تبیان، دستیار زندگی
شیخ راغب حرب، روحانی مبارز لبنانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنی بود اما طرفدار انقلاب

شیخ راغب حرب، روحانی مبارز لبنانی و امام جمعه اهل تسنن و حاکم شرع دادگاه‏های شهر صور  لبنان بود.

شیخ راغب حرب

او انقلاب اسلامی را الگویی مناسب برای همه مسلمین دانسته و از مسلمانان دعوت نمود که از آن استقبال کنند. وی در یکی از خطبه‏ های خود گفت: «تنها راه‏ حل مشکلات مسلمانان در اتحاد آنان در پرتو رهنمودهای امام خمینی ‏قدس سره نهفته و به نظر من راه، راهی است که جمهوری اسلامی ایران آن را مطرح کرده است».

شهید شیخ راغب حرب امام جمعه شهرک جبشیت (واقع در جنوب لبنان) در پاسخ به سؤالی پیرامون اثرات انقلاب اسلامی بر منطقه و جهان گفته است: «ما زمانی در حال ترس و اضطراب از حمله و تعرض دشمنان بسر می ‏بردیم ولی اکنون در پرتو انقلاب اسلامی ایران، این دشمن است که از ما و اسلام به وحشت افتاده است. از اثرات انقلاب اسلامی همین بس که روحیه مقاومت و مقابله با استکبار و دشمنان را در ما بیدار و تقویت کرده است». شیخ راغب حرب که یکی از پیروان پرمایه و راستین امام خمینی (ره) بود و به ایران نیز مسافرت کرد و سخنرانی‏ های زیادی برای افشای جنایات عوامل رژیم صهیونیستی و مزدوران آنها و همچنین برای آگاهی مردم مسلمان لبنان جهت کسب حقوق از دست‏رفته ‏شان ایراد نمود و از این جهت اشغالگران قدس او را دستگیر کردند، به دنبال دستگیری ایشان، مردم جنوب لبنان دست به تظاهرات زدند و شیخ علی سویدان (از روحانیون پرنفوذ و شیعه) در پایان یکی از راهپیمایی ‏های اعتراض‏ آمیز گفت: «هدف از این مبارزه، برافراشتن کلمه «اللّه» و مبارزه با ظالمین و مستبدان است و از آنجا که راه ما همان راه امام حسین‏ علیه السلام و رهبرمان امام خمینی است، هرچند متجاوزان زیاد باشند به مسیر خود ادامه می ‏دهیم».

ما زمانی در حال ترس و اضطراب از حمله و تعرض دشمنان بسر می ‏بردیم ولی اکنون در پرتو انقلاب اسلامی ایران، این دشمن است که از ما و اسلام به وحشت افتاده است. از اثرات انقلاب اسلامی همین بس که روحیه مقاومت و مقابله با استکبار و دشمنان را در ما بیدار و تقویت کرده است

علمای جبل عامل نیز در همین ارتباط در پیامی که به محضر امام خمینی مخابره نمودند، با ایشان عهد بستند که راه خود را بر اساس تعالیم اسلام و رهبری حکیمانه جمهوری اسلامی ایران تا پیروزی اسلام دنبال کنند. بر اساس همین پیام‏ها و تظاهرات بود که رژیم صهیونیستی ناچار شد، شیخ راغب حرب را آزاد کند.

شیخ راغب حرب

شهید شیخ راغب حرب اهداف مبارزه خود را این‏گونه بیان داشته بود: «تا به امروز در مقابل صهیونیست‏ها که با اشغال اراضی ما و مناطقمان در تلاش نابود کردن ما هستند، با چنگ و دندان مقاومت کرده‏ ایم و تا ریشه ‏کن کردن آنان هم، از پیر و جوان و کودک گرفته تا زنان، به مقاومت خود ادامه خواهیم داد. تنها هدف ما مسلمانان لبنانی و فلسطینی، رهایی کامل بیت ‏المقدس از چنگال صهیونیست‏هاست».

صهیونیست‏ها که از برنامه ‏های این روحانی مقاوم دچار هراس و آشفتگی شده بودند، برای اینکه شیخ راغب حرب را تطمیع به همکاری با خود و یا تهدید نمایند، خواستار انجام ملاقاتی با وی می ‏شوند، اما او آنان را نمی ‏پذیرد. مزدوران رژیم اشغالگر قدس وقتی مشاهده کردند که شیخ راغب حرب از یک سو اهل سازش و سکوت نمی ‏باشد و از سوی دیگر می ‏کوشد تا شیوه ‏های مبارزاتی امام خمینی را در لبنان به اجرا بگذارد او را در کنار منزلش در سال 1362به شهادت رسانیدند تا به خیال خام خود از نفوذ تفکر بنیان‏گذار جمهوری اسلامی ایران در بین شیعیان جنوب لبنان جلوگیری کنند. اما مردم لبنان ثابت کردند که سازش‏ کنندگان با رژیم اشغالگر قدس، خائن به اسلام و مسلمین هستند و برای رهایی از قید ستمگران، مردم ایران را سرمشق خود قرار می‏ دهند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خواهران

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور