تبیان، دستیار زندگی
همانطور که می دانید ورزش بیماری های زیادی را درمان می کند. دو مورد از مهم ترین آنها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش درمانی بیماری های قلب و مفاصل

ورزش درمانی


همانطور که می دانید ورزش بیماری های زیادی را درمان می کند. دو مورد از مهم ترین آنها، بیماری های مفاصل و استخوان و بیماری های قلب و عروق است.


بیماری های مفاصل و استخوان

یک مفصل، محل تقاطع دو استخوان است. استخوان ها در محل مفصل یک روکش غضروفی دارند. گاهی هم یک روکش اسفنج مانند دارند که از صدمه به استخوان جلوگیری می کند. باید ماهیچه ها (که مفصل را می پوشانند) قوی باشند تا دو استخوان همیشه در کنار هم باشند و دررفتگی رخ ندهد.

اگر ماهیچه ضعیف باشد، زود خسته می شویم و مفاصل هم دچار سائیدگی بیشتر می شوند. این عارضه، همان آرتروز است. آرتروز، درمانی بهتر از ورزش ندارد. فردی که ورزش نمی کند، خون کمتری به غضروف هایش می رسد، غضروف هایش تحلیل می روند و در نتیجه باعث کم تحرکی مفاصل می گردند. در این صورت زاویه انحنای مفاصل کمتر می شود و به اصطلاح مفاصل خشک می گردند.

در ساختمان استخوان، سلول هایی هستند که استخوان را آهکی می کنند و سلول های دیگری نیز هستند که کلسیم را از استخوان خارج می کنند. این دو نوع سلول باید با هم کار کنند. ورزش این هماهنگی را تامین می کند.

افرادی که ورزش نمی کنند و بد می نشینند، یک طرف استخوان بیشتر از کلسیم تهی می شود و طرف دیگر استخوان بیشتر آهکی می شود. حال اگر به یک چنین شخصی بگویید: راست بنشین، راست نشستن او با درد شدیدی همراه خواهد بود. این سائیدگی یک طرفه در ستون فقرات یک سری بیماری های شدید را به وجود می آورد.

70 درصد سردردها، 50 درصد دردهای شانه و بازو از سائیدگی مهره های گردن و ضعف ماهیچه های آن ناشی می شوند و دردهای کمر و دیسک، از سائیدگی مهره های کمر و ضعف ماهیچه های پشت و شکم نشات می گیرند.

حرکات ورزشی برای تمام دردهای مفصلی خوب هستند و با این حرکات، مفاصل به اصطلاح روغن کاری می شوند.

اگر مفاصل شما به طور ناگهانی دردناک شوند، اغلب به خاطر بد نشستن در مقابل تلویزیون یا پشت میز کار است. در این گونه مواقع بهترین کار، گرم نگه داشتن مفصل و انجام حرکات ورزشی برای همان مفصل می باشد.

اگر مفصل بدون هیچ علتی، دردناک و متورم شود، به آن روماتیسم می گویند. حال اگر فرد دچار روماتیسم، از هر گونه فشار بر روی مفاصل جلوگیری کند و بیشتر استراحت کند، به مرور زمان تنبل تر می شود و حتی ممکن است این عدم تحرک به پیدایش آرتروز نیز کمک کند.

ورزش درمانی قلب

اغلب التهابات مفصلی در اثر خوردن زیاد گوشت، چربی و شیرینی جات بوجود می آیند. این تغذیه غلط موجب پیدایش رسوباتی در مفاصل می شود. اگر این التهاب مفصل همراه با تب باشد، روماتیسم بوجود آمده است و باید مورد معالجه قرار گیرد.

بیماری های قلبی عروقی

این بیماری ها اگر علت مادرزادی نداشته باشند، به راحتی با ورزش قابل درمان می باشند. نشستن زیاد، بواسیر و واریس به وجود می آورد که هر دوی آنها بیماری سیاهرگ می باشند. برای درمان فشار خون، پیاده روی و دویدن خوب است.

حرکات انگشتان دست از سکته مغزی می کاهد. فردی که روزانه حداقل 1 تا 2 دقیقه با حرکات ورزشی به تعریق بیافتد و نبض او تا 140 بار در دقیقه بزند، به خاطر گردش خون در سرخرگ ها و سیاه رگ ها، دچار آهکی شدن دیواره رگ ها که همان تصلب شرائین است، نمی شود.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

سایت آفتاب

اروم نیوز اسپورت - بهروز بقایی

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

به قلبتان ورزش هدیه دهید

استحکام استخوان ها با 8 تمرین ورزشی

بالا رفتن از پله‌ ها؛ صعود به سمت سلامت

نکات مهم ورزش کردن برای دیابتی ها

اثر ورزش بر فعالیت مغزی

ورزش باعث ایجاد آرتروز می شود؟

بی تحرکی پر هزینه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.