تبیان، دستیار زندگی
در مجمع عمومی بانک مرکزی که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، افزایش سرمایه این بانک از....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی

بانک مرکزی

در مجمع عمومی بانک مرکزی که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، افزایش سرمایه این بانک از 20 به 25 هزار میلیارد ریال به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی با اشاره به مصوبات پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که سه شنبه شب با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهارداشت: با افزایش این سرمایه می توان در رتبه جهانی بالاتری قرار گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی کنترل و نظارت بر مصرف منابع ، اجرای کامل بانکداری الکترونیک ، ساماندهی موسسات پولی غیر متشکل و رعایت ضوابط و دستورالعملها به وسیله این موسسات را از موضوعات مهمی عنوان کرد که در پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی مطرح شد.

وی گفت: 25 درصد سود بانک مرکزی را باید مالیات دهیم و 40 درصد از سود را به خزانه واریز می کنیم، ضمن اینکه بخشی را نیز به عنوان ذخیره احتیاط داریم که قسمتی به افزایش سرمایه و بقیه آن به خزانه واریز شد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از کاهش نرخ تورم در سال 1389 نیز سخن گفت و اظهارداشت: در دوازده ماهه منتهی به پایان تیرماه امسال نرخ تورم به 9 و 1 دهم درصد کاهش یافت، همچنین پیش بینی می شود نرخ تورم در پایان مرداد امسال به زیر 9 درصد کاهش یابد.

به گفته بهمنی، میانگین نرخ تورم در پایان سال  86 معادل 18 و 4 دهم درصد، در پایان سال 87 معادل 24 و 5 دهم درصد و در پایان سال 88 معادل 25 و 4 دهم درصد بوده است.

رئیس جمهور: بواسطه اقدامات مناسب بانك مركزی بخصوص در یك سال گذشته، آرامش خاطری در سیستم بانكی و فضای اقتصادی كشور بوجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد در این جلسه با قدردانی از تلاش‌ها و فعالیت‌های این بانك در خدمت‌رسانی به مردم و ساماندهی اقتصاد كشور اظهار داشت:‌ بواسطه اقدامات مناسب بانك مركزی بخصوص در یك سال گذشته، آرامش خاطری در سیستم بانكی و فضای اقتصادی كشور بوجود آمده است.

وی تأكید كرد: بانك مركزی باید در تمام سیاستگذاری‌ها و اقدامات خود به‌دنبال استفاده از منابع بانكی در فعالیت‌های سازنده و مفید اقتصادی باشد.

رییس جمهور همچنین ضرورت شفافیت در سیاستگذاری‌های بانكی را از سوی بانك مركزی مورد تأكید قرار داد و گفت: باید هر روز بر شفافیت عملكرد نظام بانكی كشورمان افزوده شود زیرا به هر میزانی كه ابهام وجود داشته باشد، اقتصاد دچار مشكلی خواهد بود.

احمدی‌نژاد تأكید كرد: بانك مركزی باید نظارت را بر سیستم بانكی كشور هر چه بیشتر گسترش دهد و تمام بانك‌های كشور صرف نظر از مالكیت آن باید زیر نظر بانك مركزی باشند. بواسطه عملكرد بانك مركزی نباید امكان كوچكترین تخلف و سوء استفاده ای وجود داشته باشد و در این مسیر باید منافع مردم مورد توجه ویژه باشد. نباید به گونه‌ای باشد كه عده‌ای با سوء استفاده از پول مردم به مردم فشار وارد كنند.

رییس جمهور از مسئولین بانك مركزی خواست خودشان را برای اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها آماده كنند و سیستم بانكی را به اندازه‌ای ارتقاء دهند كه تا پایان امسال تمام خرید، فروش و گردش مالی كشور از طریق سیستم بانكی انجام شود.

احمدی‌نژاد همچنین بهبود خدمات سیستم بانكی به مردم را مورد تأكید قرار داد و گفت: بانك مركزی باید برای همه خدمات بانكی به مردم، استانداردهایی را تعریف و ارائه كند.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، رییس جمهور در ادامه با اشاره به آفات و زیان «ربا» در زندگی مردم و اقتصاد كشور گفت: بدون تردید علت شكست اقتصاد غرب ربوی بودن اقتصاد آن است بنابراین باید در نظام بانكداری كشورمان، عقود اسلامی منعقد شود و هیچ اثری از ربا وجود نداشته باشد.

احمدی‌نژاد همچنین استفاده از روش‌های جدید بانكداری و ابتكارات جدید را از سوی بانك‌ها مورد تأكید قرار داد.

ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات