تبیان، دستیار زندگی
به نظر می رسد که ورود بدلیجات به بازار کالاهای لوکس رسیده است. به طوریکه بدل ساعت های گران قیمت اروپایی وارد بازار شده و تولید کنندگان این ساعت ها را به تکاپو برای حفظ بازار انداخته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدل در بازار ساعت یک میلیاردی!!


به نظر می رسد که ورود بدلیجات به بازار کالاهای لوکس رسیده است. به طوریکه بدل ساعت های گران قیمت اروپایی وارد بازار شده و تولید کنندگان این ساعت ها را به تکاپو برای حفظ بازار انداخته است

ساعت مچی

اقتصاد آزاد در ایران روز به روز گسترش بیشتری پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیاری بازار ایران را برای حضور در پروژه‌های اقتصادی و تصاحب بازار کالاهای مصرفی و لوکس انتخاب می‌کنند.

بر این اساس، البته اگرچه دولت همواره واردات کالاهای لوکس و غیرضرور به ایران را مورد غضب واقع کرده و قوانین سختگیرانه‌ای را نیز برای آن وضع کرده است؛ اما همین امر سبب شده تا شرکت‌ها و برندهای مطرح دنیا بدون واسطه به بازار ایران وارد شده و زمینه را برای حضور خود به صورت گفتگوهای مستقیم و مذاکره‌های بدون واسطه با خریداران کالاهای خود فراهم سازند.

در این میان ظرف سال‌های گذشته کالاهای سرمایه‌ای بسیاری به کشور وارد شده و برندهای مطرحی به خصوص در زمینه ساعت در ایران حضور یافته‌اند. به نحوی که کشورهای صاحب‌نام در ساخت ساعت در دنیا،‌ بازار ایران را نیز مناسب برای حضور خود به صورت مستقیم و بدون واسطه دانسته‌اند و وارد عمل شده‌اند.

متاسفانه به دلیل عدم نظارت این مسئله به معضلی بدل شده است. تا چند سال پیش اگر کسی می خواست ساعت بخرد، گزینه های مشخصی پیش رو داشت یا می توانست با پرداخت مبلغی قابل توجه ساعت تولید یک کارخانه معتبر و معروف را بخرد و به ساعتش اطمینان کافی هم داشته باشد و یا این که به یکی از ساعت های ارزان قیمت که محصول کارخانه ای نوپا یا نه چندان معتبر بود رضایت بدهد و در این صورت هم می دانست ساعت مزبور به همان اندازه که برایش هزینه کرده، کارکرد خواهد داشت؛ اما الان اگر کسی قصد خرید ساعت داشته باشد دقیقاً نمی داند چه ساعتی با چه قیمتی، از چه مارکی بخرد و آیا ساعتی را که انتخاب و خریداری می کند به همان اندازه ای که برایش پول می پردازد کارکرد خواهد داشت یا نه؟

این روزها افزایش ساعت‌های مچی لوکس اما بدل در ایران باعث شده که جوانان بسیاری به سمت خرید این ساعت‌ها تمایل پیدا کرده و این ساعت ها را با قیمتی به مراتب کمتر خریداری کنند.

یکی از فروشندگان و تعمیرکاران ساعت در این باره می گوید: کسی که حرفه اش فروش ساعت است با یک نگاه و به سادگی می تواند بفهمد یک ساعت چقدر ارزش دارد؛ اما برای مردم عادی تشخیص این مسأله از روی ظاهر ساعت کار آسانی نیست. بنابراین ممکن است یک فروشنده به سادگی ساعتی را که تنها چهار یا پنج هزار تومان می ارزد به قیمت 30 تا 40 هزار تومان بفروشد.

وی درباره علت این امر می گوید: بسیاری از ساعت های مارک های معروف بدل دارند و تشخیص یک ساعت بدل از اصل آن برای مردم عادی کار ساده ای نیست. این بدل ها انواع مختلفی دارند. یک مارک معروف معمولا  بدل خوب، بد و متوسط دارد.

وی پیشنهاد کرد: افرادی که قصد خرید ساعت دارند اولا  به فروشگاهی مراجعه کنند که فروشنده را می شناسند و سعی کنند به عنوان یک مشتری ثابت از همان فروشگاه خرید کنند تا از جنسی که می خرند مطمئن باشند و اگر برای ساعتی بیش از 30 یا 50 هزار تومان می پردازند حتماً ساعت را در جعبه مخصوص تحویل بگیرند و از فروشنده ضمانت نامه هم بخواهند؛ اما مسأله اینجااست که ساعت اگرچه از جمله لوازم ضروری هر فرد است اما کمتر پیش می آید که کسی در طی چند سال بیش از یک یا دو عدد ساعت مچی بخرد ضمن این که بسیار هم دیده شده که با وجود خرید ساعت با ضمانت، بعد از ایجاد مشکل فروشنده حاضر به تعمیر یا تعویض ساعت نشده است.

ساعت مچی

نمونه قابل توجه این معضل وجود ساعت های لوکس خارجی و بدل آن در بازار است. شرکتهای ساعت‌سازی دنیا به ویژه شرکتهای سوئیسی که بسیار صاحب نام در دنیا به لحاظ تولید ساعت هستند، ‌سعی دارند تا با سرمایه گذاری جدی در ایران از فروش بدل ساعت‌های خود جلوگیری کنند و ارزش و اعتبار برند خود را در بازار ایران حفظ نمایند.

قیمت برخی از ساعت‌های به اصطلاح دست‌ساز آنها بسیار نجومی است و تنها طیف بسیار محدودی را در ایران شامل می‌شود به نحوی که یکی از برندهای معتبر و مطرح سوئیسی به تازگی ساعتی را در ایران معرفی کرده است که قیمت پایه آن 500 میلیون تومان بوده و حتی برخی از انواع آن تا یک میلیارد تومان نیز قیمتگذاری شده است.

البته به گفته مسئولان ژژلوکولتر این ساعت‌ها کاملا دست‌ساز بوده و تنها کلکسیونرهای ساعت را در ایران نشانه گرفته است. به اعتقاد این کمپانی بزرگ،‌ ساعت‌های لوکس در ایران مشتری‌های خاص خود را دارد و باید محصولات به صورت مستقیم به فروش رسند نه اینکه واسطه‌ای برای فروش این محصولات به افراد خاص وجود داشته باشد.

البته در این ساعت‌های یک میلیارد تومانی هنر میناکاری مینیاتوری در دستور کار قرار گرفته است و دارای کالیبرهای پیچیده،‌ صفحه‌های اضافه و الماس و میناکاری مینیاتوری است.

ظرف سال‌های گذشته کالاهای سرمایه‌ای بسیاری به کشور وارد شده و برندهای مطرحی به خصوص در زمینه ساعت در ایران حضور یافته‌اند که متاسفانه به دلیل عدم نظارت این مسئله به معضلی بدل شده است

این در حالی است که این روزها افزایش ساعت‌های مچی لوکس اما بدل در ایران باعث شده که جوانان بسیاری به سمت خرید این ساعت‌ها تمایل پیدا کرده و این ساعت ها را با قیمتی به مراتب کمتر خریداری کنند.

موضوع ارایه خدمات پس از فروش به ساعت‌های گرانقیمت نیز موضوعی است که کمتر مورد توجه خریداران بدل این ساعت‌ها قرار گرفته است. این درحالی است که این ساعت‌های بدلی در بازار ایران تنها ظاهر مشابهی دارند و معمولا بعد از گذشت مدت کوتاهی از رده مصرف خارج می‌شوند.

بر این اساس شرکت‌های معتبر جهانی برای حفظ اعتبار مارک خود به صورت مستقل وارد بازار ایران می‌شوند تا شاید از این طریق،‌ با جلوگیری از فروش ساعت‌های بدل در ایران و حفظ حقوق مصرف‌کننده، جایگاه و فروش خود را حفظ کنند. این درحالی است که فروش ساعت‌های مچی بدل آنچنان افزایش یافته است که برخی از کارشناسان تاکید می‌کنند ادامه این روند، می‌تواند صدمه جدی به شرکتهای معتبر ساعت در جهان وارد کند.

حال جدای از این که وجود چنین ساعتهایی در بازار می تواند نشانه شکاف طبقاتی موجود و تفاوت مخارج خانوارها در دهک های مختلف درآمدی باشد، وجود چنین اجناس بدلی در بازار  به اعتبار بازارهای داخلی ما لطمه بزند و جذابیت آن را برای شرکت های خارجی کم کند.  ظرف سال‌های گذشته به دلیل ورود کالاهای لوکس در ایران و تبلیغات کمپانی‌های مطرح در این زمینه،‌ علاقه جوانان ایرانی به استفاده از بدل این ساعت‌ها که تنها مارک تقلبی مطرح دنیا را یدک می‌کشد بسیار بالا رفته؛ ولی به نظر می‌رسد نباید کیفیت را فدای ظاهر و استفاده از برندهای مطرح البته تقلبی آن کرد. افزایش فروش ساعت‌های مچی بدل آنچنان افزایش یافته است که برخی از کار‌شناسان تاکید می‌کنند ادامه این روند می‌تواند صدمه جدی را به شرکت‌های معتبر ساعت در جهان وارد کند.

فرآوری:ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع:خبرگزاری مهر/تابناک/تیک تاک نیوز