تبیان، دستیار زندگی
سالروز انفجار دفتر حزب جمهوری وبه شهادت 72تن به دست منافقین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید بهشتی

شهید بهشتی

شهید سید محمد حسینی بهشتی در دوم آبان ماه سال ۱۳۰۷ در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش، سید فضل الله، مردی روحانی و از مدرسین حوزه علمیهٔ اصفهان بود و گاهی برای اقامهٔ نماز جماعت به روستاهای اطراف می‌رفت. ، سیاستمدار و فقیه ایرانی و اولین رئیس دیوان عالی کشور پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، اولین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و نایب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

در چهارسالگی به مکتب رفت. سپس به دبستان دولتی ثروت که بعدها ۱۵ بهمن نامیده شد وارد شد. در امتحان ورودی دبستان در کلاس ششم قبول شد ولی با توجه به سن کمی که داشت در کلاس چهارم نشست. در امتحانات پایان دورهٔ دبستان در شهر دوم شد و به دبیرستان سعدی رفت. پس از شهریور ۱۳۲۰، در سال دوم دبیرستان، تعاملش با شاگردان مدارس دینی بیشتر شد و به طلبه شدن علاقه پیدا کرد. سرانجام در سال ۱۳۲۱ و در سن چهارده سالگی دبیرستان را رها کرد و به مدرسهٔ صدر رفت.

در سال ۱۳۲۱ وارد مدرسهٔ صدر شد و پس از تحصیل ادبیات عرب، منطق، کلام و سطوح فقه و اصول، در سال ۱۳۲۵ راهی قم شد و به مدرسهٔ حجتیه رفت. در قم خارج فقه و اصول را نزد آیت‌الله محقق داماد و آیت‌الله خمینی فراگرفت و در درس آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله سید محمد تقی خوانساری و آیت‌الله حجت کوه کمری نیز حاضر می‌شد. بخشی از کفایه را نزد آیت‌الله حاج شیخ مرتضی حایری یزدی و بخش دیگر آن را به همراه مکاسب نزد آیت‌الله داماد خواند. درس منظومه منطق و کلام که در اصفهان نیمه‌کاره مانده بود به دلیل کم بودن استاد فلسفه در قم ادامه نیافت و بیشتر به فقه و اصول می‌پرداخت. در کنار تحصیلش در قم، همانند اصفهان، تدریس نیز می‌کرد و مخارج زندگیش را از این راه تأمین می‌کرد. در سال ۱۳۲۷ دیپلم ادبی را با شرکت در امتحان متفرقه اخذ کرد و به دانشکدهٔ علوم معقول و منقول (دانشکدهٔ الهیات و علوم اسلامی کنونی) دانشگاه تهران وارد شد. مدرک کارشناسی رشتهٔ معقول (فلسفه و حکمت اسلامی) را در سال ۱۳۳۰ از دانشگاه تهران دریافت کرد.

پیش از انقلاب اسلامی در جهت مبارزات و همسو نمودن انجمن های خارج از ایران با رهنمود های امام راحل کوشش های بسیاری نمود. پس از انقلاب اسلامی در ۲۹ اسفند ۱۳۵۷ حزب جمهوری اسلامی را به همراه عده ای دیگر از جمله شهید باهنر تاسیس کرد. سپس توسط مردم برای عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد. در ۴ اسفند ۱۳۵۸ در حکمی از سوی امام خمینی ریاست دیوان عالی کشور را بر عهده گرفت.

وی زندگی پر بار خویش را در راه اهداف انقلاب اسلامی و خدمت به مردم سپری کرد و سر انجام در روز هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه مردانی ازجنس نور به درجه رفیع شهادت نائل گشت.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

منبع:ویکی پدیا
تنظیم: حاجی محمد علی


برای خرید اشتراک کتاب کلیک کنید.

برای خرید کتب اسلامی کلیک کنید.

برای خرید نرم افزارهای تبیان کلیک کنید.

برای بازدید و خرید از فروشگاه اینترنتی کلیک کنید.