تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر قیمت‌ها گلادیاتور شده‌اند و رودرروی همدیگر ایستاده‌اند. اما این كه در نهایت كدام كالا می‌تواند ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رو در رویی قیمتها باهم یا با ما؟

گوشت قرمز و گوشت سفید

در حال حاضر قیمت‌ها گلادیاتور شده‌اند و رو در روی همدیگر ایستاده‌اند. اما این كه در نهایت كدام كالا می‌تواند با كاهش قیمت‌ها پیروز شود و در سبد مصرفی مشتریان قرار بگیرد، پرسشی است كه فعلا نمی‌توان پاسخی برای آن ارایه داد.

بازار گوشت قرمز همچنان خبرساز است و در آستانه فرارسیدن ماه رمضان نگرانی‌ها از این بازار با افزایش قیمت گوشت مرغ دو چندان شده است. درشرایطی كه برنامه‌ریزان اقتصادی از كاهش قیمت گوشت قرمز خبر می‌دهند، گوشت مرغ نیز با رشد قیمت مواجه شده است.

حال باید مصرف‌کنندگان که اغلب آنها گوشت مرغ را به علت ارزانی آن نسبت به گوشت قرمز در سبد کالایی خود قرار داده بودند نگران تأمین آن برای ماه رمضان باشند.

انگار بازار گوشت قرمز در ایران همانند بازار طلا، دیگر بازارها را تحت تأثیر قرار می‌دهد . در حال حاضر بازارگوشت قرمز بازار هایی نظیر مرغ، برنج و حبوبات و میوه را نیز به گونه‌ای تحت تأثیر خود قرار داده است.

گزارش‌ها حاكی از عدم كشتار دام زنده و عدم عرضه آن به بازار است و آنچه که در حال حاضر در بازار مشاهده می‌شود واردات این ماده پروتئینی و کشتارهای محدود است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قیمت گوشت قرمز كه از چند سال گذشته به یك معضل برای برنامه‌ریزان اقتصاد كشور تبدیل شده است كماكان بی‌اعتنا به تمامی برنامه‌ها به رشد صعودی خود ادامه می‌دهد و حال بازار شهرستانها را نیز در برگرفته است. این در حالی است كه مسئولین بارها از كشتار دام زنده در استان‌ها و عرضه آن به مراكز مختلف خبر داده بودند، اما قصاب‌های ساكن شهرستان‌ها با اظهار بی‌اطلاعی از كشتار می‌گویند كه ماه‌هاست كه كشتار نكرده‌اند.

البته معاون امور دام وزارت امور جهاد كشاورزی كه به تازگی بر مسند این پست تكیه زده است مانند خلف خود از افزایش تولید گوشت قرمز و سفید خبر داده است.و این درحالی است كه حتی واردات نیز تاكنون نتوانسته است جوابگویی برای نیاز بازار و كاهش قیمت گوشت قرمز داشته باشد.

اخیرا رئیس سازمان بازرگانی استان تهران اعلام كرده است: كاهش مولد دام و خشكسالی چند سال گذشته عامل اصلی بحران در بازار گوشت قرمز است اما اعتقاد كارشناسان بر این است که این موضوع می‌تواند جوابی برای معادلات چند مجهولی بازار گوشت قرمز باشد.

كارشناسان اعتقاد دارند كه دو سال است كه فراوانی آب و پایان خشكسالی در ایران روی داده است ولی همچنان دولتمردان بر این امر اصرار دارند كه خشكسالی تداوم دارد.

گوشت مرغ كه ماه‌ها بود با كاهش به بازار عرضه می‌شد اما این بار با فاصله چند روزه به آغاز ماه رمضان ناگهان با افزایش قیمت مواجه شده است. كارشناسان آن را به وجود دلالان و واسطه‌ها مربوط می‌دانند. سوالی كه وجود دارد این است كه آیا واقعا مافیا تمامی اركان بازار ایران را تسخیر كرده است، مافیایی كه همچنین از سوی دولت انكار می‌شود.

به اعتقادكارشناسان باید ما شاهد بحران بیش از پیش در این دو بازار و در آغاز ماه رمضان باشیم.

در حال حاضر قیمت گوشت قرمز در بازار بین 16تا 22 هزار تومان به ازای هر کیلو به فروش می‌رسد. گوشت مرغ نیز به ازای هر کیلو بین 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 600 تومان عرضه می‌شود

گوشت مرغ

از طرفی،با وجود همه مطالب ذکر شده در بالا دبیر انجمن صنفی مرغ ایران معتقد است که : قیمت تمام شده مرغ بالا نیست، مسوولان راهکار اصلی ارائه کنند

علی آذروش در گفت و گو با خبرنگار ایلنادر واکنش به اظهارات رییس سازمان بازرگانی استان تهران در مورد افزایش قیمت مرغ اظهار داشت: عدم برنامه تنظیم شده برای تنظیم بازار مرغ و نبود گروه كارشناسی تعیین قیمت مرغ وعدم به روز شدن زیر ساخت های موجود مهمترین عوامل افزایش قیمت مرغ و نوسان آن در سال است.

وی بیان داشت: تا زمانی كه زیرساخت‌های موجود به روز نشود و برای تعیین قیمت گوشت مرغ برنامه‌ریزی سالانه وجود نداشته باشد و همچنین شكاف وتعارض عملكرد وزارتخانه‌های جهاد كشاورزی و بازرگانی باشد شاهد این گونه نوسانات قیمتی خواهیم بود.

به گفته وی چرا زمانی كه قیمت مرغ زیر قیمت تعیین شده به فروش می‌رفت وزارت بازرگانی پاسخگوی واكنش‌های تولید‌كنندگان نشد و چرا اینك به صورت احساسی و عجولانه اقدام به عمل متقابل برای نوسانات قیمت مرغ می‌كنند.

دبیر انجمن صنفی مرغ ایران با بیان اینكه تفاهم نامه و انعقاد قرارداد به تنهایی جوابگوی تنظیم قرارداد نیست گفت: سالهاست که تفاهم نامه‌های غیر كارشناسی صورت می‌گیرد ولی هیچ عایدی نه نصیب مصرف کنده شده و نه تولید کنده شده است.

به گفته آذروش همین امر ایجاد شبهه در نزد تولید‌كنندگان و حتی مصرف‌كنندگان می‌شود و باعث ایجاد توقع در مصرف‌كننده شده و مصرف‌كننده در ذهنش سوءمدیریت را تداعی می‌كند.

وی با انتقاد از عدم همكاری متقابل و دوسویه وزارتخانه جهاد كشاورزی و بازرگانی اظهارداشت: این دو وزارتخانه با عدم هماهنگی باعث شدند كه دلالان و واسطه‌ها در این بازار جولان بدهند.

وی تاكید كرد: قیمت تمام شده مرغ در حال حاضر سه هزار تا سه هزار ودویست تومان است و این یك قیمت واقعی است زیرا كه قیمت جوجه یك روزه بین 950 تا 1000 و نهادهای خوراكی نیز در همین حدود به تولید کنندگان عرضه می شود.

با خواندن تحلیل های بالا این سوال به ذهن متبادر می شود که آیا قیمتها در مقابل هم قرار گرفته اند یا با این جریان صعودی که در پیش گرفته اند قصد رویارویی با مصرف کننده را دارند؟

امید است در آستانه ماه مبارک رمضان تصمیم مناسبی جهت بهبود اوضاع اتخاذ شود.

منبع : خبرگزاری کار ایران

گردآوری:

ریحانه حمیدی فر