تبیان، دستیار زندگی
علی نیکزاد ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از پروژه مسکن مهر شهرستان خرم آباد در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهربانی یا بی مهری مسکن مهر؟!

مسکن مهر

بخش اقتصاد-علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از پروژه مسکن مهر شهرستان خرم آباد در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان لرستان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر 940 هزار متقاضی واجد شرایط مسکن مهر در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: تاکنون در زمینه مسکن مهر قرارداد بیش از یک میلیون واحد مسکونی منعقد شده وپروانه ساخت 880 هزار واحد نیز صادر شده است.

وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم یادآور شد: همچنین تاکنون فونداسیون 360 هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور به پایان رسیده است.

نیکزاد با اشاره به وضعیت مسکن مهر روستایی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما باید در سراسر کشور بیش از 213 هزار واحد مسکن روستایی را مقاوم سازی کنیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که تا مردادماه سال جاری 155 هزار واحد مسکن را برای مقاوم سازی عقد قرارداد کرده ایم.

وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم همچنین با اشاره به روند تخصیص اعتبارات و تسهیلات مسکن مهر در کشور، افزود: در این راستا بیش از چهار هزار و 400 میلیارد تومان در زمینه مسکن مهر هزینه شده است.

نیکزاد ادامه داد: از میزان تسهیلات یاد شده بیش از سه هزار میلیارد تومان در شهرها و یک هزار و 400 میلیارد تومان در روستاها پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: تلاش می شود تا پایان شهریورماه سال جاری همه فونداسیون های مسکن مهر در سراسر کشور اجرایی شود.

وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم هم چنین در مورد واگذاری واحدهای مسکن مهر در سال جاری، عنوان کرد: تا پایان زمستان سال جاری بیش از 140 هزار واحد مسکن مهر در کشور به متقاضیان واگذار می شود.

نیکزاد یادآور شد: در قالب 140 هزار واحد یاد شده حدود 10 هزار واحد مربوط به بافت های فرسوده، 90 هزار واحد مربوط به سازمان ملی زمین و مسکن، 15 هزار واحد مربوط به بنیاد مسکن و 25 هزار واحد نیز در شهرهای جدید خواهد بود.

وی همچنین از آغاز فاز دوم اجرای پروژه های مسکن مهر در کشور در زمستان سال جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در این مرحله چند برابر مرحله قبل کار واگذاری مسکن مهر به مردم افزایش یابد.

این صحبتهای وزیر مسکن درباره اثرگذاری طرح مسکن مهر با اظهرات نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، در تناقض است.

مسکن مهر

محمدرضا خباز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، درخصوص بحران مسکن در ماههای اخیر در کشور اظهارداشت: زمانی که بحث مسکن مهر مطرح شد مشخص بود که از ابتدا این طرح کارشناسی شده نیست و لطمات زیادی به بخش مسکن وارد می کند.

وی افزود: علت هم این بود که بیشتر از نظر احساسی به موضوع توجه شده بود کارشناسان هم این طرح را ناموفق می دانستند زیرا گفته شده بود با یک میلیون نفر از مردم می توانند خانه دار شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مدتی این کار غیر کارشناسی پیگیری می شد، عده زیادی هم عضو مسکن مهر شدند و مدتها در انتظار بودند تا اینکه وزیر جدید که وارد دولت شد گفت براساس قولهای گذشته عمل نخواهد کرد و هر متقاضی باید 12 میلیون و پانصد هزار تومان پول بدهد تا کار به نتیجه برسد.

خباز با بیان اینکه مقصودم از بیان این روند آن است که کار کارشناسی باید در حوزه مسکن صورت گیرد تا معضل ما در این بخش حل شود، گفت: ما در کشور در بخش مسکن با مشکلاتی مواجه هستیم که علت اصلی آن نامتناسب بودن عرضه و تقاضاست و این علت متاسفانه موجب شده تا در ماههای اخیر قیمت مسکن جهش داشته باشد که به این حالت حالت رکود تورمی می گویند.

نماینده کاشمر ادامه داد: در این شرایط از طرفی ملک ها خریدار ندارد و از طرف دیگر قیمت ها افزایش می یابد و این بدترین شرایط برای یک کالا می تواند باشد. مالکان خانه هایشان روی دستشان مانده و از سوی دیگر قیمت اجاره بها لحظه به لحظه در حال افزایش است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دولت بتواند قیمت مسکن را مهار کند، گفت: این وضعیت  کنونی برای مردم بسیار نامناسب است و تقریبا سه چهارم درآمد مردم برای اجاره مسکن هزینه می شود و این خود به خود سطح رفاه خانواده، سلامت افراد آن و بهداشت روانی افراد جامعه را به خطر می اندازد و باید برای آن فکری کرد.

خباز یادآور شد: تلاش برای حل معضل مسکن راهی نیست که یک شبه و یک ساله طی شود. کاری که مجلس می تواند در این زمان انجام دهد این است که در قانون برنامه پنجم توسعه طوری طراحی داشته باشد که در ظرف 5 سال آینده فشار ناشی از تامین مسکن برای مردم کاهش یابد و زمینه برای خانه دار شدن مردم به روشهای کارشناسی فراهم گردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این موضوع که زندگی مردم را سخت کرده است در حد یک وزیر یا یک مسئول نیست که با فراخواندن آن به مجلس بتوان مشکل مردم را حل کرد. این موضوع نیاز به سیاستگذاری عالمانه دارد و باید در مجلس سنگ بنای آن گذاشته شود.

از آنجایی که امنیت بازار مسکن اهمیت زیادی بر سلامت اقتصاد کشور دارد، توقع می رود که مسئولین مربوطه نسبت به اطلاع رسانی کافی درباره سرنوشت طرح مسکن مهر اقدام کنند 

گردآوری

ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات