌گوید نوشته‌های شما باید مثل نوشته‌های امام در كتاب‌ها تدریس شود.

وی افزود: من انقلابی هم هستم و همان انقلابی ریشه‌دار و حساب‌شده هستم منتهی می‌گویم باید حساب‌شده حرف بزنیم چون اگر نسنجیده حرف بزنیم دشمن‌تراشی می‌كنیم؛ من كاری به دولت ندارم، از خودم دفاع می‌كنم، هرچند آن موقع كه در مجلس بودم و چه در محضر رهبری بودم این یك كلمه حرف را می‌زدم و می‌گفتم ما باید هسته‌ای صلح‌آمیز را بخواهیم و پافشاری هم بكنیم و دفاع هم بكنیم اما مذاكره را با آنها را قطع نكنیم، من همیشه این را گفته‌ام و الآن هم می‌گویم، حتی به من گفتند تعلیق، گفتم نه و حتی گفتم سیاست‌گذاری با هبری است و هرچه گفته‌ام در چارچوب نظام گفته‌ام و الا من نه مذاكره كننده بوده‌ام و نه در جلسات بوده‌ام و مذاكرات را وقتی می‌شنیدیم گزارش به ما می‌دادند و یا دعوت می‌كردند به جلسات شورای عالی امنیت ملی كه رئیس آن رئیس جمهور است و چه در محضر رهبری، و ما هم نظراتی می‌دادیم.

كروبی تصریح كرد: در زمینه هولوكاست نیز ما می‌گوییم بالاخره آیا هولوكاست انجام شده است یا نشده است. شما وقتی آن مسئله را می‌گویید فكر می‌كنید از وجود مقدس امام زمان یا سلمان فارسی دفاع كرده‌اید، وقتی آن را می‌گویید از هیتلر دفاع كرده‌اید؛ در اینكه كه می‌گویید فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان آواره شده‌اند و صهیونیست آمده‌اند و گرفته‌‌اند صحیح می‌گویید و ما هم از روز اول گفته‌ایم اینها باید به سرزمین خودشان برگردند و پیشنهادی كه جمهوری اسلامی داشت، رفراندوم بود، اما اینكه اینقدر بگوییم و بزرگ كنیم و رسمی بكنیم درست نیست بحث ما این است.

جزایری یك پول درسته به من داد، من هم خرج كردم

وی ادامه داد: اما در مورد قضیه آقای جزایری، ببینید آقای احمدی‌نژاد من خدمت شما عرض كنم، این یكی را چون دو سه بار شما تأكید كردید من گفتم، حتی دوستان به من گفته‌اند هر اسمی از ما برد كه از نزدیكان شما هستند وارد بحث نشوید و من هم بنا ندارم. اما این مسئله كه شما دو سه بار فرمودید، من یك روحانی هستم و اجازه‌هایی از امام دارم كه هیچ‌كس این اجازه‌ها را ندارد و حالا بعضی‌هایش را هم اینجا كتبی دارم، دوم اینكه پرونده من در زمان انقلاب یك بخشش به امور مالی برمی‌گردد یعنی اجازه داشتم. تیتروار بگوییم كمیته‌ها تقسیم شده بود و در كمیته انقلاب اسلامی جناب آقای مهدوی كنی، در جهاد جناب آقای ناطق، كمیته سپاه مرحوم لاهوتی داده شده و كمیته امداد را هم به من دادند و كمیته امداد برای اقشار آسیب‌پذیر بود و در رأس مجروحان و خانواده‌های شهدا قرار داشتند و من این كار را انجام می‌دادم و هر روز صبح پیش آیت‌الله صانعی می‌رفتم و پول می‌‌گرفتم و و قبلاً هم پول تحصن و همه اینها با من بود و یكی دوبار شیراز و خوزستان رفتم و پول بردم و وقتی امام وارد شد، 7 میلیون تومان آن زمان دست من بود و من شدم مسئول كمیته امداد.

كروبی تصریح كرد: به تدریج امام پشت سر هم به من احكام دادند و من هم شهرتی پیدا كردم كه از بیرون و مسلمانان داخل و خارج برای من پول می‌آوردند و از اموال مصادره‌ای به من می‌دادند كه بین مردم تقسیم می‌كردم و حسابش هم از دولت جدا بود، در مورد آقای جزایری هم اصلاً من عادت ندارم كه بگویم چه فردی یا افرادی پیش من آمدند، آقای جزایری را آوردند و دو مرتبه هم آقای جزایری هم پول داد و 300 میلیون تومان بوده و 200 میلیون تومان نیست و چون صداقت دارم، اگر یك میلیارد تومان هم بود می‌‌گفتم.

وی ادامه داد: به خدا آقای جزایری هیچ چیزی هم از من نخواست، الان هم باید به من پول بدهند من كه پول نفت ندارم تا خرج كنم، من كه الحمدالله پول تراكم شهرداری ندارم، بنده باید از مردم پول بگیرم تا خرج كنم و اینطور نیست كه شما فكر كنید من ورد می‌خوانم و این برایم طلا ‌می‌شود تا خرج كنم، بالاخره باید عده‌ای به من بدهند اما این كه كسی بگوید یك قران از جایی آوردی و حتی تلفن كه معمول است، اینگونه نبوده و البته به خود ایشان (احمدی‌نژاد) وقتی شهردار بود برای مسكن نمایندگان تلفن كردم اما خوشبختانه جزایری هیچ چیز از من نخواست كه بخواهم به كسی تلفن بكنم؛ چون من عادتم است، از آقای قالیباف بپرسید چند نامه برایش نوشتم چون مراجعه می‌كنند و ما هم نامه می‌نویسیم. در مورد خانواده آقای قدوسی هم به آقای احمدی‌نژاد گفته بودم كه ایشان گفته بودند اصلاً من خبر ندارم كه بعد خانواده قدوسی گفت اصلاً خود ایشان دستور دادند، آقای احمدی‌نژاد در جلسه مجمع مصلحت از شما سؤال كردم كه چرا خانه خانواده قدوسی اینجوری شده و گفتی خبر ندارم.

آقای جزایری یك پول درسته به من داد، من هم خرج كردم و هیچ كاری نكردم و مهم‌تر این است كه در لابه‌لای اوراق باید بگردم و پیدا كنم تا ببینیم رهبری چه نوشته‌ است، با اینكه آیت‌الله شاهرودی از نظر رهبری و از نظر همه ما عزیز است، رهبری در زیر آن نامه با حالت توبیخی نوشته بود كه جناب آقای شاهرودی، این چه شیوه كاری است كه یك نفر پولی به فردی بدهد و آن فرد هم پول را در كار معمول خرج كند و موجه هم هست و هیچ‌كدام هم چیزی از هم نخواسته‌اند، چرا قوه قضاییه چنین كاری كرده است و این شأن قوه قضاییه نیست كه چنین كاری بكند؛ من تا اینجا گفتم و می‌خواهم مقداری از وقتم را برای تتمه بحث نگه‌ دارم.

كروبی تصریح كرد: آقای جزایری یك پول درسته به من داد، من هم خرج كردم و هیچ كاری نكردم و مهم‌تر این است كه در لابه‌لای اوراق باید بگردم و پیدا كنم تا ببینیم رهبری چه نوشته‌ است، با اینكه آیت‌الله شاهرودی از نظر رهبری و از نظر همه ما عزیز است، رهبری در زیر آن نامه با حالت توبیخی نوشته بود كه جناب آقای شاهرودی، این چه شیوه كاری است كه یك نفر پولی به فردی بدهد و آن فرد هم پول را در كار معمول خرج كند و موجه هم هست و هیچ‌كدام هم چیزی از هم نخواسته‌اند، چرا قوه قضاییه چنین كاری كرده است و این شأن قوه قضاییه نیست كه چنین كاری بكند؛ من تا اینجا گفتم و می‌خواهم مقداری از وقتم را برای تتمه بحث نگه‌ دارم.

در این قسمت از این مناظره مجری گفت: شما 2 دقیقه وقت دارید، كروبی گفت: آقای احمدی‌نژاد چند دقیقه وقت دارد؟ كه مجری گفت ایشان 11 دقیقه وقت دارد و كروبی خواست كه احمدی‌نژاد صحبت كند و برخلاف قرعه‌كشی ابتدای مناظره، وی مناظره را به پایان برساند.

كروبی گفت: 5 یا 6 دقیقه كه پایان بحث آقای احمدی‌نژاد مانده بود بگویید كه تا من آن یكی 2 دقیقه خودم صحبت كنم و بعد ایشان مناظره را به پایان ببرد تا من در این فرصت به مطالبم نگاه كنم و ببینم چه باید بگویم.

احمدی نژاد: فسادها به همین شكل پول گرفتن از شهرام جزایری شكل می گیرد

احمدی‌نژاد در ادامه مناظره خطاب به كروبی گفت: بالاخره ما پاسخ قضیه آقای جزایری را دریافت نكردیم، اینكه چطور 300 میلیون می‌آید و شما امام و رهبری و همه را هزینه می‌كنید تا از آدمی كه در زندان است و محكوم شده و 150 میلیارد تومان... در این قسمت كروبی دوباره در میان سخنان احمدی‌نژاد شروع به سخن گفتن كرد كه احمدی‌نژاد از وی خواست اجازه دهد تا بقیه سخنانش را بگوید.

وی افزود: بالاخره فسادها همین‌گونه شكل می‌گیرد؛ 300 تومان به این آقا، 200 تومان به آن آقا، 50 تومان به آن آقا می‌دهند و هر كاری دلشان می‌خواهند در این كشور می‌كنند. من تعجب از جنابعالی است كه چطور متوجه نشدید این پول چیست؟ یعنی هر كسی هر پولی آورد، می‌گیرید؟ ولو پول حرام؟ ولو پول خلاف قانون؟ این چه توجیهی است كه امام به من پول داده، آنموقوع كه شما گرفتید، مسئول كمیته امداد نبودید، مسئول بنیاد شهید نبودید، مسئول حج هم نبودید، یك روحانی هستید و خیلی محترم مثل بقیه.

احمدی‌نژاد تصریح كرد: من 2 سؤال دیگر از جنابعالی دارم؛ می‌گویم وقتی شما در بنیاد شهید مسئول بودید، در بنیاد شهید زندان درست كرده بودید و افراد را زندانی می‌‌كردید و افراد در آنجا كتك زده می‌شدند، این را هم تشریح كنید كه آیا از امام اجازه داشتید و یا از رئیس قوه قضاییه اجازه داشتید؟ چطور شما زندان درسته كرده بودید و افرادی را در بنیاد شهید محبوس كرده بودید؟

وی ادامه داد: بنده گفته‌ام كه اموالمان را اعلام كنیم، من خواهش می‌كنم كه آقای كروبی اعلام كنند اول انقلاب خانه‌اشان در كجا و چقدر بوده و الان در كجاست و چقدر است و این از كجا آمده است؛ من اموالم را اعلام كرده‌ام و باز هم اعلام می‌كنم، بنده حقوق معلمی می‌گیرم و گرفته‌ام و تمام پرونده من از الان در دست قوه قضاییه است و اعلام هم كردم اگر در زندگی من، همسرم و فرزندانم مشكلی هست، بدون اجازه من منتشر كنند تا همه بدانند، زندگی من معلوم است كه یك خانه دارم و حساب‌های بانكی‌ام را هم اعلام كردم و فقط حقوق دولت می‌گیرم، درآمد دیگری ندارم و در دانشگاه هم برای پژوهش و كارهای دیگر پول دانشگاه می‌گیرم؛ آقای كروبی هم بفرمایند كه این خانه خود را از كجا آورده‌اند، ایشان همیشه مسئول بودند، آیا از همان پول‌هایی كه امام اجازه دادند برداشته و یا نه، امثال آقای شهرام جزایری‌ها دادند و یا اگر فعالیت اقتصادی می‌كنند بگویند، ایشان مسئول بوده و اگر فعالیت‌ اقتصادی داشته، بگوید.

كروبی در وقت پایانی خود در پایان این مناظره گفت: آقای جزایری كه به من پول داد، ما هیچ‌وقت تحقیق و تفحص نمی‌كنیم كه ببینیم این پولش از كجا است، اگر بدانیم فاسد است، نمی‌گیریم، اگر بدانیم چیزی از ما می‌خواهد دقت می‌كنیم و نمی‌گیریم؛ الان هم اگر یك آدم متدینی پولی برای ما بیاورد و چیزی از ما نخواهد، می‌گیریم.

وی افزود: نكته دوم، مسئله‌ای كه در مورد خود ایشان مطرح است و الان مدركش هم موجود است و بعد از یك هفته انتخابات برملا می‌كنیم، 700 میلیون دلار از پول دولت می‌خواسته به یك آقایی بدهد كه رهبری جلوی آن را گرفت، یكی از اختلافاتش با بانك مركزی نیز همین بوده كه حواله می‌داده و نمی‌دادند و دعواشان می‌شد و این 700 میلیون دلار را می‌خواسته به یكی از رؤسای جمهور بدهد و حالا می‌آید و می‌گوید كه چرا مردم 300 میلیون تومان از خودشان به من داده‌اند.

كروبی تصریح كرد:‌ آیا از عیادی و نزدیكان ایشان (احمدی‌نژاد) كسی در زندان نیست؟ قضایای آقای علی‌آبادی و اطرافیانشان چیست؟ شما ما را مجبور كردیم كه این حرفها را بزنیم. برخی از نزدیكان شما را با زور از زندان آزاد كردند.

مجری مناظره در این لحظه پایان وقت كروبی را به وی اعلام كرد كه كروبی نیز اظهار داشت: حالا كه وقت من تمام شده، شما بفرمایید چطور می‌گویید این مقایسه‌ها درست نیست، ما هرچه بگوییم شما حرف خودتان را می‌زنید و می‌گویید یك پا دارد، آنها می‌گویند درآمد نفت شما انصافاً در این 3.5 سال به اندازه كل درآمد دولت‌های سازندگی و توسعه سیاسی بوده، شما نفت 100 دلاری و 80 دلاری را چكار كردی و الان اینها كجاست؟ آقای احمدی‌نژاد به خدا من خرم‌آباد بودم و همه طرح‌ها مانده است.

مجری مناظره سخنان كروبی را قطع كرد و به وی گفت كه زمان شما به پایان رسیده است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: باز ما قانع نشدیم كه بالاخره مسئله آقای شهرام جزایری چطور بود و چگونه مسكن شما از یك خانه 100 متری به یك مسكن چند صد متری در بهترین نقطه تهران تبدیل شد.

كروبی بازهم سخنان احمدی‌نژاد را قطع كرد و گفت: ما اول باید ببینیم این حرفی كه می‌زنیم راست است یا نه...

مجری برنامه خطاب به كروبی گفت آقای كروبی با این شیوه زمان‌بندی ما برهم می‌خورد و اجازه بفرمایید كه آقای احمدی‌نژاد در زمان خودشان صحبت بكنند.

كسی كه از روزنامه اش خبر ندارد، چطور می‌خواهد كشور را اداره كند؟

كروبی باز هم در حال ادامه دادن سخنان خود بود كه احمدی‌نژاد در ادامه وقت خود به سخنانش ادامه داد و گفت: من از شما می‌خواهم اگر بنده خواسته‌ام 700 میلیون دلار به كسی بدهم و بانك مركزی گفته كه باید چنین كاری اجازه رهبری داشته باشد، همین فردا آن را در روزنامه خودتان بزنید، چرا می‌خواهید به هفته آینده موكول بكنید؟ این چه حرفی است؟ شما به همسر من كه هیچ نقشی نداشته است در روزنامه خود تهمت زده‌اید كه می‌گویید خبر ندارید.

كروبی در حالی كه در میان سخنان احمدی‌نژاد مدام در حال صحبت كردند بود گفت: والله من خبر ندارم احمدی‌نژاد گفت: بسیار خوب، كسی كه می‌خواهد رئیس جمهور شود از روزنامه‌ای كه صاحب امتیازش است خبر ندارد، آنوقت چطور می‌خواهد كشور را اداره كند؟ آقای كروبی من از شما عذر می‌خواهم و به شما احترام می‌گذارم و به لباس شما و به ریش سفید شما و به سوابق شما احترام می‌گذارم، شما خبر ندارید كه عكس همسر من را در روزنامه‌ شما انداختند و به همسر من توهین كردند؟ شما بروید.

كروبی برای چندمین بار باز هم به میان حرف احمدی‌نژاد پرید و گفت: تو انتظار داری عكس زن یك مرد شریف و نجیب را در مقابلش بگیری و به همه نشان بدهی و آنوقت كسی به تو چیزی نگوید؟

مجری مناظره به كروبی گفت: اجازه بدهید آقای احمدی‌نژاد در وقت پایانی خود سخنان خود را مطرح كنند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: آقای كروبی اگر شما باز بخواهید صحبت كنید، بگویید و اگر می‌خواهم از وقت من هم شما استفاده كنید.

در حالی كه كروبی همچنان در حال صحبت كردن بود و می‌گفت من از این موضوع خبر ندارم، مجری خطاب به وی گفت: شما می‌توانید بعد از انتخابات هم با هم صبحت كنید.

احمدی‌نژاد تصریح كرد: شما برای بررسی آن مورد می‌توانید به دو سه هفته پیش روزنامه خود مراجعه كنید و بخوانید و گزارش بگیرید.

باز هم كروبی شروع به سخن گفتن كرد و اظهار داشت: خواهش می‌كنم بگویید ماجرا چه بوده، من بی‌اطلاع هستم، شما توضیح بدهید.

احمدی‌نژاد پاسخ داد: من می‌خواهم از وقت خودم، خودم استفاده كنم. ایشان بحث منزل و شهرام جزایری و زندان را توضیح ندادند و اعلام نكردند آیا الان حاضر هستند اموال اطرافیان خود را اعلام كنند تا همه در جریان باشند؟ رئیس ستادشان، دوستانشان و همه كسانی كه در ستادشان كار می‌كنند و اینكه 20 میلیارد تومان فقط می‌خواستند بدهند به مخابرات در انتخابات، فقط برای اس‌ام‌اس.

احمدی نژاد: 20میلیارد تومان هزینه اس.ام.اس را از كجا آورده اید؟

احمدی نژاد افزود: ستاد ایشان به مخابرات رفته و گفته 20 میلیارد تومان برای ارسال اس‌ام‌اس می‌خواهیم بدهیم و مخابرات گفته كه ما اس‌ام‌اس عمومی نداریم؛ براساس برآوردها بیش از 100 میلیارد تومان هزینه تبلیغات جناب آقای كروبی است و بگویند كه اینها را از كجا و چگونه آورده است كه اینها را برای مردم توضیح بدهد و الان وقت‌شان تمام شده است.

احمدی نژاد افزود: ستاد ایشان به مخابرات رفته و گفته 20 میلیارد تومان برای ارسال اس‌ام‌اس می‌خواهیم بدهیم و مخابرات گفته كه ما اس‌ام‌اس عمومی نداریم؛

احمدی‌نژاد خطاب به مجری مناظره گفت: هفت هشت دقیقه از وقت من باقی مانده و می‌خواهم چند نكته بگویم؛ این دولت در خدمت مردم با كار كارشناسی است، بنده بیش از 1000 ساعت خودم با كارشناسان اقتصادی و استاتید اقتصادی جلسه‌ گذاشته‌ام، ممكن است 2 یا 3 یا 10 یا 20 نفر مخالف نظر ما باشند و بنده هیچ‌وقت آن را رد نمی‌كنم اما من جلسات 10 نفره، 20 نفره، 50 نفره و جلسات مختلف حتی جلسات 5 ساعته داشته‌ام و حضرت آقای كروبی، معتقدم رئیس جمهور باید خودش كارشناس ارشد باشد.

