تبیان، دستیار زندگی
کارگران به عنوان آخرین گروه اجتماعی در نوبت دریافت سهام عدالت قرار گرفته اند و اقدام برای واگذاری سهام عدالت به گروههای مختلف....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سهام عدالت برای کارگران

سهام عدالت

بخش اقتصاد- به گزارش مهر، کارگران به عنوان آخرین گروه اجتماعی در نوبت دریافت سهام عدالت قرار گرفته اند و اقدام برای واگذاری سهام عدالت به گروههای مختلف کارگری، اولین برنامه رسمی دولت در جهت واگذاری سهام عدالت آنان محسوب می شود.

گفتنی است، طبق برنامه ریزی اولیه پس از انجام واگذاری سهام عدالت به کارگران فصلی و ساختمانی، کارگران قراردادی و رسمی نیز در نوبتهای بعدی دریافت قرار می گیرند.

البته چند ابهام در زمینه تعداد واقعی کارگران فصلی و ساختمانی مشمولان سهام عدالت وجود دارد و آن هم اینکه مشخص نیست چند درصد کارگران فصلی و ساختمانی در حال حاضر بیمه هستند و می توانند کد بیمه ای خود را برای دریافت سهام عدالت ارائه کنند؟

همچنین مسئله دیگر قابل توجه در واگذاری سهام عدالت به این گروهها این است که علی رغم لزوم حرکت کارگران به سمت آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه ای و وجود بیشترین تلفات و حوادث در کارهای ساختمانی، واقعا در حال حاضر چند درصد از کارگران فصلی و ساختمانی دارای مدرک فنی و حرفه ای هستند که بتوان آنهایی که این مدارک را ندارند از دریافت سهام عدالت منع کرد؟

اظهارات دو هفته گذشته عضو شورای عالی کار

در همین رابطه، عضو شورایعالی کار در نیمه مرداد ماه  از آغاز واگذاری سهام عدالت کارگران از هفته آینده خبر داد و گفت: آخرین هماهنگی با خصوصی سازی برای واگذاری سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی انجام شده است.

ولی الله صالحی در گفتگو با مهر از برگزاری آخرین جلسه با واحد واگذاری سهام عدالت سازمان خصوصی سازی برای آغاز واگذاری سهام عدالت کارگران خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی قرار است در فاز اول واگذاری، سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی انجام شود.

صالحی خاطر نشان کرد: بنابراین پس از اطلاع رسانی، کارگران می توانند در قالب متقاضی دریافت سهام عدالت فرمهای مربوط به آن را تکمیل کنند و پس از آن فرمهای تکمیل شده در اختیار واحد توزیع سهام عدالت سازمان خصوصی سازی قرار می گیرد تا آنها بتوانند کار بررسی فرمها و صحت تقاضاها را انجام دهند.

این مقام مسئول در حوزه کارگری بیان داشت: یکی از نکات مهمی که لازم است تا به اطلاع کارگران رسانیده شود مربوط به کارگرانی است که قبلا سهام عدالت خود را از روشهای دیگری در قالب سرپرست خانوار، رزمنده و یا حتی کارمندی دریافت کرده اند.

صالحی با تاکید بر حذف تقاضای مجدد این دست کارگران برای دریافت دوباره سهام عدالت و غیرممکن بودن تحقق این درخواست گفت: پس از بررسی و تائید کارگران متقاضی که فرم سهام عدالت خود را تکمیل کرده اند، از سوی خصوصی سازی لیست ها به ادارات کار و تشکلهای کارگری ارسال می شود.

کارگر

به گفته وی شناسایی کارگران ساختمانی و فصلی مشمول دریافت سهام عدالت از طریق کد بیمه ای یکی از روشهایی است که در زمان توزیع سهام عدالت اعمال می شود؛ همچنین ارائه گواهینامه های مهارتی از سوی کارگران به ویژه در بخش ساختمانی نیز می تواند قابل قبول باشد.

عضو شورایعالی کار تصریح کرد: کارگران ساختمانی و فصلی که دارای بیمه و یا گواهینامه مهارتی از فنی و حرفه ای نباشند، به آنان سهام عدالت تعلق نخواهد گرفت و بهتر است در غیر این شرایط مراجعه ای نداشته باشند.

صالحی بیان داشت: اگر در نهایت قرار شد که ثبت نام اینترنتی باشد که به متقاضیان کد رهگیری داده می شود و در غیر اینصورت در روش دستی کارگران مشمول باید از طریق ادارات کار هر استان و یا تشکلهای کارگری مورد شناسایی و تایید قرار گیرند.

وی همچنین به امکان تائید کارگران از طریق سازمان فنی و حرفه ای، تامین اجتماعی و جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: در غیر اینصورت افراد متقاضی سهام عدالت باید از طریق تشکلهای کارگری مورد تایید قرار گیرند.

نشست مشترک تعیین روش اعطای سهام عدالت کارگران

نشست مشترک با یک تاخیر یک هفته ای بالاخره تسکیل شد و ولی الله صالحی عضو شورای عالی کار صبح دیروز از برگزاری جلسه مشترک میان وزارت کار، نمایندگان کارگران و سازمان خصوصی سازی برای تعیین تکلیف روش ثبت نام از کارگران ساختمانی و فصلی برای دریافت سهام عدالت خبر داد.

ولی الله صالحی در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاری نشست مشترک میان وزارت کار، نمایندگان کارگران و سازمان خصوصی سازی برای تعیین تکلیف روش واگذاری سهام عدالت به کارگران، گفت: پس از تصمیم گیری دستی یا الکترونیکی بودن ثبت نام برای واگذاری سهام عدالت کارگران در این نشست مشترک، واگذاری سهام عدالت آغاز می شود.

عضو شورای‌ عالی کار با اشاره به قابل دسترس نبودن اینترنت برای تمامی کارگران، گفت: ممکن است برای راحتی و سهولت دسترسی کارگران به پایگاههای ثبت نام، روش الکترونیکی و دستی به صورت تلفیقی مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به حرکت کشور به سمت مکانیزه شدن، در جلسات نیز گرایش به انجام ثبت نام الکترونیکی است.

صالحی بر کاهش هزینه‌ها و اتلاف وقت کارگران تاکید کرد و افزود: برای ثبت نام کارگران کاهش هزینه های مالی و زمانی کارگران در اولویت است و طرحی مورد تاکید قرار می گیرد که برای کارگران مقرون به صرفه باشد.

به گزارش مهر، اخیرا در زمینه واگذاری سهام عدالت به کارگران در چند گروه تصمیماتی گرفته شده است که بر اساس اولویت بندی های صورت گرفته، کارگران ساختمانی و فصلی در مرحله اول دریافت این نوع سهام قرار گرفته‌اند.

پس از آن نیز کارگران قراردادی، رسمی ها و قرارداد موقت از مزایای دریافت سهام عدالت بهره مند خواهند شد.

گردآوری: ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات