تبیان، دستیار زندگی
کتاب نگاهی بر یک دهه وبلاگ نویسی کتاب داران ایران نوشته دکتر امیررضا اصنافی و همکاران توسط نشر چاپار منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک دهه وبلاگ‌نویسی کتاب‌داران ایران

کتاب نگاهی بر یک دهه وبلاگ‌نویسی کتاب‌داران ایران نوشته دکتر امیررضا اصنافی و همکاران توسط نشر چاپار منتشر شده است.

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
یک دهه وبلاگ‌نویسی کتاب‌داران ایران

بعد از دوسال تلاش و گردآوری مطالب و افزون تر از آن، ده سال وبلاگ نویسی در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، کتاب نگاهی بر یک دهه وبلاگ نویسی کتابداران ایران منتشر شد.

این کتاب با همکاری وبلاگ نویسان کتابدار، خانم مریم پاکدامن و آقایان محمد زره ساز، و دکتر محسن حاجی زین العابدینی تالیف شده است.

کتاب نگاهی بر یک دهه وبلاگ‌نویسی کتاب‌داران ایران علاوه بر سخن نخست و پیش‌درآمد در 4 فصل با این فهرست تنظیم شده است:

آموزش مختصر وبلاگ نویسی،

کتابشناسی وبلاگهای علم اطلاعات و دانش شناسی،

یادداشتهای منتخب کتابداران وبلاگ نویس ایران،

و نگاهی موشکافانه بر وبلاگ نویسی در کتابخانه ها توسط کتابداران طی ده سال اخیر

دکتر حاجی‌زین‌العابدینی در مقدمه‌ای برای کتاب پیش‌رو آورده است: ویژگی بارز دنیای حاضر، تعاملی و دوسویه بودن آن است و وضعیت دنیا به‌گونه‌ای است که کسی نمی‌تواند حرف یک سویه داشته باشد، بلکه مبنای گفته‌ها بر گفت‌وشنود بنا شده است. مرور زمان و بلوغ فناوری از یک‌سو و دمیدن روح آزادی‌طلبی در کالبد جوامع و اهمیت گفتمان در اجتماعات آدمیان از سوی دیگر، منصه‌ ظهور فضایی شد که در آن نه حرف یک‌سویه، که گفتمان دوطرفه سنجه شد و از ملزومات جامعه.

یکی از مهمترین اهداف کتاب حاضر که شاید بتوان آن را محصول «جشنواره وبلاگ‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران» به‌ شمار آورد، ثبت و مستندسازی فعالیت‌های پرجوش و خروش و تاریخی کتابداران در عرصه وبلاگ است.

وبلاگ در دنیای کتابداری و اطلاع‌رسانی و به‌ ویژه در محیط ایرانی این حوزه، همانند اقبالی که در ایران به وبلاگ‌نویسی صورت گرفت، با استقبال روبه‌رو شده و در کم‌تر از یک‌سال از رواج آن در کشور به حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی نیز وارد شد. شاید یکی از دلایل استقبال و رونق وبلاگ‌نویسی در کتابداری و اطلاع‌رسانی را بتوان قرابت ذاتی کتابداری و اطلاع‌رسانی با کارکرد وبلاگ به‌شمار آورد. زیرا هر دو برای نشر و آگاهی‌رسانی، زمینه‌ها و کارکردهای مناسبی دارند. به همین دلیل، کتابداران وبلاگ را به عنوان ابزاری کارا برای انواع فعالیت‌های خود به‌ کار گرفتند و به‌ سرعت در استفاده و رواج آن رشد کردند. این رشد چنان سریع و گسترده بود که در دوره‌ای، کم‌تر کتاب‌خانه یا کتابداری را می‌شد ملاحظه کرد که دستی در وبلاگ نداشته و به‌ نوعی با آن درگیر نباشد.

یکی از مهمترین اهداف کتاب حاضر که شاید بتوان آن را محصول «جشنواره وبلاگ‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران» به‌ شمار آورد، ثبت و مستندسازی فعالیت‌های پرجوش و خروش و تاریخی کتابداران در عرصه وبلاگ است.

این کتاب در 4 فصل تهیه شده است. فصل اول به‌ طور مختصر، مروری بر نحوه ایجاد وبلاگ در محیط‌های پرشین بلاگ و بلاگفا برای مبتدیان وبلاگ‌نویسی صورت گرفته و در ادامه، بر اساس تجربیات نگارندگان کتاب حاضر، اصول وبلاگ‌نویسی برای خوانندگان ارائه شده است.

فصل دوم از زمینه و پیشینه بهره‌گیری از وبلاگ توسط کتابداران ایران بحث به‌ میان آورده و در حقیقت، نگاه اجمالی و تاریخی به سیر پیدایش وبلاگ در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در داخل کشور دارد. فصل سوم، به یادداشت‌های برگزیده کتابداران و اساتید وبلاگ‌نویس اختصاص دارد.

در فصل چهارم که کتابشناسی وبلاگ در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران، محصول علمی جشنواره وبلاگ‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران بوده است که برای نخستین‌ بار توسط انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با همکاری اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی کتابداری ایران (ادکا) در زمستان 1390 برگزار شده است.


منابع: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی