تبیان، دستیار زندگی
چین به دلیل صادرات بسیار زیاد و مازاد تجاری شدید هرماهه با مشکل مازاد ذخایر ارزی مواجه و نیازمند سرمایه گذاری خارجی است؛ در چنین شرایطی چه سرمایه گذاری بهتر از خرید اروراق اروپاییانی که برای این امر لحظه شماری می کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چین به نجات اقتصاد اروپا می‌شتابد


چین به دلیل صادرات بسیار زیاد و مازاد تجاری شدید هرماهه با مشکل مازاد ذخایر ارزی مواجه و نیازمند سرمایه گذاری خارجی است؛ در چنین شرایطی چه سرمایه گذاری بهتر از خرید اروراق اروپاییانی که برای این امر لحظه شماری می کنند

در حالی که اروپایی ها همچنان به تلاش خود برای پیشگیری از اعلام ورشکستگی یونان و یا خروج آن از اتحادیه تلاش می کنند احتمال ورشکستگی بانکهای اروپایی وامدهنده به یونان روز به روز بیشتر می شود.

چین و اروپا

اروپایی ها که به شدت از انتخاب یکی از دوگزینه فوق حذر دارند صندوق نجات اروپایی را ابداع کردند( در نشست رهبران اروپا همچنین اعلام شد که قرار است صندوقی با مشارکت کشورهای نوظهور و در رأس آن چین و روسیه با مشارکت صندوق بین المللی پول برای تأمین نقدینگی مورد نیاز تشکیل شود) که با تصویب کمک به این صندوق در پارلمان اکثر کشور های عضو اتحادیه از آن به عنوان ابزاری برای جلوگیری از سقوط کشور هایی چون یونان استفاده ببرند اما مساله اینجاست که اکنون تمام اروپا درگیر بحران بدهی است و با تغییر نام و ابداع صندوق نمی توان آن را پر کرد.

اروپایی ها نیز این را به خوبی میدانند و در صدد هستند از این ابزار برای جلب کمک های خارجی استفاده برند. از این روست که دور جدیدی از مذاکرات اروپایی ها و چینی ها برای حمایت چین از صندوق نجات اروپایی برگزار شده و این مذاکرات به صورت فشرده ای ادامه دارد.

قرار است به کمک این مبلغ نقدینگی بانک های اروپایی تا یک درصد افزایش یابد تا بدین طریق بانک ها به کمک کشورهای بحران زده بیابند. از سویی قرار است صندوق تقویت ثبات اروپا نیز کمکی معادل 1000 میلیارد یورو دریافت کند. هنوز جزئیات زیادی از این طرح اعلام نشده است

چین هم چندان بی میل به نجات اروپا نیست

چینی ها به دلیل کاهش شدید صادراتشان در اثر بحران اروپا تمایل به کمک و حفظ این بازار را داند اما به یقین کمک های چین بی شرایط نخواهد بود و این وام های چینی اگر بلایی بدتر از کالاهای چینی بر سر اروپا نیاورد قطعا بهتر نیز نخواهند بود!

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی کارشناسان فرانسوی و آلمانی، چین مبلغ 500 میلیارد دلار از بدهی های اروپا را در اختیار دارد و مشارکت آتی این کشور در اروپا می تواند به تقویت جایگاه این کشور منجر شود.

چین در حال حاضر در حدود 3200 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که با کاهش قیمت دلار این کشور خسارت قابل توجهی را متحمل شد. لذا با مشارکت چینی ها در طرح نجات اروپا، فرصتی فراهم خواهد شد تا این کشور تنوعی را نیز در میزان ذخیره ارزی خود ایجاد کند.

از جهت دیگر اروپا سالهاست که محل فعالیت بزرگترین شرکتهای آمریکایی شده و بازار مصرف محصولات آن کشور به گونه ای که اقتصادی همسو و هم راستا با آمریکا دارد اما این روند رفته رفته و با رشد روز افزون چین در اقتصاد جهانی تغییر کرده و به نظر می رسد که امروز اروپا به نقطه عطفی در ادامه یا پایان سویه آمریکایی اقتصاد خود رسیده است.

در این بین چینی ها از ان بیم دارند که برتری دلار در این دوره ی بی ثبات اقتصادی موجب وخامت اوضاع شود. چین به رغم فشارهای امریکا موفق شده است ، ارزش یوان را همچنان پایین نگه دارد، چین احتمالا با حضوری قدرتمند تر در منطقه یورو، از اهرمهای فشار بیشتری برخوردار خواهد شد. در ازای آن، قدرت مذاکره چین درباره ارزش یوان بیشتر می شود. چین در ازای کمک غیرمستقیم به یونان، موفق شد بندر پیره را بخرد.

این توافق موجب از دست رفتن قابل توجه حاکمیت اروپا و نیز کاهش نفوذ اروپاییها در تصمیم گیریهای جهانی می شود اما در هر صورت کمک چین مهلت قابل توجهی به اروپا برای نجات یورو داده و این زمان امکان اصلاحاتی را می دهد

البته باید گفت کلاوس رگلینگ رییس صندوق نجات اروپا گفت درباره ادامه خرید اوراق قرضه اروپا توسط چینی ها خوش بین است ولی گمان نمی کند که چینی ها به این زودی، با این صندوق به توافق برسند. وی گفت ذخایر ارزی خارجی چینی ها هر ماه افزایش می یابد و از این رو نیاز به سرمایه گذاری در چین وجود دارد.

تقویت یوآن، افزایش توان دیپلماتیک چینی ها و همچنین پررنگ تر شدن حضور این کشور در قاره سبز که همواره کارشناسان اروپایی نسبت به این مسئله هشدار داده بودند از مهمترین تبعات این مشارکت خواهد بود

چرا اروپا جذاب است؟

چین ده سال پیش به سازمان تجارت جهانی وارد شده و ظرف همین ده سال به بزرگترین و صادر کننده جهان و دومین وارد کننده بدل شد؛ پس اروپایی ها نقطه درستی را هدف گرفته اند اما باید دید که چین در برابر این کمک ها چه خواهد خواست؟

چین و اروپا

چینی ها بازار بزرگی از مصرف کنندگان کالاهای خود را در اروپا دارند که این روز ها با رکود در قاره سبز به کاهش صادرات چین منجر شده است و از این جهت چینی ها را نگران اروپا و متوجه دوران سخت پیش رو کرده است.

اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود چین به دلیل صادرات بسیار زیاد و مازاد تجاری شدید هرماهه با مشکل مازاد ذخایر ارزی مواجه و نیازمند سرمایه گذاری خارجی است؛ در چنین شرایطی چه سرمایه گذاری بهتر از خرید اروراق اروپاییانی که برای این امر لحظه شماری می کنند و چین می تواند در این دیپلماسی اقتصادی علاوه بر گذاشتن پیش شراطهای مطلوب خود اروپایی ها را دچار وام های بهره دار بلند مدتی کند که خروج از آن جز با واگذاری سهمی از اقتصادها شان در آینده به چین ممکن نخواد بود.

دومینیک رنیه تحلیلگر اقتصادی از بنیاد نواوری سیاسی نیز در این زمینه گفت : چین به طور اجتناب ناپذیری برای اروپا ضروری شده است.

این توافق موجب از دست رفتن قابل توجه حاکمیت اروپا و نیز کاهش نفوذ اروپاییها در تصمیم گیریهای جهانی می شود اما در هر صورت کمک چین مهلت قابل توجهی به اروپا برای نجات یورو داده و این زمان امکان اصلاحاتی را می دهد که به تدریج امکان خروج از وابستگی به چین را فراهم می کند اما اگر اروپاییها از این فرصت استفاده نکنند، کاملا و به طور دائم به چین وابسته خواهند ماند.

چینی ها بازار بزرگی از مصرف کنندگان کالاهای خود را در اروپا دارند که این روز ها با رکود در قاره سبز به کاهش صادرات چین منجر شده است و از این جهت چینی ها را نگران اروپا و متوجه دوران سخت پیش رو کرده است

ژان مارک دانیل اقتصاددان فرانسوی افزود: کشورهایی که کسری بودجه دارند به یورو نیاز دارند، چین نیز دلار دارد، سازوکاری که اعمال خواهد شد این است که به بانک مرکزی اروپا دلار می دهد و از ان می خواهد یورو چاپ کند.

در صندوقهای بانک مرکزی اروپا دلارهای چین انباشته خواهد شد و چینی ها اوراق قرضه یونانی و ایتالیایی را در دست خواهند داشت.

این دقیقا سیاستی است که در سالهای گذشته صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به عنوان دونهاد کاملا آمریکایی در سهم خواهی برای اقتصاد کشورشان در سایر کشور ها بکار می بستند و باید دید اروپایی ها این بار نیز در همان دام آمریکایی اما توسط چین می افتند؟ به نظر می رسد روند تحولات اقتصادی جهان از شکل گیری نظمی جدید در جغرافیای اقتصادی حاکی باشد. باید منتظر بود و دید که شرایط دنیای بعد از بحران چگونه خواهد بود.

لازم به یادآوری است که در نشست جی20 که قرار است هفته آینده در شهر کن فرانسه برگزار شود، راههای عملی کردن تصمیمات اتخاذ شده مورد بررسی قرار گیرد

فرآوری :ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع : تابناک/ خبرآنلاین

لینک های مرتبط:

قطر خریدار بانک اروپایی

تقابل یونان و منافع اتحادیه اروپا

مسأله اتحادیه اروپا؛ بودن یا نبودن

تعاملاتِ دنیای بعد از رکود اقتصادی

نجات اروپای بحران زده با ریاضت؟