در حالی كه باز هم كروبی در میان سخنان احمدی‌نژاد شروع به سخن گفتن كرده بود، رئیس جمهور به سخنان خود ادامه داد و افزود: اینكه هرچه می‌پرسی می‌گویند كارشناسان نظر بدهند، پس كارشناسان بیایند و رئیس جمهور شود نه اینكه فرد دیگری رئیس جمهور شود و كارشناسان اداره كنند.

وی تصریح كرد: نظرات شخصی در كارشناسی اثر دارد و كارشناسی وحی منزل و مطلق نیست و این طور نباید باشد كه عده‌ای واژه‌ كارشناسی را وسط انداختند و مدام با آن بازی می‌كنند.

دانشجویان ستاره‌دار

احمدی‌نژاد گفت:‌ شما امشب در فیلم خودتان دوباره به دانشجویان ستاره‌دار اشاره كردید، من آمار آن را دارم، این در دوران آقای معین كه متأسفانه یك اطلاعیه‌ هم داده، آمارش مشخص است كه از سال 78 چند نفر ستاره‌دار بودند و سال 82 بیشترین آن بوده كه 2500 نفر و سال 84 كه آخرین سال تا قبل از این دولت بوده 224 نفر بود و سال 85 در این دولت لغو شد و تمام؛ بعد شما 4 تا آدم می‌آورید و می‌گویند ما ستاره‌دار هستیم؛ ستاره را وقتی لیست قبولی‌ها را منتشر می‌كنند، كنارش می‌نویسند، ستاره را كه روی پیشانی كسی نمی‌زنند.

وی افزود: شما بحث گشت ارشاد را مطرح كردید كه من دیشب توضیح دادم، اهل سنت و اقوام را مطرح كردید كه من توضیح دادم و رفتار دولت معلوم است.

احمدی‌نژاد تصریح كرد:‌ من می‌خواهم دو سه جمله راجع‌به آینده صحبت كنم، خطاب به ملت عزیزمان، بالاخره شما مردم این دولت را برگزیدید، این دولت هم با تمام توان در خدمت شما بوده و من اعلام كردم و الان هم اعلام می‌كنم كه آقای كروبی و دوستانشان هر مورد تخلف مالی از این دولت، از بنده، وزرای من، فرزندان من و همسر من دارند، در روزنامه‌ها منتشر كنند، به شرط اینكه پای آن هم بایستند و كلی حرف نزنند.

وی ادامه داد: ما به سمت آینده حركت می‌كنم و به فضل الهی در آینده تورم كاهش پیدا خواهد كرد و به یك رقمی خواهد رسید، این را تمام تحلیل‌های اقتصادی می‌گوید. در حالی كه ما رشد اقتصادی خود و سازندگی خود را حفظ كرده‌ایم؛ ما در موضوع اشتغال در آینده سه برنامه اساسی داریم، بنگاه‌های كوچك، بنگاه‌های بزرگ و زمینه‌‌سازی‌های سرمایه‌گذاری و 7 طرح بزرگ اصلاح ساختار اقتصادی تهیه كرده‌ایم كه بخشی از آن در مجلس است و بخش دیگری آن نیز می‌آید، همه زیرساختهای لازم برای اجرای اصل 44 را ما فراهم كردیم و 14 نهاد در این مدت كوتاه تشكیل و 42 آیین‌نامه نوشته شد و در این دولت نشان داده شد كه ملت می‌تواند.

ظرفیت‌های ملت تازه در حال شكوفایی است

احمدی‌نژاد گفت: ظرفیت‌های این ملت در علم، فن‌آوری، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و زمینه‌های گوناگون تازه در حال شكوفایی است و دولت به فضل الهی موانع را برمی‌دارد و از مردم پشتیبانی می‌كند؛ برای مسكن طرح‌های ما امسال به شكوفایی می‌رسد، در مسكن مهر نیز قرار است قیمت زمین را از مسكن برداریم و تحویل دهیم و وام بانكی نیز تصویب شده و در بانك مسكن به خود مردم واگذار می‌شود تا بسازند و قیمت پایین بیاید، یك امتیاز ویژه برای مسكن و ازدواج جوانان نیز داریم و اینها را به فضل الهی دنبال خواهیم كرد.

وی افزود: 4 سال دوستان هرچه خواستند گفتند و ما تحمل كردیم، حوصله كردیم و پاسخ ندادیم. در همین روزنامه‌های آقای كروبی صدها توهین و تهمت زده شده اما ما مطلقاً پاسخ ندادیم و كار كردیم، بعضی‌ها می‌گویند چرا پاسخ ندادید؛ در شرایطی كه كشور در محاصره نظامی دشمن بود و در حال تحریم و فشار سیاسی بود و اگر ما می‌خواستیم وارد این بگومگوها بشویم چه اتفاقی می‌افتاد و چگونه می‌خواست این حجم سازندگی اتفاق بیفتد و این شاخص‌های خوبی را در اقتصاد نسبت به گذشته به دست بیاوریم؛ ما نمی‌گوییم الان مشكل نداریم ولی ما معتقدیم كه در حال كم كردن مشكلات هستیم و اگر می‌خواستیم وارد بگومگوها بشویم نه می‌توانستیم به فنآوری هسته‌ای دست بیابیم ونه سیاست خارجی به اوج عزت می‌رسیدیم.

احمدی‌نژاد تصریح كرد:‌ مسیر ما همان مسیر است و در خدمت و در كنار مردم شعار ما سلامت است پاكترین و خادم‌ترین دولت این دولت است و در كنار مردم است و یك مورد اگر تخلف بدست می‌آوردند، گوش فلك را كر می‌كردند اما دیدید كه راه روشن را در كنار ملت عالمانه و صادقانه ادامه خواهیم داد تا به فضل الهی ایران باید جزو بهترین كشورهای جهان باشد و می‌تواند در مدیریت‌های جهان نقش اساسی و تعیین‌كننده داشته باشد و باید عزیزترین و پیشرفته‌ترین كشور جهان باشد و این چشم‌انداز ما است و ما باور داریم كه ملت ایران می‌تواند.

وی خاطرنشان كرد:‌ ما از نگاه دشمن به ملت خود نگاه نمی‌كنیم بلكه می‌گوییم ملت ما توانمند است و باید در بالاترین جای جهان قرار گیرد.

مجری مناظره با مشاهده پایان یافتن سخنان احمدی‌نژاد به وی گفت شما یك دقیقه دیگر هم وقت دارید.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: در این وقت باقیمانده می‌خواهم از ملت عزیز و فداكار ایران تشكر كنم به خاطر همه همراهی‌ها و بزرگواری‌هایشان، دیروز در اصفهان و چند روز پیش در مشهد و در استانهای مختلف.

سفرهای استانی را در خدمت مردم ادامه خواهیم داد

وی افزود: ما انشاالله سفرهای استانی را در خدمت مردم ادامه خواهیم داد و نظارت‌ها ادامه خواهد یافت.

احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد:‌ فرمودند برخی افراد حامی ما هستند، بله اكثریت ملت بزرگواری كردند و در این 4 سال حمایت كردند، اما من هیچ حزب و گروهی ندارم و ریالی هم در انتخابات نه خرج كردم و نه دارم كه خرج بكنم و از ملت عزیز می‌خواهم كه اجازه بدهند این خادماشان 4 سال دیگر در خدمت آنها باشد.

منبع:فارس

تنظیم برای تبیان:سید ابراهیمی