تبیان، دستیار زندگی
امیر مؤمنان علی(ع) فرزند ابوطالب و جدّ او عبدالمطلب پسر هاشم است. نام عبدالمطلب عامر بود و شیبة الحمد شهرت داشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

که داند کیستی تو!

کیستی؟

کتاب علی از زبان علی وصف زندگانی امیر مؤمنان علی(ع) از دکتر سید جعفر شهیدی است. این کتاب مفید عظمت مقام امیر مؤمنان را برای شیعیان یادآور می شود. جهت خرید این کتاب از فروشگاه اینترنتی تبیان اقدام نمایید. در ذیل تکه برگزیده از از این کتاب را آورده ایم.

امیر مؤمنان علی(ع) فرزند ابوطالب و جدّ او عبدالمطلب پسر هاشم است. نام عبدالمطلب عامر بود و شیبة الحمد شهرت داشت. گویند چون زاده شد موهایی سپید بر سر او رسته بود، پس او را شیبه لقب دادند. و چون مطلب عموی او پس از مرگ هاشم به مدینه رفت و شیبه را با خود به مکه آورد، از او پرسیدند: این کودک کیست؟ گفت: بنده ی من است. و گفته اند مردم چنان پنداشتند که مطلب در این سفر بنده ای را با خود آورده است. از این رو عامر به عبدالمطلب مشهور گردید. عبدالمطلب فرزند هاشم است و هاشم پسر عبد مناف. خاندان هاشم شاخه ای از عبد مناف اند و شاخه ی دیگر آن بنی عبد شمس نیای امویان است. و هردو خاندان از قریش اند. خاندان هاشم در قریش به بزرگواری و گشاده دستی شناخته بودند، هرچند مکنتی چون خاندان عبد شمس نداشتند.

کنیه ی مشهور او ابوالحسن و لقب هایش فراوان است. از آن لقب ها آنچه میان ایرانیان شهرت دارد اسدالله و حیدر است.

مادرش فاطمه، دختر اسد بن هاشم بن عبد مناف است. فاطمه چندی تربیت رسول خدا را عهده دار بود و برای او چون مادر می نمود. او از جمله ی مسمانان صدر اول است که به مدینه هجرت کرد. رسول خدا پیوسته او را گرامی داشت و چون درگذشت او را در پیراهن خود کفن کرد.

کنیه ی مشهور او ابوالحسن و لقب هایش فراوان است. از آن لقب ها آنچه میان ایرانیان شهرت دارد اسدالله و حیدر است. لقب اسدالله را رسول خدا(ص) بدو داد و مادرش وی را حیدر خواند و حیدر در لغت به معنی شیر است. ولادت او در روز جمعه ی سیزدهم رجب، یا بیست و سوم آن ماه و بعضی نیمه شعبان نوشته اند.

علی از زبان علی

جهت خرید کتاب علی از زبان علی کلیک نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.