تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران در واكنش به این سؤال كه آیا قیمت نان و آرد در طرح هدفمندی یارانه‌ها مشخص شده.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیمت نان غیر واقعی است!

نان، نان سنگک و دین، دین مسیح

بخش اقتصاد- حمید علیخانی مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص آخرین میزان خرید تضمینی گندم و برنج اظهار داشت: خرید تضمینی گندم به 10 میلیون و 950 هزار تن رسیده است كه 10 میلیون و 50 هزار تن آن توسط بخش دولتی و 900 هزار تن آن توسط بخش خصوصی خریداری شده است.

وی با بیان اینكه تاكنون 3500 تن خرید تضمینی برنج داشته‌ایم، اظهار داشت: ما از خدا می‌خواهیم كه كشاورزان برنج‌شان را به ما نفروشند و به قیمت‌های بالاتر و بهتر در بازار بفروشند.

معاون وزیر بازرگانی در واكنش به این سؤال كه برنج خریداری شده توسط دولت در كجا استفاده می‌شود اظهار داشت: برنج‌های خریده شده در سهمیه نذورات و سهمیه نمایشگاه‌های عرضه مستقیم عرضه می‌شود.

وی با بیان اینكه سال 84 بهترین سال خرید برنج بود گفت: در سال 84 صد هزار تن برنج توسط دولت خریداری شد و این در حالی است كه اگر قیمت برنج شیرین باشد كمتر كشاورزان برنج خود را به دولت می‌فروشند.

مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران در واكنش به این سؤال كه آیا قیمت نان و آرد در طرح هدفمندی یارانه‌ها مشخص شده است یا خیر گفت: هنوز قیمت‌ها مشخص نشده است و حتی جلسات آن برگزار هم نشده است.

وی افزود: قیمت نان در حال حاضر واقعی نیست و هزاران مشكل دارد چرا كه قیمت محصول نهایی از قیمت نهاده و مواد اولیه پایین‌تر است و مشخص است در این قضیه رانت وجود دارد لذا اینكه بگوییم در طرح هدفمند كردن یارانه‌ها قیمت نان نسبت به قبل یعنی آرد 75 ریالی چقدر افزایش خواهد یافت مبنای خوبی برای مقایسه نیست.

علیخانی گفت: معمولا قیمت نان در سایر كشور بین 40 تا 60 درصد وابسته به قیمت آرد است اما این نسبت در ایران بین 5 تا 7 درصد است.

وی افزود: در ایران 75 درصد قیمت نان هزینه دستمزد كارگر است به همین دلیل آرد و نان جایگاه و متانت خود را از دست داده است.

منبع: خبرگزاری فارس

تنظیم برای تبیان

ریحانه حمیدی فر