تبیان، دستیار زندگی
ادر کتاب‌های درسی جمهوری آذربایجان، ادعا شده است، پانصد سال پیش کشوری به نام آذربایجان! وجود داشته که اردبیل و تبریز هم جزو آن بودند و ایرانیان از زمان کوروش (بزرگ) به این سرزمین تجاوز می‌کرده‌اند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادعای مالکیت خاک ایران توسط آذربایجان

کتاب جغرافیای جمهوری آذربایجان

با توجه به تحرکان مشکوک دولت باکو در تحریف تاریخ، حدود آذربایجان و اران و شروان، هم اکنون شاهد گسترش تبلیغات منفی علیه ایرانیان و چاپ کتاب‌های رسمی و غیر رسمی علیه تمامیت ارضی ایران هستیم.

به گزارش «تابناک»، پس از فروپاشی شوروی و استقلال اران با نام جمهوری آذربایجان، جریانات ضد ایرانی با حضور شخصی به نام «ابو الفضل ایلچی بیگ»، قدرت را به دست گرفتند و دیگر بار، جریان ایران ستیزی در آن سامان آغاز شد و دستمایه این تبلیغات و جریان، همان ایده‌های شرق شناسان شوروی پیشین با نگاه کمونیستی بود که تلاش می‌کردند با هر ترفندی، بین ملت بزرگ ایران و مردم شمال ارس خطوط پررنگی ترسیم کنند تا علاقه‌ای به زندگی مشترک و دوستانه بین این ملت واحد جدا افتاده از هم ایجاد نشود.

در کتاب‌های درسی جمهوری آذربایجان، ادعا شده است، پانصد سال پیش کشوری به نام آذربایجان! وجود داشته که اردبیل و تبریز هم جزو آن بودند و ایرانیان از زمان کوروش (بزرگ) به این سرزمین تجاوز می‌کرده‌اند!

در این کتاب‌ها مزدک، کمونیست دانسته شده و از ازدواج با محارم به عنوان یک سنت بابکی، دفاع شده است. همچنین از دوره چنگیز و تیمور به عنوان دوران طلایی تاریخ یاد شده است!

در کتاب‌های درسی دولت باکو به 9 استان ایران، ادعای ارضی شده و حتی جالب این که مازندران و گیلان هم جزو آذربایجان به شمار رفته‌اند!

در کتاب‌های درسی جمهوری آذربایجان، ادعا شده است، پانصد سال پیش کشوری به نام آذربایجان! وجود داشته که اردبیل و تبریز هم جزو آن بودند و ایرانیان از زمان کوروش (بزرگ) به این سرزمین تجاوز می‌کرده‌اند!

همچنین در کتاب‌های درسی و رسمی «هنر» در جمهوری آذربایجان، همه هنر ایران، آذری فرض و تعریف شده و حتی شاعران پارسی گوی چون خاقانی و نظامی گنجوی (که زادگاهش روستای تا در تفرش است) و خواجه نصیرالدین طوسی نیز ترک تبار فرض شده‌اند.

گفتنی است، آذربایجان به عنوان تاج ایران در تاریخ، همواره نقشی سترگ در حفاظت و بقای هویت و ملیت و مذهب ایران زمین داشته‌اند و آگاهی کامل و دفاع بموقع از هویت و یادآوری پیشینه واقعی تاریخی منطقه، می‌تواند دشمنان ایران را در ایفای توطئه‌های تجزیه طلبانه خود و اربابانشان مأیوس کند.

آذری‌های ایرانی که از میان آنان، مردان بزرگی مانند شیخ محمد خیابانی، ثقة‌الاسلام، ستارخان، باقر خان، شهید باکری و … برخاسته و تا پای جان از اسلام و تمامیت ارضی ایران و آزادی آن دفاع کرده‌اند، می‌توانند نزدیکی هر چه بیشتر ایرانی تباران آن سوی ارس را که تا 196 سال پیش شهروندان ایران بودند، با ایران قدرتمند موجب شوند.

تنظیم:س.آقازاده