تبیان، دستیار زندگی
قیمت طلا در آخرین روز معاملات بازار نیویورك كه در روز گذشته اتفاق افتاد به كمتر از یك هزار و 247 دلار......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلا بالاخره آرام شد

طلا

بخش اقتصاد- قیمت طلا در آخرین روز معاملات بازار نیویورك كه در روز گذشته اتفاق افتاد به كمتر از یك هزار و 247 دلار رسید كه در مقایسه با شش هفته گذشته یكی از بی‌ سابقه‌ترین قیمت‌ها را از آن خود كرده است.

البته قیمت طلا از چند روز گذشته سیر نزولی خود را آغاز كرده بود و به گفته بسیاری از كارشناسان این موضوع بسیار طبیعی بوده است چرا كه همیشه در همین ماه‌ها از سپتامبر تا نوامبر (شهریور تا آبان) نوسانات دامنه ‌دارقیمتی در بازار طلا وجود داشته است.

به گفته بسیاری از تحلیل ‌گران افزایش عرضه در بازارهای بین‌المللی از جمله بازارهای آسیایی و هم چنین روند رو به بهبود شاخص ارزش دلار و كاهش قیمت نفت از دلایل اصلی سیر نزولی قیمت طلا بوده است.

فروش سودا گرانی توسط سفته بازان و هم چنین به وجود آمدن اندكی ثبات در بازارهای مالی وتعطیلات تابستانی آمریكا از دیگر عواملی بود كه سرمایه‌گذاران را به ترغیب فروش طلا و گسیل آن به بازار كرد و همین امر موجب افت قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی شد.

بسیاری عقیده داشتند كه با فرا رسیدن ماه‌های جشن و ازدواج كشور شبه جزیره هند كه بزرگ‌ ترین مصرف‌كننده سنتی طلا در جهان است و هم چنین افزایش تقاضای طلا در بازار‌های كشورهای عربی و اسلامی پس از فرارسیدن ایام عید فطر بازار طلا با افزایش مواجه شود اما رشد عرضه طلا در این بازارها كاملاً بازار طلا را با یك شوك قیمتی مواجه كرد.

فروش ده تن طلا به كشور بنگلادش از سوی صندوق بین‌المللی پول در روز پنجشنبه بر كاهش قیمت این فلز گرانبها اثر گذار بود.

شاید كتاب "تاریخچه یك دل مشغولی اثر پیتر برنشتاین" در خصوص تاریخچه طلا دغدغه بسیاری از بازاریان طلا و مردم در این روزها باشد. چرا كه طلا تنها ذخیره با ارزشی است كه هیچ وقت فنا نمی‌شود و به طور ذاتی دارای ارزش است و به همین دلیل است كه نوسان قیمتی بر بازار حكم فرما بوده است.

در حال حاضر قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی یک هزار و 245 دلارو 7سنت است که پیس بینی می شود که نوسان دراین فلز طی روزهای آینده ادامه داشته باشد.

تنطیم برای تبیان:

ریحانه حمیدی فر