تبیان، دستیار زندگی
وزیر تعاون خاطر نشان کرد: ما در وزارت تعاون از اینکه نتوانیم به هدف اشتغالزایی نائل شویم، نمی ترسیم.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزارت تعاون و ایجاد اشتغال

وزارت تعاون

 بخش اقتصاد- محمد عباسی وزیر تعاون در گفتگو با مهر در خصوص مسائلی که برای پذیرش مسئولیت اشتغال زایی توسط تعاونی ها مطرح می شود، گفت: اینکه بخواهیم بدانیم کدام وزارتخانه مسئول اشتغال زایی در کشور است، درست نیست چرا که کل ارکان نظام در ایجاد اشتغال و سرعت دادن به آن نقش دارند.

وزیر تعاون با اشاره به وظایف مجلس در ایجاد اشتغال ، اظهار داشت: از آنجایی که وزارت خانه ها نمی توانند برای اشتغال در کشور قانونی وضع کنند و این مهم تنها بر عهده مجلس است، از این رو مجلس با وضع قوانین در حوزه اشتغال در جریان اشتغال زایی کشور نقش می آفریند.

عباسی گفت : همکاری دستگاه های مختلف در اجرای برنامه های مختلف می تواند به اشتغال زایی منجر شود و فعالیت افراد مختلف در قالب تعاونی ها با توجه به مفهوم و ماهیت تعاون که همکاری است، ایجاد فرصت های جدید شغلی نیز قابل تحقق است.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین علاوه بر حضور مردم در قالب تعاونی ها منجر به اشتغال زایی می شود، هر دستگاهی هم باید خود بتواند به وظایفش عمل کند تا جریان اشتغال زایی در کشور ایجاد شود و در این میان نباید تاثیر تدوین احکام و تامین منابع تسهیلاتی در ایجاد فرصتهای جدید شغلی را نادیده گرفت.

وزیر تعاون با تاکید بر نقش مردم در جریان اشتغال زایی گفت: فعالیت یک گروه در ادارات دولتی  یا ایجاد بنگاه توسط آنان در قالب کارآفرینی نیز اشتغال محسوب می شود اما کاری که در وزارت تعاون دنبال می کند پشتیبانی و حمایت از کارجویان است.

عباسی تاکید کرد: اقدامی که وزارت تعاون پذیرفته و خود را در پیشانی کار قرار داده است برای حمایت از کارجویان و توانمند سازی آنها است؛ بنابراین پذیرفتیم که همه کارجویان به سایت وزارت تعاون مراجعه کنند ولی این مسئله به این معنی نیست که سایر ارکان دولت و قوه قضائیه نباید وظایف خود را انجام دهند.

وی بیان داشت: پس همه باید به مسئولیت های خود آگاه باشند چون از نظر قانونی نیز وزارت تعاون همه ابزارهای اشتغال زایی را در اختیار ندارد و وظایف بین دستگاه ها تفکیک شده است.

وزیر تعاون افزود: اینکه افراد کارجو به دلیل پراکنده کاری به مراکز مختلفی مراجعه و سرگردان شوند و در نهایت هم نتوانند به خواسته خود برسند، درست نیست. هدایت و پشتیبانی از کارجویان یکی از مواردی بود که ما را به صحنه کشاند.

عباسی با اعلام اینکه برخی به ما توصیه می کردند تا مسئولیت اشتغال را نپذیریم، گفت: آنها می پرسیدند در حالی که برخی افراد آن را از خود سلب می کنند، شما چرا این مسئولیت را می پذیرید؟

وی اظهار داشت: هم اکنون بنیادهای توسعه تعاون و کارآفرینی ابزار مناسبی است که بخش تعاون می تواند در کنار امکانات دولت و بخش خصوصی از آن استفاده کند. باید بگویم حال که می توانیم اقداماتی را داشته باشیم، چرا مضایقه کنیم؟

وزیر تعاون خاطر نشان کرد: ما در وزارت تعاون از اینکه نتوانیم به هدف اشتغال زایی نائل شویم، نمی ترسیم و در صحنه هستیم، ضمن اینکه این مهم از مسئولیتها و وظایف ما در وزارت تعاون است.

منبع:  خبرگزاری مهر

تنظیم برای تبیان: ریحانه حمیدی فر