تبیان، دستیار زندگی
به نظر می رسد که رکود اقتصادی موجود معنای قدرت های اقتصادی را تغییر داده است؛ چنانکه کشور کوچکی در حوزه خلیخ همیشه فارس به کمک قدرت های بزرگ اقتصادی جهان مش شتابد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطر خریدار بانک اروپایی


به نظر می رسد که رکود اقتصادی موجود معنای قدرت های اقتصادی را تغییر داده است؛ چنانکه کشور کوچکی در حوزه خلیخ همیشه فارس به کمک قدرت های بزرگ اقتصادی جهان می شتابد

بانک دکسیا

رایزنی ها در فرانسه و بلژیک برای نجات بانک دکسیا از ورشکستگی ادامه دارد و این درحالی است برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که قطر در نظر دارد سهام این بانک را خریداری کند.

به گزارش شبکه خبری فرانس بیست و چهار، رایزنی ها روز جمعه این هفته نیز درباره یافتن راههای تضمین آینده دو فعالیت بانک دکسیا ادامه یافت: بخشی از رایزنی ها درباره تامین نیازهای مالی استان ها در فرانسه و بخشی دیگر درباره بانک خرده فروشی بلژیک بود. این در حالی است بانک دکسیا روز جمعه این هفته اعلام کرد نشست شورای اداری اش روز شنبه که قرار بود برگزار شود برگزار نخواهد شد و این نشست به روز یکشنبه موکول شده است.

برخی منابع آگاه در اتحادیه های صنفی می گویند دولت بلژیک می خواهد فعالیت های بخش بلژیکی بانک دکسیا را خود بر عهده گیرد. بدین ترتیب گمانه زنی ها درباره منحل شدن این بانک از همین حالا به گوش می رسد و حتی برخی خبرها حاکی از آن است که خریدارانی نیزبرای این بانک پیدا شده است . یکی از این خریداران قطر است که بر اساس اعلام رسانه های ارتباط جمعی بلژیک ،قیمت خرید سهام این بانک حدود نهصد میلیون یورو ارزیابی شده است . در بلژیک اما دولت ترجیح می دهد بخش مربوط به این کشور را یعنی شعبه " دکسیا بانک بلژیک " را ملی کند. این در حالی است که از اوایل این هفته تاکنون مقامات و مسئولان اقتصادی پاریس و بروکسل به طور مکرر اعلام کرده اند منحل شدن بانک دکسیا اصلا مطرح نیست.

فرانسه و بلژیک اعلام کرده اند نباید شرایط حاکم بر بانک دکسیا را با دیگر بانک های اروپایی مقایسه کرد. آنها تاکید کرده اند دولت های دو کشور هر آنچه لازم بدانند برای جلوگیری از ورشکستگی بانک دکسیا انجام خواهند داد. روز شنبه در نشست شورای اداری این بانک ،راهبرد کلی تجزیه این بانک باید به طور رسمی کنار گذاشته شد. بر اساس این راهبرد قرار بود همه بخش بزرگ کاری شعبه های بزرگ این بانک فروخته شود.

فرانسه و بلژیک اعلام کرده اند نباید شرایط حاکم بر بانک دکسیا را با دیگر بانک های اروپایی مقایسه کرد.آنها تاکید کرده اند دولت های دو کشور هر آنچه لازم بدانند برای جلوگیری از ورشکستی بانک دکسیا انجام خواهند داد

هدف از این کار آن بود که این بانک از حدود صد و بیست میلیارد یورو بدهی های مشکوک الوصولش خلاص شود.

همچنین بر اساس این راهبرد ، قرار بود این بدهی های مشکوک الوصول که شامل بدهی های یونان ، ایتالیا، وام های رهنی موسوم به سوبپرایم و غیره بود در بانکی به نام "بانک بد " قرار گیرد و دولت های فرانسه و بلژیک تضمین سرمایه آن را برعهده گیرند. با انجام این کارها، بانک جدیدی که صرفا به شهرداری ها اختصاص داشت تشکیل می شد که شصت و پنج درصد سرمایه آن را پست بانک و سی و پنج درصد بقیه سرمایه آن را صندوق سپرده گذاری های فرانسه تامین می کردند.اما مذاکرات در این باره آنقدر دشوار بود که به نتیجه نرسید.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : خبرآنلاین