تبیان، دستیار زندگی
سازمان تجارت جهانی اعلام کرد چین در نیمه نخست 2009 با پیشی گرفتن از آلمان به بزرگترین صادرکننده جهان تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چین بزرگترین صادر کننده جهان شد
چین

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد چین در نیمه نخست 2009 با پیشی گرفتن از آلمان به بزرگترین صادرکننده جهان تبدیل شده است.به گزارش شبکه ایران از رسانه‌ها، در حالی آلمان در نیمه نخست 2009، 6/521 میلیارد دلار کالا صادر کرد که چین با صادرات 7/521 میلیارد دلاری و با اختلاف بسیار اندک، به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان طی این مدت شناخته شد.

کارشناسان معتقدند بحران اقتصادی جهان فرصتی برای چین فراهم کرده تا جای آلمان به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان را بگیرد. این موضوع نکته‌ای منفی در کارنامه دولت مرکل محسوب می‌شود و به دلیل نزدیک بودن انتخابات پارلمانی در آلمان، از حساسیت خاصی برخوردار است.

درعین حال پیشی‌گرفتن چین از آلمان در نیمه نخست 2009 ، نمی‌تواند به معنای حفظ جایگاه نخست توسط این کشور در سال 2009 باشد. ارزش یورو در این زمینه نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت. چنانچه ارزش یورو افزایش قابل توجهی پیدا کند ارزش صادرات آلمان بیش از چین خواهد شد.

به اعتقاد "پاتریک لو" اقتصاددان سازمان تجارت جهانی، بسیار زود است که بگوییم چین در سال 2009 بزرگترین صادرکننده جهان خواهد بود.

در حالی آلمان در نیمه نخست 2009، 6/521 میلیارد دلار کالا صادر کرد که چین با صادرات 7/521 میلیارد دلاری و با اختلاف بسیار اندک، به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان طی این مدت شناخته شد.

براساس این گزارش، آمارها نشان می‌دهد اقتصاد آلمان به سمت احیا پیش می‌رود. در ماه ژوئن 2009 صادرات این کشور نسبت به ماه قبل هفت درصد رشد داشت. در عین حال صادرات آلمان در ماه ژوئن 2009 نسبت به ژوئن 2008 ، 3/22 درصد کاهش داشته است.

به گزارش شبکه ایران، تولیدات چین و مبادلات تجاری این کشور طی ماه گذشته میلادی، نسبت به ماه ژوئن سال جاری با افزایش مواجه شد. اقتصاد چین علایم مثبتی را در ماه‌های اخیر نشان داده و در عین حال هنوز در برخی از زمینه‌ها این کشور در حال زیان‌دهی است.

تولیدات صنعتی این کشور در ماه گذشته با رشد 8/10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده که این سومین ماه متوالی است که رشد در چین شکل گرفته است. بنابراین گزارش، صادرات و واردات در چین در ماه گذشته نسبت به ژوئن با رشد مواجه شد ولی در مقایسه با سال گذشته بازهم کاهش را نشان می‌دهد.

واردات در این کشور با کاهش 9/14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و صادرات نیز با کاهش 9/22 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده و در مجموع میزان مبادلات تجاری در این کشور با رشد 5/17 درصد نسبت به ژوئن مواجه شده است.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور