تبیان، دستیار زندگی
یدالله صادقی مدیرکل دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشت قرمز، واردات، کنترل قیمت

گوشت

بخش اقتصاد- یدالله صادقی مدیرکل دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در گفتگو با مهر در تشریح آخرین وضعیت بازار گوشت و تخم مرغ گفت: براساس تقسیم کار ملی، وزارت بازرگانی مسئول هماهنگی میان شبکه های توزیع، نظارت بر قیمت و عملکرد این شبکه ها است. در واقع تامین کسری میان کالاهای تولیدی و میزان مصرف و تقاضا، از طریق واردات و با صدور مجوز از دستگاه های ذیربط صورت می گیرد و وزارت بازرگانی، مسئولیت انجام هماهنگی با مباشران تامین و توزیع کالا را به عهده دارد.

مدیرکل دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی افزود: میزان تولید و واردات همواره ثابت نیست و متناسب با برخی فصول و شرایط خاص، افزایش یا کاهش می یابد. در این راستا سازمانها و دستگاه های مسئول تولید یک کالا، مستلزم برنامه ریزی برای افزایش تولید ات هستند.

وی تصریح کرد: در ماه هایی که تقاضا کم و تولید به صورت ثابت صورت می گیرد، بخشی از مازاد بازار از سوی وزارت بازرگانی از سطح بازار جمع آوری و ذخیره سازی می شود تا در زمانی که کمبود کالا در بازار وجود دارد یا تقاضا افزایش می یابد، توزیع شود.

صادقی گفت: دستگاههای مختلف فعالیت زیادی برای تامین اقلام پروتئینی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان انجام داده اند، اما برخی مشکلات از قبیل سیستم تولید برخی کالاها، دچار مشکل شده است و علیرغم برنامه ریزی های صورت گرفته برای تولید، سیستم تولیدی کشور دچار عارضه شده و این برنامه ریزی محقق نشده است.

وی اظهار داشت: براساس آنچه که از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تولید اقلام پروتئینی ذکر می شود، خشکسالی و گرفتاریهای طبیعی، تولید را دچار مشکل کرده است و تولید، با افزایش تقاضا همگام نبوده است. البته وزارت بازرگانی با وزارت جهادکشاورزی دست به دست هم داده و با تشکیل جلسات مشترک، شبکه های توزیع کالا را ساماندهی کرده اند.

این مقام مسئول در معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی گفت: تفاهم نامه هایی با مباشران به امضا رسیده است و آنها به مناطقی که امکان خرید و ورود دام وجود دارد، گسیل شده اند. بنابراین به دلیل اینکه بازار کشش دارد، مباشران همچنان در حال واردات هستند.

صادقی، فرآیند واردات را یک فرآیند طولانی دانست و تاکید کرد: واردات کالاهایی هم چون اقلام پروتئینی یک شبه و یک ماهه امکان پذیر نیست، بلکه باید برنامه ریزی های دقیقی صورت گیرد تا مشکلات بعدی بروز و ظهور نکند. در نتیجه برنامه ریزی صورت گرفته است و کالا به تدریج محصولات مورد تفاهم برای تنظیم بازار، تحویل داده می شود و به طور قطع، قیمت مواد پروتئینی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

گوشت قرمز

این در حالی است که،به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد كشاورزی سخنگوی وزارت جهاد كشاورزی گفت: از ابتدای سال تاكنون به منظور كنترل بازار50 هزار تن واردات گوشت قرمز به كشور داشته ایم.

محمد حسین انصاری فرد سخنگوی جهاد کشاورزی افزود: نیاز كشور به گوشت قرمز در سال 920 هزارتن و تولید این ماده پروتئینی نیز در سال همین مقدار است .

وی با بیان اینكه تلاش دست اندركاران امر تامین مواد پروتئینی در وزارت جهاد كشاورزی این است كه نیاز مصرف‌كنندگان به مواد پروتئینی از داخل تامین شود، گفت: با فرا رسیدن ماه‌های رجب، شعبان، رمضان و فصل سفرهای تابستانی به دلیل برگزاری جشن‌ها و ذخیره‌سازی كه در خانواده ها در ابتدای ماه رمضان صورت می گیرد،تولید داخلی جوابگوی میزان مصرف نیست و به ناچار واردات صورت می گیرد.

انصاری فرد تصریح كرد: در اغلب ماه‌های سال اضافه تولید نیز داریم و نیازی به واردات نیست،روزانه 100تن گوشت قرمز گوساله و گوسفندی در بیش از 100 مركز توزیع مواد پروتئینی در تهران توزیع می شود .

انصاری فرد با بیان اینكه گوشت های وارداتی با رعایت اصول بهداشتی و ذبح اسلامی در یكی از شركتهای تابعه وزارت جهاد كشاورزی تهیه می شود،گفت: این گوشتها با نظارت نماینده ولی فقیه در امر ذبح و نماینده سازمان دامپزشكی در زمینه قرنطینه بیماری ها در یكی از شركت های تابعه وزارت جهادكشاورزی به منظور اطمینان بیشتر تهیه و وارد كشور شده است.

وی افزود:‌ گوشت گرم گوسفندی و گوساله منجمد تاكنون ازكشورهای قیزستان،ارمنستان،پاكستان،استرالیا،نیوزلند وارد كشور شده است و كشورهای گرجستان و هند نیز در آینده در صورتی كه صادركنندگان قبلی به همكاری ادامه ندهند جزء صادر كنندگان گوشت به كشورمان قرار خواهند گرفت.

گردآوری: ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات