تبیان، دستیار زندگی
گرانی کالاها و خدمات واقعیتی است که این روزها در جامعه مشاهده می شود و آن موضوعی قابل کتمان نیست بلکه پدیده ای است و به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن سیستم عرضه و تقاضا ، میزان تورم و فشارهای ناشی از آن و همچنین، جو روانی جامعه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرانی را تبلیغ نکنیم!!!


گرانی کالاها و خدمات واقعیتی است که این روزها در جامعه مشاهده می شود و آن موضوعی قابل کتمان نیست بلکه پدیده ای است و به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن سیستم عرضه و تقاضا ، میزان تورم و فشارهای ناشی از آن و همچنین، جو روانی جامعه است.

گرانی

هرچند که در کنار عوامل بیرونی فشار بر اقتصاد داخلی نمی توان نظارت و قدرت مدیریت حاکم بر کنترل و مهار تورم و رشد افسار گسیخته قیمت ها را نادیده گرفت اما تبلیغ بیش از اندازه و ایجاد فضای رسانه ای در ناتوان نشان دادن نظام برای کنترل و مهار گرانی و تورم نقشی مهم در تهدید امنیت روانی جامعه دارد بطوری که این تهدید می تواند موجب وارد شدن آسیب فراوان اجتماعی به جامعه شود.

جمعی از صاحب نظران در خصوص تبلیغ گرانی و همچنین فضای رسانه ای و بهره گیری از آن برای بزرگ نمایی ضعف نظارت بر بازار معتقدند: گرانی و تورم یک واقعیت در اقتصاد است که جامعه ما هم با توجه به درگیر بودن با عوامل مختلف، با آن رو به رو می باشد اما در راستای بزرگ نمایی آن برای پرهیز از آسیب پذیری امنیت روانی جامعه می بایست نگاه ها به آن تغییر کند.

'یعقوب امیری' یکی از فعالان رسانه ای استان گیلان معتقد است: آنچه برای مردم در خصوص وضعیت بازار معیار و شاخص می شود؛ شرایط بازار است که مردم در تهیه نیازمندی های خود با آن رو به رو می شوند.

وی اضافه کرد: ارزیابی بازار و وضعیت ثبات و بی ثباتی قیمت ها و تورم موجود برای مردم قابل لمس است و‌ آنان وقتی با واقعیت ها در بازار رو به رو می شوند با شرایط آن ارتباط برقرار می کنند و از وضعیت موجود بازار احساس رضایت یا نارضایتی می کنند.

ارزیابی بازار و وضعیت ثبات و بی ثباتی قیمت ها و تورم موجود برای مردم قابل لمس است و‌ آنان وقتی با واقعیت ها در بازار رو به رو می شوند با شرایط آن ارتباط برقرار می کنند و از وضعیت موجود بازار احساس رضایت یا نارضایتی می کنند

به گفته امیری، در این وضعیت چندان نیاز به طرح در رسانه و بحث های رایج در خصوص گرانی نیست زیرا مردم کاملاً وضعیت را احساس می کنند اما آنچه در این میان برای مردم آزار دهنده است، آشفتگی های موجود در بازار است.

وی ادامه داد: نبود نظارت کافی بر کنترل بازار و آشفتگی قیمت ها موجب نگرانی مردم می شود و ‌آنان انتظار دارند تا سیستم نظارتی برای مهار آشفتگی بهتر انجام شود.

امیری افزود: بیشترین صدمات وارده بر امنیت روانی جامعه را دست هایی انجام می دهند که منافع خود را در ایجاد آشفتگی در بازار می بینند و با بر هم زدن تعادل روانی جامعه سعی در سوءاستفاده برای کسب درآمد بیشتر دارند.

وی گفت: در این میان ، این افراد حتی با احتکار اقلام مورد نیاز مردم، سعی در ایجاد بازار کاذب و آشفتگی در قیمت ها دارند که مهار آن نیازمند قدرت نظارتی و اطلاع رسانی بهتر است.

مدیرعامل مۆسسه خانه مطبوعات گیلان هم در این زمینه معتقد است: اطلاع رسانی و انعکاس واقعیت های موجود در بازار، موجب کاهش فشار روانی مردم می شود.

'ابراهیم بهمنی جلالی' افزود: با انعکاس مشکلات بازار در رسانه ها مردم احساس می کنند که مطبوعات و رسانه ها هم مشکلات آنان را درک کرده اند که این امر موجب کاهش فشارهای وارده به مردم و به نوعی ایجاد احساس امنیت روانی در آنها می شود.

گرانی

وی ادامه داد: البته در این میان، اقداماتی مغرضانه که در راستای ایجاد موج تبلیغاتی برای ناکارآمد نشان دادن نظام در مهار تورم و گرانی می باشد، نیز باید مورد توجه قرار گیرد که این اهداف با آنچه در زمینه اطلاع رسانی در رسانه ها انجام می شود مغایرت دارد.

وی اضافه کرد: سوء استفاده رسانه های خارجی از شرایط اقتصادی و وضعیت بازار بیشتر با هدف تضعیف نظام اسلامی و ایجاد فشار روانی و تهدید امنیت اجتماعی انجام می شود.

به گفته بهمنی جلالی، نباید ضعف ساختار مدیریت در نظارت بر بازار و ناهماهنگی ها در این زمینه که موجب بروز ناهنجاری ها نیز می شود را نادیده گرفت زیرا ما کشوری فقیر نیستیم و همواره در تحریم دشمنان در طول سه دهه گذشته بوده ایم و مردم ما هم با سختی ها آشنا هستند اما باید نظارت ها را بیشتر کرد.

وی به رسانه های داخلی هم توصیه کرد که ضمن انعکاس واقعیت های اقتصادی و نارسایی های آن، به ارائه راهکارهایی مناسب بپردازند که در راستای بهبود وضعیت و موجب ایجاد احساس امنیت روانی در جامعه است.

'محمد دوستار' مدیر گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان هم در این باره گفت: البته بازار قواعد خاص خود را دارد و آن، حرکت در مسیر عرضه و تقاضاست و قوانین مغایر با این اصل، چندان تاثیرگذار نیست.

وی اضافه کرد: قوانین مصوب و نظارتی بیشتر جنبه صوری دارند و چندان تاثیری بر فرایند افزایش یا کاهش قیمت ها ندارند زیرا نظارت ها چندان جدی نیست.

وی افزود: برای مهار گرانی و تورم در مقاطع خاص می بایست به سمت کالاهای جایگزین رفت یعنی وقتی مرغ در بازار نوسان دارد، باید مردم را به سمت کالای جایگزین مرغ تشویق کرد تا بازار به سمت تعادل برود و تا زمانی که مردم متقاضی خرید مرغ باشند، نوسان قیمت ادامه خواهد داشت.

تبلیغ بیش از اندازه و ایجاد فضای رسانه ای در ناتوان نشان دادن نظام برای کنترل و مهار گرانی و تورم نقشی مهم در تهدید امنیت روانی جامعه دارد بطوری که این تهدید می تواند موجب وارد شدن آسیب فراوان اجتماعی به جامعه شود

دوستار، اصلاح سیستم نظارتی و مدیرت کنترل بر بازار را از بهترین راهکارها برای پیشگیری از تورم ناشی از تبلیغ گرانی عنوان کرد.

'محمد فیض' معاون بازرسی و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان هم نقش رسانه ها بویژه رسانه ملی را در تشویق هیجانات و کنترل آن بسیار مهم ارزیابی کرد.

وی بیان داشت: گاهی اطلاع رسانی های مکرر و از یک منبع مسوول، می تواند موجب فشارهای روانی به جامعه و افزایش قیمت ها شود.

به گفته فیض، رسانه ها در کاهش التهاب یا تشدید آن نقشی مهم دارند که نباید آن را فراموش کرد و ما شاهد این نقش مۆثر در ساماندهی وضعیت مرغ در بازار یا در قانون هدفمندی یارانه ها بوده ایم.

گرانی

وی یادآور شد: به جز بحث مرغ که مدتی در جامعه فضایی التهاب ایجاد کرد، در سایر کالاها هرچند که با افزایش قیمت رو به رو هستیم اما حساسیت خاصی در مورد آنها وجود ندارد و این نشان می دهد که بار تبلیغاتی در این زمینه در کنار نقش عرضه و تقاضا بسیار مهم بوده است.

وی افزود: ما در مقابل کالاهایی که نقش استراتژیک دارند شاهد جهش های قیمت هستیم که گاهی در جامعه آزاردهنده هستند و باید با مدیریت صحیح آن را کنترل کنیم.

فیض گفت: گاهی وجود جو روانی در کنار عرضه و تقاضا موجب احتکارهای خانگی می شود که به رغم وجود جنس در بازار ، شاهد خریدهای اضافی مردم و احتکار کالاها در خانه ها هستیم که این موضوع نیز جو روانی گرانی را تشدید می کند.

معاون بازرسی و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان افزود: در حوزه مدیریت بازار مرغ، دولت با وجود همه فشارهای روانی توانست با تدبیر آن را کنترل کند و اکنون نرخ این کالا بر اساس رقابت در بازار تنظیم شده است.

وی از رسانه ها خواست تا مسوولان را در هدایت صحیح افکار عمومی برای کنترل بازار و قیمت کالا یاری دهند.

فیض مهمترین عامل در تنظیم بازار را تغییر نگرش ها و فرهنگ سازی در این زمینه عنوان کرد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: تابناک