تبیان، دستیار زندگی
جلالی در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:آمریکا و اسراییل با پیام روز قدس مخالفند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز قدس، روز اسلام است


جلالی در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

آمریکا و اسراییل با پیام روز قدس مخالفند

روز قدس امسال پر شکوه تر از همیشه برگزار می شود


16 مرداد 1358، پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای رژیم صهیونیستی حضرت امام خمینی(ره) از مسلمانان جهان خواست تا با انتخاب آخرین جمعهء ماه رمضان به نام «روز قدس»، در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.

روز قدس

پس از نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از سوی رهبر انقلاب همه ساله خیل عظیمی از روزه داران در این روز پیش از اقامه نماز جمعه در حمایت از مردم فلسطین راهپیمایی می‌کنند.

گفتنی است این راهپیمایی علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای اسلامی نظیر ترکیه، اندونزی، بحرین، لبنان و پاکستان و حتی برخی از کشورهای غیر اسلامی نظیر ایالات متحده آمریکا و انگلستان نیز، با حضور گروهی از مسلمانان و غیرمسلمانان برگزار می‌شود.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که از آغاز تحرکات مربوط به انقلاب اسلامی ایران همواره از حامیان ملت مظلوم فلسطین بود، در مورد روز قدس گفته است: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن را برافراشته کند. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم می‌دانم، و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم.»

امام خمینی(ره) همچنین در شرح جهانی بودن این روز گفته اند: «روز قدس، جهانی است، و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند، در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند... روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود باید ملتهای مستضعف در مقابل مستکبرین اعلان وجود بکنند، باید همانطور که ایران قیام کرد، و دماغ مستکبرین را به خاک مالید، و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند، و این جرثومه‌های فساد را به زباله‌دانها بریزند.»

امام خمینی فرمودند :«روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن را برافراشته کند. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم می‌دانم، و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم.»

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر تدابیر شدید امنیتی در آمریکا و رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از بزرگداشت این روز شنیده شده است. چرا که بدون شک راهپیمایی روز قدس امسال به دلیل وقایع اخیر منطقه، خیزش های اسلامی و پیروزی مکرر مردم در این انقلاب ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همین امر نگرانی هایی را در بین سران و حکام این کشورها و دولت ها برانگیخته است.

در همین رابطه کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز قدس امسال را با توجه به انقلاب های مردمی در منطقه دارای ویژگی متمایزی می داند و معتقد است که اسراییل در ضعیف ترین دوران طول عمر خود به سر می برد.

او در ادامه با اشاره به تمهیدات کشورهای غربی برای جلوگیری از برگزاری راهپیمایی روز قدس نیز تاکید می کند که این گونه حرکت ها مانع حضور گسترده مردم در این راهپیمایی نخواهد شد.

کاظم جلالی

مشروح گفت و گوی تبیان با کاظم جلالی را در زیر می خوانید:

-با توجه به تحولات اخیر در منطقه اهمیت برگزاری راهپیمایی روز قدس امسال را چطور ارزیابی می کنید و فکر می کنید این خیزش های اسلامی چه تاثیری در بزرگداشت روز قدس امسال خواهد داشت؟

روز قدس امسال به ویژه با توجه به اینکه انقلاب هایی از سوی مردم منطقه شکل گرفته ویژگی های متمایزی دارد. راهپیمایی روز قدس امسال همچنین از این جهت حائز اهمیت است که اسراییل در ضعیف ترین دوران طول عمر خود به سر می برد و سردمداران رژیم صهیونیستی دچار چالش های بزرگی هستند. در واقع به نظر می رسد رژیم صهیونیستی از درون دچار مشکلات زیادی شده و نوعی گسست از درون در آن مشاهده می شود.

مصر که در سال های گذشته دولت آن حامی رژیم صهیونیستی بوده است بحمدلله امروز جبهه اش کاملا در مقابل رژیم صهیونیستی است و سایر کشورها مثل لیبی، تونس و یمن هم چنین وضعیتی دارند. لذا امسال اهمیت روز قدس بیش از همیشه است.

ما فکر می کنیم امسال روز قدس در دنیا پر شکوه برگزار می شود و بالطبع در ایران هم مردم انشاءالله هم خود را برای برگزاری هرچه با شکوه تر این روز به کار خواهند بست.

-ارزیابی شما از تمهیدات آمریکا و اسراییل برای ایجاد مانع در مقابل راهپیمایان روز قدس چیست و علت این  اقدامات را چه می دانید؟

این گونه حرکت ها مطمئنا جواب نخواهد داد و مانع حضور گسترده مردم در این راهپیمایی نخواهد شد. البته آمریکایی هاییها و اسراییلی ها دچار نوعی سرگیجه سیاسی در منطقه شده اند و نمی توانند وضع به وجود آمده را تحلیل یا تحمل کنند.

-به نظر شما پیام اصلی راهپیمایی روز قدس چیست؟

پیام اصلی روز قدس مبارزه با رژیم صهیونیستی و آزادی قدس شریف است. طبیعی است که آمریکا و اسراییل با این پیام مخالفند. همانطور که در طول 70-60 سالی که از عمر رژیم صهیونیستی می گذرد همواره مخالفت خود را با این مضامین اعلام کرده اند.

با همه اینها من فکر می کنم امسال روز قدس هم در منطقه و هم در سایر کشورها خیلی پرشکوه برگزار خواهد شد چرا که امسال ملت های مسلمان از انقلاب های بزرگی که در منطقه انجام شده روحیه گرفته اند.

-پیش بینی شما از برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایران چیست؟

مردم ایران همواره نشان داده اند که پای کار هستند و در راهپیمایی ها نیز هر سال پر شکوه تر از سال گذشته شرکت می کنند. بی تردید امسال هم راهپیمایی روز قدس در داخل ایران از عظمت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان