تبیان، دستیار زندگی
رشد اقتصادی لیبی طی ده سال اخیر فرصت‌های شغلی زیادی را برای لیبیایی ها و همچنین کشورهای منطقه به وجود آورده است. لذا در این مدت نه تنها لیبی بلکه کشورهای همسایه و حتی کشورهای منطقه نیز خسارت دیده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا تحولات لیبی مهم است؟


رشد اقتصادی لیبی طی ده سال اخیر فرصت‌های شغلی زیادی را برای لیبیایی ها و همچنین  کشورهای منطقه به وجود آورده است. لذا در این مدت نه تنها لیبی بلکه کشورهای همسایه و حتی کشورهای منطقه نیز خسارت دیده‌اند.
لیبی

میزان ذخایر نفت کشور لیبی و همچنین مرغوبیت آن چشم سرمایه گذاران را به این کشور خیره کرده است. از سویی رشد اقتصادی لیبی طی ده سال اخیر فرصت‌های شغلی زیادی را برای لیبیایی ها و همچنین  کشورهای منطقه به وجود آورده است. دو میلیون کارگری که با آغاز ناآرامی‌ها در این کشور، لیبی را ترک کرده‌اند، شاهدی بر این ادعاست. مصر از جمله کشورهایی است که در حدود 1 میلیون کارگر در لیبی دارد و از این رو خروج کارگران، مصر را نیز به نوعی دچار آسیب کرده است. تونس نیز میزان صادرات خود به این کشور را از آغاز ناآرامی‌ها کاهش داده است.  لذا در این مدت نه تنها لیبی بلکه کشورهای همسایه نیز خسارت دیده‌اند.

از این رو با پایان یافتن درگیری‌ها در این کشور، کارگران خارجی به لیبی باز می‌گردند و فرصت‌های شغلی و اقتصادی زیادی در انتظار این کشور خواهد بود. گفتنی است لیبی از مهم‌ترین کشورهایی است که تعداد بیشماری از شرکت‌های چندملیتی را در خود جای داده است. ترک‌ها در بخش مسکن، مصری‌ها در بخش ساختمان سازی، هندی‌ها در بیمارستان‌ها و ایتالیایی‌ها در بخش صنعت نفت در این کشور حضور فعال دارند.

مبارزان و مخالفان قذافی قول داده‌اند که بسیاری از معاهدات و توافق نامه‌های منعقده میان لیبی و کشورهای خارجی همچنان بر قوت خود باقی خواهد ماند و به خصوص در مورد ایتالیا نیز اطمینان‌هایی به مقامات این کشور داده‌اند.

اقتصاد لیبی بر پایه نفت مرغوب این کشور استوار است و تا پیش از این لیبی سومین صادرکننده هیدروکربن در آفریقا بوده است. جالب است بدانیم که لیبی از نادر کشورهای آفریقاست که از بحران اقتصادی جهانی آسیبی ندیده است. به رغم ثروت عظیم لیبی، مردم در این کشور در فقر زندگی می‌کنند. درآمدهای نفتی تنها منبع سرمایه گذاری‌های عمومی است و از سویی تحریم جامعه بین‌المللی علیه این کشور به مدت 10 سال ، ضربات قابل توجهی به اقتصاد وارد کرده است.

لیبی دوازدهمین صادرکننده نفت در جهان است و روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت به اتحادیه اروپا صادر می‌کند

از سال 2003 که جامعه بین‌الملل تحریم‌های خود را از روی لیبی برداشت، این کشور توانست نفسی تازه کند و با فعال شدن بخش‌های خصوصی، لیبی به رشد قابل توجهی دست یافت. از آن زمان تولید خالص داخلی این کشور افزایش یافته و به پیشرفت‌هایی در حوزه حمل و نقل، تجارت و ساخت و ساز دست یافت. هر چند که بسیاری از کارشناسان دلیل واقعی این پیشرفت‌های را فروش بالای نفت می‌دانند.

علاوه بر این‌ها لیبی دارای ذخایر ارزی قابل توجهی نیز هست. در حدود 136 میلیارد دلار آمریکا در نزد بانک مرکزی لیبی است و تولید خالص داخلی این کشور به ازای هر نفر 10 هزار دلار است.از سویی لیبی دارای 1500 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی است که رتبه‌ی چهارم تولیدکننده‌ی گاز در قاره آفریقا را دارد. لیبی دوازدهمین صادرکننده نفت در جهان است و روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت به اتحادیه اروپا صادر می‌کند

بخش اقتصاد تبیان


منبع :خبرآنلاین