تبیان، دستیار زندگی
، رییس فدرال رزرو آمریكا هشدار داد احتمال وقوع موج دوم بحران و ركود اقتصادی طی شش ماه اخیر به ......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحران، مسکن، بیکاری، اوباما

بحران مالی

بخش اقتصاد-رییس فدرال رزرو آمریكا هشدار داد احتمال وقوع موج دوم بحران و ركود اقتصادی طی شش ماه اخیر به شدت در اقتصاد آمریكا افزایش یافته است.

خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد: چارلز ایوانز تصریح كرد، با توجه به نرخ بیكاری بالا و ادامه بحران در بخش مسكن رشد و رونق اقتصادی آمریكا به شدت بی ثبات و شكننده است. بسیاری از كارشناسان اقتصادی در شرایط كنونی نگران وضعیت رشد و رونق اقتصادی آمریكا هستند .

وی در ادامه ضمن حمایت از سیاستهای اقتصادی و مالی فدرال رزرو آمریكا گفت، فدرال رزرو آمریكا از سال 2007 تا 2009 نرخ بهره بانكی را به طور متوالی كاهش داده و نقدینگی زیادی را به اقتصاد تزریق كرده است كه این اقدام بهترین كار در شرایط فعلی بوده است .

نرخ بهره بانكی آمریكا در دو سال اخیر نزدیك به صفر درصد بوده است. فدرال رزرو آمریكا قصد دارد نرخ بهره بانكی این كشور را برای مدت زمان نامحدودی در حد پایین نگه دارد .

وی افزود: با توجه به نرخ بیكاری 9.5 درصدی و شرایط بحرانی بخش مسكن سیاستهای فدرال رزرو باید ادامه یابد.  به عبارتی كاهش شدید فروش مسكن در ماه گذشته كه به پایین ترین حد خود طی 15 سال اخیر رسیده نشانگر ادامه وضعیت بحرانی در اقتصاد آمریكا است. انجمن ملی بنگاههای خرید و فروش مسكن آمریكا در تازه ترین گزارش خود اعلام كرد، میزان فروش مسكن در این كشور طی ماه جولای به پایین‌ترین حد خود در 15 سال اخیر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس، فروش مسكن در آمریكا در ماه جولای با افت 27 درصدی روبرو شده و به نرخ سالانه 3.38 میلیون واحد رسیده كه این رقم طی 15 سال اخیر بی سابقه است .

بر اساس این گزارش میزان كاهش فروش مسكن در آمریكا در طول یك ماه نیز از سال 1968میلادی تا كنون بی سابقه است . كاهش فروش مسكن موجب تشدید نگرانی ها در خصوص وضعیت اقتصادی آمریكا شده است .

پل دالز كارشناس ارشد موسسه كاپیتال اكونومیكس در این باره گفت ، ادامه ركود بخش مسكن تاثیرات منفی زیادی بر اقتصاد آمریكا خواهد داشت . ادامه روند نزولی قیمت و فروش مسكن اقتصاد آمریكا را در آستانه موج دوم بحران و ركود قرار داده است . بر این اساس میانگین قیمت مسكن در برخی مناطق آمریكا با 47 درصد كاهش به كمتر از 100 تا 250 هزار دلار رسیده است .

بحران مالی

جمهوری خواهان كنگره نیز خواستار استعفای دسته جمعی تیم اقتصادی اوباما هستند. برای نخستین بار در نظرسنجی های رویترز در 20 ماه گذشته نرخ محبوبیت اوباما كمتر شده است به طوری كه بیش از 52 درصد مردم آمریكا مخالف سیاستهای اقتصادی وی هستند . تنها 45 درصد آمریكاییها از سیاستهای اقتصادی اوباما حمایت می كنند كه این رقم در ماه گذشته به 48 درصد رسیده بود .

بیش از 62 درصد مردم آمریكا نیز بر این باورند كه مسیر اقتصادی این كشور نادرست است .

جان بوهنر رهبر جمهوری خواهان كنگره نیز خواستار استعفای دسته جمعی مشاوران اقتصادی اوباما شده است .

كلیف یانگ رییس مركز نظرسنجی رویترز در این باره گفت چالشهای اقتصادی دولت اوباما را با مشكلات زیادی روبرو كرده است . كاهش متوالی میزان محبوبیت اوباما طی سه ماه گذشته نشانگر جایگاه متزلزل اوباما و حزب دموكرات است . البته مردم آمریكا در این نظرسنجی جمهوری خواهان را نیز مورد انتقاد شدید قرار داده اند .

بیش از 36 درصد مردم آمریكا اعلام كردند جمهوری خواهان عامل اصلی بن‎ بست سیاسی و اقتصادی آمریكا هستند

مشکل دیگر اقتصاد آمریکا بیکاری است. تازه‎ترین نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان می‎دهد در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره‎ای كنگره آمریكا میزان محبوبیت اوباما و حزب دموكرات به‎شدت كاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نگرانی مردم آمریكا در خصوص وضعیت اشتغال و رشد فزاینده بیكاری مهمترین عامل كاهش چشمگیر میزان محبوبیت اوباما به شمار می رود .

بر اساس این گزارش بیش از 72 درصد مردم آمریكا نگران وضعیت بیكاری و 67 درصد نیز به شدت نگران هزینه های دولتی هستند .

در حالی كه تنها 20 ماه از حكومت دموكراتها می گذرد نرخ بیكاری 9.5 درصدی و افزایش كسری بودجه به شدت موجب كاهش محبوبیت دموكراتها و شخص اوباما شده است .

به اعتقاد برخی از كارشناسان اقتصادی بالا بودن نرخ بیكاری و ادامه بحران و ركود در بخش مسكن زنگ خطر دیگری را برای اقتصاد آمریكا به صدا درآورده است.

ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات