تبیان، دستیار زندگی
دیابت اختلالی است که در آ‌ن سازگاری بدن با میزان قند خون تغییر می‌کند. دیابت به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شود: دیابت نوع اول و دیابت نوع دوم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروری بر دیابت بارداری

قند خون

دیابت اختلالی است که در آ‌ن سازگاری بدن با میزان قند خون تغییر می‌کند. دیابت به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شود: دیابت نوع اول و دیابت نوع دوم.

در دیابت نوع اول که معمولا در افراد جوان رخ می‌دهد پانکراس یا لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نیست.

دیابت نوع دوم بیشتر شایع است و غالبا کودکان و بزرگسالان را مبتلا می‌کند. در دیابت نوع دوم بدن نسبت به انسولین مقاومت می‌کند. این نوع دیابت با چاقی، بیماری‌های قلبی- عروقی و سایر مشکلات همراه است.

زنانی که هرگز مبتلا به دیابت نبوده‌اند ممکن است در دوران بارداری به دیابت مبتلا شوند که به آن "دیابت بارداری" می‌‌گویند.

این حالت در بارداری نیاز به ارزیابی، توجه و درمان ویژه دارد. دیابت بارداری معمولا بعد از زایمان از بین می‌رود، اما ممکن است در بارداری‌های بعدی، مجددا نمایان شود یا ممکن است در سال‌های بعد، فرد را مستعد ابتلا به دیابت نوع دوم کند.

خطرات دیابت برای زنان باردار

* بزرگی یا ماکروزومی جنین(وزن جنین بیش از حد طبیعی است)

* هیپوگلیسمی نوزادی(کاهش قندخون در نوزاد)

* احتمال بیشتر برای سخت‌زایی (زایمان سخت به دنبال بزرگی جنین، به دلیل این که جنین قادر به عبور از لگن مادر نیست)

* تولد جنین با نقایص مادرزادی

* افزایش احتمال زایمان سزارین، یا زایمان طبیعی به همراه عمل جراحی کوچک و احتمال بیشتر برای استفاده از فورسپس(دستگاه کمک‌کننده خروج جنین)

* افزایش خطر زایمان زودرس یا تولد نوزاد مرده

کنترل زنان باردار مبتلا به دیابت

آنچه که از اهمیت خاصی برخوردار است، کنترل دیابت قبل از تصمیم‌گیری برای بارداری است. بنابراین مراقبت‌های قبل از بارداری در زنانی که دیابت دارند بسیار ضروری است. کنترل قند خون از بروز خطرات و عوارض دیابت در مادر و جنین می‌کاهد. درمان سایر بیماری‌های مزمن که ممکن است همراه با دیابت اتفاق بیفتند، مانند بیماری‌های قلبی، پرفشاری خون و بیماری‌های عروق خونی محیطی بسیار مهم است و شانس به دنیا آوردن نوزادی سالم را افزایش داده و عوارض مرتبط با بارداری را در مادران کاهش می‌دهد. بنابراین کنترل منظم قند خون ضروری است.

بسیاری از داروهایی که برای دیابت استفاده می‌شود، برای زنان باردار ممنوع است. پزشک داروهای خاصی را برای درمان دیابت این زنان تجویز می کند. همچنین داروهای رقیق‌کننده خون و درمان‌هایی را هم برای کنترل فشار خون برای او در نظر می‌گیرد. گاهی هم ممکن است داروهای بدون نسخه یا داروهای گیاهی با توصیه پزشک استفاده شود.

زنان باردار مبتلا به دیابت نوع دوم ممکن است به انسولین نیاز داشته باشند، حتی اگر قبل از بارداری از انسولین استفاده نکرده باشد. زنان بارداری که انسولین دریافت می‌کنند، لازم است تا میزان انسولین را تنظیم نمایند.

زنان مبتلا به دیابت بارداری هم ممکن است در دوران بارداری به انسولین احتیاج پیدا کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، اینجا را کلیک نمایید.

(منبع: هفته نامه نوین پزشکی(424

*مطالب مرتبط:

تغذیه در دیابت حاملگی

شیر مادر از بروز دیابت دوران کودکی جلوگیری می کند

آیا کودک شما مبتلا به دیابت است؟ (قسمت اول) و (قسمت دوم)

خبری خوش برای دیابتی ها

رژیم‌های دیابت‌ آفرین  

چه كسانی در معرض دیابت هستند؟

افق های تازه برای درمان بیماری قند...

توصیه های کاربردی برای کاهش مصرف قند

توصیه های غذایی در دیابت

دیابتی ها می ‌توانند غذای شیرین بخورند؟

رژیم غذایى در بیماران دیابتى (1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.