تبیان، دستیار زندگی
: التهابات بازار سکه و طلا، بسیاری از شهروندان را نسبت به چشم‌انداز این بازار و امکان گرفتن بهره‌ای از این بازار جذاب حساس کرده است. با هم نظرات کارشناسان را در این مورد مرور می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده بازار طلا و سکه چه می شود؟


التهابات بازار سکه و طلا، بسیاری از شهروندان را نسبت به چشم‌انداز این بازار و امکان گرفتن بهره‌ای از این بازار جذاب حساس کرده است. با هم نظرات کارشناسان را در این مورد مرور می کنیم.


طلا-سکه

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به التهابات بازار سکه، از عرضه شمش 12کیلویی طلا از روز شنبه خبر داد. محمود بهمنی با اشاره به اینکه عرضه سکه طلا از روز شنبه در 300 شعبه بانک آغاز می‌شود، گفت: افرادی که به قصد سفته بازی و منفعت‌ طلبی طلا و سکه می‌خرند در آینده نزدیک زیان می‌بینند.

خروج روند تقاضای سکه از سیر منطقی خود در یک ماه گذشته و پیشی‌گرفتن آن از روند افزایشی قیمت‌های جهانی از یک سو تعجب تمام تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی را برانگیخته و از سوی دیگر باعث هجوم نقدینگی سرگردان به این بازار شده است؛ چراکه هم‌اکنون شرایطی در این بازار فراهم شده تا صاحبان منابع بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین سود را کسب کنند.

با وجود این، برخی صاحب‌نظران اقتصادی و حتی فعالان بازار هشدار می‌دهند که قیمت‌های فعلی حبابی بوده و نمی‌تواند انگیزه عقلانی برای کسب سود باشد و چه‌ بسا با منطقی‌شدن قیمت‌ها، بسیاری از تازه‌کاران سرمایه خود را از دست بدهند. کارشناسان امور پولی و سرمایه با حبابی توصیف‌کردن رشد ناگهانی قیمت طلا در روزهای اخیر از دوام نداشتن افزایش قیمت این فلز گرانبها در بازار داخلی سخن گفتند و سیاست بانک مرکزی را مورد نقد قرار دادند.

فرید ضیاءالملکی کارشناس امور بانکی کاهش نرخ سود بانکی را دلیل اصلی ورود سرمایه‌های مردم به بازار سکه و طلا ارزیابی می‌ کند و می‌گوید: حتی ممکن است سپرده‌هایی که به این دلیل از بانک‌ها خارج شده است، به سمت بازارهای غیرمتشکل دیگر نیز برود. وی بر ضرورت دخالت دولت در این بازار تأکید کرده و بر این اعتقاد است که درصورت تداوم عرضه سکه به روش فعلی، ممکن است نقدینگی‌های موجود در این بخش تا حدودی کنترل شود اما باید فکری اساسی به حال این قضیه کرد.

قیمت‌های فعلی حبابی بوده و نمی‌تواند انگیزه عقلانی برای کسب سود باشد و چه‌ بسا با منطقی‌شدن قیمت‌ها، بسیاری از تازه‌کاران سرمایه خود را از دست بدهند

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، افزایش نرخ سود سپرده‌های بلندمدت می‌تواند انگیزه خروج وجوه مردم از این سپرده‌ها را کاهش دهد و موجب آرام شدن تنش‌های موجود در این بازار شود. وی بر این اعتقاد است که شورای پول و اعتبار باید برای این موضوع وارد عمل شود. ضیاءالملکی همچنین بالا رفتن انتظارات تورمی را یکی دیگر از علل افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی می‌داند و می‌گوید: در این شرایط باید اقدامی جدی به‌منظور کنترل انتظارات تورمی انجام داد. به اعتقاد وی، قیمت سکه هم ‌اکنون نباید بالاتر از 405هزار تومان باشد.

این شرایط دوام ندارد

ابوالقاسم آقادوست از کارشناسان بازار سرمایه افت قیمت سکه و طلا به‌ دلیل رشد حبابی آن را تأیید کرد و گفت: تردید نباید داشت که این وضعیت دوام نخواهد آورد و سرمایه‌گذاری بدون مطالعه در این بازار پرنوسان بازده اقتصادی مطمئنی به همراه ندارد. او در پاسخ به این سؤال که آیا فکر نمی‌کنید بانک مرکزی با هدف جمع‌آوری نقدینگی، موافق التهاب قیمت در بازار سکه و طلاست؟ افزود: قطعا این سیاست رسمی بانک مرکزی نیست؛ هرچند می‌تواند به جمع‌آوری نقدینگی مازاد و سرگردان کمک کند اما مهم این است که شکاف قیمت طلا در بازار داخلی و جهانی توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری ندارد و ریسک سرمایه‌گذاری بالاست و پیش‌بینی تثبیت یا افت قیمت طلا در کوتاه مدت همواره مطرح است اما درباره کم و کیف آن به‌طور قطعی نمی ‌توان اظهارنظر کرد.

طلا

کاهش قیمت‌ سکه، قطعی است

میثم رادپور، از کارشناسان بازار طلا هم کاهش ارزش طلا و سکه را قطعی می‌داند اما می‌گوید: نمی‌ توان زمان مشخص چند روزه برای توقف رشد قیمت اعلام کرد؛ هرچند پیش‌بینی می ‌شود این حباب قیمت تا 2ماه آینده بیشتر دوام نخواهد آورد. او به‌ شدت از سیاست بانک مرکزی مبنی بر حراج شمش و سکه توسط بانک مرکزی به قیمت نزدیک به قیمت بازار گلایه کرده و پیشنهاد می‌ کند که بانک مرکزی به جای حراج سکه و شمش طلا، فرایند واردات شمش طلا توسط بخش خصوصی را تسهیل کند وگرنه ما همچنان با پدیده التهاب قیمت مواجه خواهیم بود. او ارتباط دادن افزایش قیمت طلا در بازار جهانی با بازار داخلی را رد می ‌کند و می‌گوید: میزان رشد قیمت اصلا توجیه مقامات دولتی را تایید نمی‌کند.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر هم با اشاره به افزایش 12 هزار تومانی قیمت ربع سکه در روز گذشته نسبت به روز قبل آن هشدار داد که در 4هفته گذشته قیمت سکه با رشد غیرمتعارف 12درصدی مواجه بوده است. محمد کشتی آرای تنها دلیل افزایش نامتعارف قیمت‌ها در بازار را وجود تقاضای زیاد عنوان کرد و افزود: با وجود اقدامات انجام شده هنوز این تقاضا پابرجاست. وی با اشاره به اینکه رشد سکه، 8 درصد بیش از رشد قیمت طلا در بازارهای خارجی و داخلی است، تاکید کرد: رشد 8 درصدی مذکور سکه‌ها بیش از قیمت منطقی طلا غیرمتعارف و حبابی است.

نمی‌ توان زمان مشخص چند روزه برای توقف رشد قیمت اعلام کرد؛ هرچند پیش‌بینی می ‌شود این حباب قیمت تا 2ماه آینده بیشتر دوام نخواهد آورد.

مؤسسات مالی و اعتباری هم خریدار طلا شدند

یک عضو شورای پول و اعتبار بسته سیاستی جدید پولی سال 90 همچون کاهش نرخ سود سپرده بانکی را علت افزایش نرخ طلا در بازار دانست و گفت: مؤسسات مالی و اعتباری تمایل زیادی به خرید طلا از خود نشان می‌دهند و این امر، تعادل عرضه و تقاضا را به هم می‌ زند. محمد نهاوندیان گفت: کارشناسان بازار طلا در دنیا، هم عوامل عرضه و تقاضای واقعی طلا را مورد بررسی قرار می‌دهند و هم اقدامات بانک‌های مرکزی در تبدیل پشتوانه ارزی خود به طلا را بی‌تاثیر نمی‌دانند.او افزود: البته باید توجه داشت که در برخی مواقع عوامل روانی ریسک در بازارها بالا می‌ رود. وی تصریح کرد: تصمیمات دولت در بسته سیاستی جدید پولی نیز می‌تواند بی‌تاثیر نباشد؛ چراکه نرخ سود سپرده‌ها در حساب‌های بانکی پایین آمده است و بخشی از نقدینگی خصوصا نقدینگی مؤسسات و شرکت‌های سرمایه‌ گذاری برای مدیریت، به سایر بازارها از جمله بازار طلا منتقل شده است.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:همشهری